borje
Mitt c:a tio år gamla träd har de senaste två åren tappat nästan alla blad under juli månad. Blomningen har varit överdådig båda åren men bladen torkar ihop och faller av under några veckor. Trädet är obeskuret och står i soligt läge i öppen jord.
Finns det någon räddning eller måste jag nöja mig med blomningen och stå ut med ett träd som ser nästan dött ut under restan av växtperioden?
Cilla
Nej, nöj dig inte. Så tidigt bladfall innebär närapå alltid också noll tillväxt och då dör det mer i trädet än det växer. Rosenhagtorn är ett lite kittsligt träd som när det försvagas ofta angrips hårt av löss.

Att vattna brukar vara en bra åtgärd och ddet som ofta behövs vid för tidiga bladfall. Hela bladsäsongen från knoppsprickning till bladfall 50 liter i veckan. Se också till att där växer något över rötterna så att inte avdunstningen blir så snabb och så att mikrolivet ökar. Ettåriga växter där både rötter och ovanjordiska delar vissnar är bäst. Gräs är sämst. Vintergröna är inte heller det bästa för att gynna trädets utveckling. Klätterväxter som svingar sig upp och skuggar trädets blad är inte heller att rekommendera. Om du vill ha perenner är nävor med större blad bra, liksom lupin.
borje
Tack för ditt svar Cilla! Jag ska testa med vattning, dina förslag till undervegetation är till stor del redan uppfyllda. Några angrepp av löss har jag inte noterat.

Hälsningar borje
Bassam
Hej

Faller blad tidigt på grund fel på miljö omkring träd, som orsak att finns mycket fuktig i jord så jorden fattas syre så bladen faller.

H:Bassam
Cilla
I fredags var jag i ett villaområde norr om Stockholm. Där har rosenhagtorn planterats i varje trädgård för ca 40 år sedan. Och SAMTLIGA träd hade dött, dukat under nu under sommaren.

Förra hösten, denna vinter och denna torra vår och sommar, var säkert orsaken, liksom att några års tidigare utebliven bevattning och klimat tömt reserverna för träden. Dessutom tror jag att rosenhagtornens maximala ålder kan vara ganska låg.
borje
Tack igen, Cilla!
Intressant iakttagelse i stockholmstrakten... Själv bor jag i Göteborg, så klimatmässigt borde jag ligga lite bättre till, inte minst när det gäller nederbördsmängd. Jag tror ändå på vattenbrist, trädet år planterat på en mycket väldränerad del av tomten och jag har inte vattnat det separat. Jag prövar med extra vatten nästa växtsäsong. Trädet är c:a 10 år gammalt, så några år till kanske man kan hoppas på...
Bassam
Hej

Man kan förbättre väldränerad om man blanda sin jord med lera kompost eller naturliga gödsel på grund att de behåller vatten och minska risken från torr.

H:Bassam
toca1
Hej Alla!

Jag har tyvärr samma problem som TS. Min Rosenhagtorn är fin & blommar på våren men nu har den tappat bladen igen & ser riktigt tråkig ut. Jag bifogar bilder så att ni kan se lite på eländet.

Det skulle vara kanon om ngn som tror sig veta vad som hänt kan hjälpa mig.

Tack på förhand
http://www.ladda-upp.com/bilder/71846/bild-1

http://www.ladda-upp.com/bilder/71847/bild-2

http://www.ladda-upp.com/bilder/71849/bild-3
Cilla
Jag tror detta är minst två typer av angrepp. Det främsta tror jag är bladfläcksjuka, som är en svamp, Diplocarpon mespili / Entomosporium. Den övervintrar bland annat på bladen, och därför är det bra att ta bort och bränna bladen och skära bort döda grenar.

Det andra, som på bild 1, är någon av malar/larver som först äter blad och sedan gör sig ett bo där de väntar på att få bli fjärilar. Tag bort boet.

Som med alla träd som får för tidiga bladfall gäller att stärka dem. Detta är ett ställe som ser ut att kunna bli torrt, det är en liten gräsplätt utan sammanhang med annan mark och därmed rinnande vatten mm.

Jag skulle nu ha bytt ut grässvålen under hela kronan och istället sått i gröngödslingsfrö. Och vattnat trädet för de få blad det har kvar. Detta kan göras nu i juli för en blomomgång ytterligare (upp till zon 3) eller i vår. Alternativet är att lägga ett tjockt lager kogödsel på grässvålen under hela kronan efter bladfall, så att man minskar antalet blad med svamp som övervintrar. Men då ska det vara tjockt, ca 10 cm under minst hela kronan men inte upp på stammen.

En annan åtgärd är att ta bort stödpålarna, de skaver in i barken och ska inte behövas.

toca1
CITAT (Cilla @ 16-07-2012, 13:23) *
Massa bra tips & synpunkter.



Tack snälla. Jag sätter igång direkt tummenupp.gif
Cilla
Rosenhagtorn är känsliga små prinsessor men fantastiska om man lyckas rädda dem i början (20 år eller så). Som uppvuxna är de mycket ståtliga.

Satsa på att rädda den här individen och ställ fler frågor om du behöver!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon