Modesty1971
Bor i Skåne, och har en frilands Hibiskus som har blommat jättefint tidigare de 2 åren vi bott här. Men i år så ser den ut så här:

http://img198.imagevenue.com/img.php?image...5_122_357lo.JPG

Fin på ena sidan alltså, men inte på den andra. Någon som vet vad som har hänt och om man kan förhindra att den blir så nästa år igen?
Alexander-VG-zon3
har den sidan varit så hela året, eller blivit nu ?

är det på norrsidan som det har hänt ?

tycker det ser ut som en vinterskada, dock dom brukar inte få vinterskador i skåne, men har det blåst mycket på den på norrsidan så kan den ha frusit just där i vinden.

grenarna ser döda ut så jag tror inte det kommer bli bättre nästa år. utan du kan klippa veck den dåliga sidan ner till hälften nu eller till nästa år så ska det nog bli bättre nästa sommar när nya friska fina skott kommer.
Modesty1971
Den var så redan från början när den började blomma. Men du har rätt i att det är norrsidan, och vi har ju våra stormar här nere. crying.gif Så jag gör som du föreslår och klipper till den helt enkelt. Tack för snabbt svar!
Alexander-VG-zon3
är det norrsidan är det nog så att grenarna där har frusit bort. den blommar på årsskotten så även om du klipper ner den (hela eller bara sidan). så kommer den blomma som vanligt det året, oftast det beror ju också på hur sommaren blir.
djur7
CITAT (Modesty1971 @ 03-09-2010, 21:30) *
Bor i Skåne, och har en frilands Hibiskus som har blommat jättefint tidigare de 2 åren vi bott här. Men i år så ser den ut så här:

http://img198.imagevenue.com/img.php?image...5_122_357lo.JPG

Fin på ena sidan alltså, men inte på den andra. Någon som vet vad som har hänt och om man kan förhindra att den blir så nästa år igen?

Oj vad vacker färg var har du köpt den någonstans?

MVh
Djur7
kentbra
Ser ut som en Hibiscus syriacus "Blue Satin". En mycket vacker frilands hibiscus som klarar sig upp till zon 3.
Om man täcker den vintertid klarar den zon 5 till 6. Lätt att ta sticklingar på eller att fröså.

Just Hibiscus syriacus finns i flera olika färger och är på stark frammarsch i Sverige. Har frö till "Blue Satin" och "Violett Rose"
[attachment=54676:Hibiscus...ue_Satin.jpg]


och "Violett Rose"
[attachment=54677:Rose_of_Sharon.jpg]

Kent
Modesty1971
Djur 7, jag har inte köpt den själv, utan den fanns här när vi flyttade in. Har förstått att den är ganska ovanlig (än så länge) och många har tyckt om den just för färgens skull.
Såg att du fick tips om vad färgen kan heta, så lycka till!
Alexander-VG-zon3
det finns andra blå också som
Hibiscus syriacus 'Oiseau Bleu'
Hibiscus syriacus 'Blue Moon'
Hibiscus syriacus 'Coelestis Blue'
Hibiscus syriacus 'Sky Blue'

faktiskt är frilands hibiskus ganska vanlig på plantskolor i södra sverige.

CITAT (kentbra @ 04-09-2010, 08:36) *
Har frö till "Blue Satin" och "Violett Rose"


fast dom är väl inte sort äkta ?
mamamaggan
Ursäkta att jag kapar tråden men jag har en sådan blå hibiskus som inte vill växa . Vad göra ? Har tagit sticklingar av den men ingen rotade sig , varför ?
Alexander-VG-zon3
har du den i marken eller i kruka ? eller menar du att sticklingen inte växer ?

är det i marken så kan det vara att läget är blåsigt och kallt eller att den inte är etablerad och ung än. det tar nåt år innan dom börjar växa på sig ordenligt en del sorter växer ockås saktare än andra.

är den i kruka kan den har fått rotsnurr eller fått för lite näring eller att du har ställt den på ett kallt och blåsigt ställe. dom gillar värme och sol, speciellt i zoner över 2, villd en ha varmt och skyddat läge för att klara vinterkylan.

är det sticklingen som krånglar. så behöver dom värme och ljus för att få rötter, i vatten funkar och även i jord har jag fått dom att rota sig. det kan ta lång tid. använder du rotningshjälp så brukar det dock gå hyfsat snabbt. ibland kan man även plantera sticklingarna direkt i marken ute och få dom till att rota sig där.
mamamaggan
Har den i kruka ute på trappen. Den växer inte utan bladen blir gula och trillar av . Sticklingar som jag tagit av den får inga rötter .

Ska kolla om den har rotsnurr men jag har för mig att vi satte om den i våras.
Alexander-VG-zon3
att bladen gulnar är torka, för mycket vatten, näringsbrist, fel jord. eller att den står i dåligt läge.

planterade du om den i våras kan det nog inte ha hunnit bli rotsnurr. prova nästa år ev ge den lite mer näring och placera den på ditt soligaste och varmaste läge (eller den kanske redan står där? i ett sådant läge).

dock blir bladen gula nu på hösten är det normalt när det blir kyligare ute.
mamamaggan
Tack Flaxss ! Du tar dig tid och svarar utförligt som vanligt . 000.gif
djur7
CITAT (flaxss @ 04-09-2010, 21:09) *
det finns andra blå också som
Hibiscus syriacus 'Oiseau Bleu'
Hibiscus syriacus 'Blue Moon'
Hibiscus syriacus 'Coelestis Blue'
Hibiscus syriacus 'Sky Blue'

faktiskt är frilands hibiskus ganska vanlig på plantskolor i södra sverige.
fast dom är väl inte sort äkta ?

Tackar för svar. Jag bor på Åland, Finland så jag måste titta när jag far till Sverige nästa gång (jag far lite nu och då och handlar) JAg brukar fara till Uppsala och Norrtälje vet du någon plantskola där runt om som skulle kunna ha blåa hibiskus? eller de du skrev upp?

MVH

Sandra / djur7

CITAT (Modesty1971 @ 04-09-2010, 20:53) *
Djur 7, jag har inte köpt den själv, utan den fanns här när vi flyttade in. Har förstått att den är ganska ovanlig (än så länge) och många har tyckt om den just för färgens skull.
Såg att du fick tips om vad färgen kan heta, så lycka till!

Tackar för svar.
'JA den är otroligt vacker, jag blir nästan liten avundsjuk... =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon