Garden bliss
Vi skulle väldigt gärna vilja sätta en bokhäck, men är osäkra på om växtförhållandena blir tillräckliga för boken. Vi har sandjord, bor ca 2 km från kusten. Grundvattnet är dock rätt högt, om det är till någon hjälp. Tomten är gammal åkermark (odlades senast för 6-7 år sedan). Jorden är mörk men sandig och inte "fet och blank".

Skulle det räcka med brunnen kogödsel någon gång om året för att hålla igång tillväxten och extra vattning under etableringen? Vid planteringen kommer vi att gräva ett dike på 0.5 x 0.5 m där vi blandar den befintliga jorden med vad som kan vara lämpligast för just bok.

Vad har ni för erfarenhet? Vill helst inte ha avenbok, du sitter säkert och funderar på det just nu. =)

Zon 1!
Garden bliss
Någon som vet om varianten "Gottåsa" är tåligare än den "vanliga" boken? Vad jag förstår klarar den kyla bättre åtminstone.
Huggorm
Jag har mitt torp alldeles intill ett gammalt sandtag, så jorden är ordentligt sandig. Bok växer ändå bra, både i ren sand i sandtaget och i sandjord hos mig. Mycket vatten vill dom ha, men det skall vara strömmande grundvatten och inte stillastående vatten. Sedan växer bok ganska långsamt när dom är små, men det kan nog avhjälpas med vattnande och skötsel.
Garden bliss
Tack, tack, tack! Nu blev jag riktigt glad. =)

Och vattna gör jag gärna ...
Aqvakul
Absolut inga problem med bok i sandjord i zon 1 - bara man vattnar duktigt....
Garden bliss
Och gödsling, hur gör man med det? Vad är bästa sorten? Funderar på att hämta ett helt lass hästgödsel nästa år och sprida ut över hela tomten: gräsmatta, fruktträd, häck osv. Kan det funka? Behöver gödseln vara brunnen?
Bassam
Hej

Det är bättre om man använder brunna gödsel som blandad med torv eller spån


H_Bsssam
Garden bliss
Ok, vad bra, det var det jag funderade på!
Garden bliss
Nu är häcken planterad, så håll tummarna!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon