ronnystromberg
Har någon goda råd för hur jag ska beskära mitt för några år sedan planterade äppelträd?
Det har två huvudgrenar och nästan inga grenar åt det ena hållet.
[attachment=54785:appeltrad.jpg]
Jag har lust att gå ganska hårt åt och kapa den högra huvudgrenen helt och korta av den rakare ordentligt samt kapa de övriga grenarna en bit.
Cilla
Det viktigaste torde vara att bestämma dig för hur du vill att trädet ska ta utrymmet på platsen i framtiden. Vill du kunna sitta eller gå under merparten av trädet så är det dags att börja ta bort de nedre grenarna. Dessa kommer för alltid att vara kvar på samma nivå men sträcka sig ut 5-6 meter ut med sidogrenar och tyngande frukt åt alla håll från stammen.

Det ser ut att vara lagom att ta bort 2 eller 3 av de nedersta grenarna per år. Sådana snitt kan man göra nu under JAS eftersom de proportionerligt är ganska stora för trädet. Övrig beskärning av unga kronor gör man på vårvintern för att stimulera trädet att växa.

I övrigt kan man inte säga mycket alls utan att se bilder på trädet tagna från minst fyra olika håll och med fler detaljer. Men att ta bort de tre nedersta är alltså stalltipset för beskärningen nu.
ronnystromberg
Tack för ditt svar!

Jag hade inte vågat gå så hårt fram utan ditt råd.

Jag tog bort de konstigt formade grenarna nederst och lämnade de två huvudgrenarna att börja bygga en krona av nästa vår.

Ronny
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon