Spikklubba
Hej! Jag har tänkt att plantera ett valnötsträd i mitten av en stor gårdsplan (Zon:1) det är mest grus, så jag undrar hur stor grop man bör gräva, och om man ska plantera i nån mer näringsrik jord, eller även ev. gödsla i gropen innan man planterar trädet.

Finns ju både Manchurisk Valnöt och äkta Valnöt om jag fattat det rätt, vill helst ha 'äkta' men hur tålig är den här på Bjärehalvön egentligen? Har ju sett stora fina Manchuriska Valnötsträd på Norrvikens Trädgårdar, så den sorten borde ju gå hos mej med (ca 1000m därifrån), men hur ser man om det är ett 'äkta' eller 'manchuriskt' träd?

Många frågor av en nybörjare! Tackar på förhand för alla svaren thanks.gif
Huggorm
CITAT (Spikklubba @ 13-09-2010, 12:18) *
Hej! Jag har tänkt att plantera ett valnötsträd i mitten av en stor gårdsplan (Zon:1) det är mest grus, så jag undrar hur stor grop man bör gräva, och om man ska plantera i nån mer näringsrik jord, eller även ev. gödsla i gropen innan man planterar trädet.

Finns ju både Manchurisk Valnöt och äkta Valnöt om jag fattat det rätt, vill helst ha 'äkta' men hur tålig är den här på Bjärehalvön egentligen? Har ju sett stora fina Manchuriska Valnötsträd på Norrvikens Trädgårdar, så den sorten borde ju gå hos mej med (ca 1000m därifrån), men hur ser man om det är ett 'äkta' eller 'manchuriskt' träd?

Många frågor av en nybörjare! Tackar på förhand för alla svaren thanks.gif

På bjärehalvön borde du kunna klara en äkta valnöt, åtminstone om det inte är allt för blåsigt. Den manchuriska kan man plantera långt upp längs norrlandskusten. Sedan finns även grå valnöt och svart valnöt som också är intressanta. De är båda lite härdigare än den äkta.

Valnötsträd har djupa rötter, så det tar väll inte många år innan dom har växt ur planteringsgropen i alla fall. Valnötsträd vill ha näringsrik jord, ungefär som lönn eller andra liknande träd. Vad är det för grus du har, är det sprängsten från när tomten anlades? Det blir ju inget träd särskilt lyckligt av, så då får man nog gräva en rejäl grop och dessutom hoppas på att det finns bättre material under sprängstenen. Är det stenblandad jord fungerar det bättre.
Meriona
Min faster hade äkta valnötsträd som var jättestora, hon bodde i Lund.
Cilla
Bra trädval!!! Även om det tar tid innan nötter kommer (man får vänta ungefär lika länge som på gråpäron, kanske några år till) så är ju träden fantastiska också utan. Doften på bladen när man rör vid dem - glöm inte att röra vid dem nu innan bladen faller, alla valnötsträdsägare! I ditt läge skulle jag inte fundera på något annat än en Juglans Regia, dvs den äkta.

Äkta valnöt kan faktiskt klara sig också i zon 2. Det som krävs är att frökällan inte kommer ifrån sydeuropa eller liknande. Jag har en frösådd äkta valnöt med ursprung från blåsigt ställe i Skåne. Nu står den i blåsigt ställe zon 2. Här kan jag inte ha den som enstammigt träd, den får växa flerstammigt som gör den mindre sårbar.

Du måste beskriva platsen och marken mer för att man ska kunna tipsa dig på bra sätt. Om det är anlagd grusmark så får du tänka som man gör med stadsträd. 12 kubikmeter behöver ett träd som ska bli stort. Mer på bredden än djupet - tänk bort "grop", tänk "bädd" istället. Kastanj har utbredda rötter efter tonåren precis som de flesta andra träd.

Hur djupt du ska gräva beror på hur snabbt vatten rinner undan. Gräv 40 cm djupt och 50 cm brett och testa. Stannar vattnet kvar mer än en timme behöver du göra en bädd som påskyndar vattenrörelsen från stället. Sjunker vattnet bort snabbare än en halvtimme behöver du se till att bädden håller fukt.

Vill man undvika omedelbara problem efter trädplantering så tar man bort marksvål och luckrar jorden ett spadtag djupt, ca 30-40 cm djupt i en bädd som är 2 m i diameter. Man behöver inte lägga undan jorden, man luckrar och hackar på stället. Under trädet gräver man aningen djupare, men inte mycket.

All jord man har på stället ska efter luckring ligga på samma ställe. Därefter ställer man trädet på en liten kulle, så att stambasen är minst 10 cm höjd över marken. Sedan fyller man med kogödsel, trädgårdskompost eller köpejord. Denna ska bara ligga i absoluta översta lagret, inte nere i någon växtbädd.

Enda undantaget är om man bygger en skelettjord. Men om detta ska beskrivas måste man veta mer om marken där du planerar planteringen.

LYCKA TILL!!!
Bassam
Hej
1-Gräva grop 4 gångar store och djupare än din planta,
2- om du har ler jord blanda hälften av din jord med kompost.
Och fyll hålet på dom.

Undvika:
1 plantera inte på mark som vatten kan stanna..
2 du ska inte lägga rötter i vatten före plantering.
3 om du planterar i hösten måste 8 veckor före frost.
4om du ska plantera på våren måste efter frost.
5ta bort ogräs efter plantering.
6 vattna bra.
H:Bassam
Huggorm
CITAT (Cilla @ 13-09-2010, 13:52) *
Bra trädval!!! Även om det tar tid innan nötter kommer (man får vänta ungefär lika länge som på gråpäron, kanske några år till) så är ju träden fantastiska också utan. Doften på bladen när man rör vid dem - glöm inte att röra vid dem nu innan bladen faller, alla valnötsträdsägare! I ditt läge skulle jag inte fundera på något annat än en Juglans Regia, dvs den äkta.

Äkta valnöt kan faktiskt klara sig också i zon 2. Det som krävs är att frökällan inte kommer ifrån sydeuropa eller liknande. Jag har en frösådd äkta valnöt med ursprung från blåsigt ställe i Skåne. Nu står den i blåsigt ställe zon 2. Här kan jag inte ha den som enstammigt träd, den får växa flerstammigt som gör den mindre sårbar.

Jag skall prova äkta valnöt i zon 3, naturligtvis i bästa möjliga läge, men i alla fall. Frökällan är ett träd som står i Kalmar, om det kan sätta grobara nötter där finns chansen att det åtminstone skall överleva här. För det är ju det som ofta är problemet med valnöt i zon1, att dom inte hinner sätta ordentliga nötter. Men som sagt, med rätt proviniens skall det fungera bra på Bjärehalvön.

Alexander-VG-zon3
har för mig det finns äkta valnötter upp till zon 5 i Norrland. i nord/östra skåne (kall zon 1/varm zon 2) funkar det hos mig utan problem blir fina träd som ger nötter.

själv har jag en frilands sådd valnöt från detta år här i zon 3-4. det kommer nog gå bra. tror jag.
härstamning från syd/västra Östra göinge från träd som funnits där i mer än 10år.
Spikklubba
Tack för alla kunniga svar, det låter som om jag törs satsa på ett äkta valnötsträd, om jag planterar det i vår, och är noga med proviniensen?

Marken är en gammal bondgårds gård, överst 5cm grus, sen kullersten ca 10cm och sen nån pinnmo/grus/jord blandning som är ganska vattengenomsläpplig. Jag har funderat på att kanske sätta trädet rätt grunt och ev. bygga upp en låg mur runt platsen, diam 2-3 meter, och fylla upp med jord, och kanske ha andra blommor i ytterkant på denna...

thanks.gif
Huggorm
CITAT (Spikklubba @ 14-09-2010, 18:11) *
Tack för alla kunniga svar, det låter som om jag törs satsa på ett äkta valnötsträd, om jag planterar det i vår, och är noga med proviniensen?

Marken är en gammal bondgårds gård, överst 5cm grus, sen kullersten ca 10cm och sen nån pinnmo/grus/jord blandning som är ganska vattengenomsläpplig. Jag har funderat på att kanske sätta trädet rätt grunt och ev. bygga upp en låg mur runt platsen, diam 2-3 meter, och fylla upp med jord, och kanske ha andra blommor i ytterkant på denna...

thanks.gif

Det skulle nog bli väldigt bra. Gräv bort gruset ner till jorden innanför muren och fyll på med riktig jord, så kommer valnötsträdet bli väldigt nöjt. Plantera gärna gröngödslingsväxter inuti ringen, tillsammans med blommorna, det är bättre än gräs.
Spikklubba
Förlåt en amatör, men vad är 'gröngödningsväxter' för nåt?
Anders Roslagen
I och utanför Bergianska trädgården i Stockholm finns valnötsträd som får mogna nötter även en kylig sommar, jag har provsått sådana och det gick bra. Äkta valnöt alltså, grå och svart finns också.
Har planterat namnsorten Broadview, den får nötter även som litet träd, ofta bara något år efter att man planterat det. Jag tror att det är en kanadensisk sort och längre tillbaka har den ett ursprung i bergen i södra Polen där vintrarna är stränga.

Anders zon 1
Äkta valnöt är ganska härdigt. Det finns (eller fanns i alla fall för ett par år sedan) ett mindre träd i Wij trädgårdar i Ockelbo (zon 5 tror jag). I södra Skåne självsår den sig ibland. Finns bland annat ett rätt stort exemplar i vägkanten längs Trelleborgsvägen en bit söder om Malmö (vet i och för sig inte om det är ett självsått exemplar, men det ser definitivt inte ut att vara planterat). Och där är det dessutom rejält blåsigt, så äkta valnöt klarar uppenbarligen vind ganska bra (fast bladen kan bli rätt fula fram på sensommaren i ett blåsigt läge).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon