Victoria
Hej,

Jag vill så fruktansvärt gärna ha två mahonia i samplantering med mina rhoddar. Järnek känns inte som ett alternativ då det är de gula fina blommorna jag är ute efter.

Finns det någon möjlighet att de kan stå i zon 5 (Nässjö småländska höglandet)? De kommer planateras ner på en plats där de har thuja och sockertopp strax bakom sig och mindre rhoddar framför sig, så det blir väldigt "ombonat". Thujan och Sockertoppen skyddar från sol ändå fram till sent in på eftermiddagen och då når solen endast dit sommarmånaderna. Jag har endel växter som är märkta till zon 4 och de har klarat sig andra inte.

Vad är det som gör att just denna ev inte klarar till zon 5? Är det kylan, kälen eller vårsolen?
kerstin z5-6
Mahonia lever sedan 5 år i Västerbotten z 5-6 utan problem, det som den inte klarar i så fall är att tjälen inte släpper så fort på vissa ställen.De vaknar men kan inte suga vatten ..Lever dina roddar och sockertoppen så klarar sig även mahonia.Plantera den med jättemkt grus i gropen.
Victoria
TACK! Då ska jag ringa runt och se om jag kan få tag i två exemplar!

Sockertoppen, thujan och rhiddarna mår bra men jag funderar på om man kanske ändå skulle luckra upp lite runt dem med grus oxå. När man ändå åller på. Blir de ledsna och man är och rotar runt rötterna på dem?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon