Full version: Äppelträd
skogstroll
jag har precis köpt mitt efterlängtade äppelträd, Transparente Blanche. Nu har jag läst på en sida på nätet att man måste ha andra äppelträd i närheten för att det ska bli frukt -fear-.gif är det verkligen så? jag har inte så mycket plats för äppelträd (det mesta är berg på tomten) så nu undrar jag om det blir nått -cry-.gif
Huggorm
Det måste väll krylla av äppelträd i trädgårdarna där på Tyresö? Det finns säkert något som passar och som befinner sig tillräckligt nära för att insekterna skall flyga mellan
skogstroll
tja inte där jag bor långt ut, eftersom det mest är berg, men kom på att grannarna har en del äppelträd så det kanske räcker smile.gif
Cilla
Transparente blanche pollineras av ganska många sorter och om det inte är mer än någon kilometer till andra äppelträd så brukar det funka bra.

För säkerhetens skull: Strö äppelkärnor från svenska äpplen i skogar och hagar runt omkring nu i höst. Släng äppelskrottar överallt förutom i papperskorgar. Finns det något ställe i närheten där ett frösått äpple kan få växa - skrapa lite i marken och lägg en bunt kärnor där.

Frösådder som växer upp är alla egna, unika sorter. De ger ofta bred och god pollineringsförmåga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon