Full version: Sticklingar av lönn?
Chaveleh
Har i skogen hitta en mycket gammal lönnstubbe med tre rot- (stubb) skott på. Dessa är ca 2 m långa och ser ut som sly. De är böjliga. Det som gör mig intresserad av dem är att de nu har den mest fantastiska röda färg jag någonsin sett. Makalösa!! :-)

Det jag nu vill fråga forumet är omdet är möjligt att klippa av dessa rotskott och sätta dem i vatten eller kruka för att bilda rötter?? Hur gör man då?? Och hur skall jag klippa/skära av dem?? Jag kan inte få med något av den gamla roten/stubben för den är hård som sten. Och jag har ingen motorsåg.... Kan jag bara klippa av dessa så nära stubben som möjligt och hoppas på att de "tar" sig?? Jag har funderat på detta nu i flera dagar och kan inte släppa tanken på att kunna ha dessa ljuvliga plantor i trädgården och låta dem växa upp till stora vackra träd....

Mycket tacksam för hjälp!!

:-) Eva

P.S Där jag bor finns det mycket lönn i skogarna, så skogen blir inte utan för att jag tar hem något.... :-)
Huggorm
Är det på grund av den skarpa röda färgen du vill ha dom? Får du dom att ta sig så är det inte alls säkert att dom fortsätter få sådan färg. Att dom är röda nu medan de flesta andra lönnar fortfarande är mer eller mindre gröna är för att dom inte mår bra.

Men för att svara på frågan så tror jag inte lönn är så lätt att ta sticklingar ifrån tyvärr.
Chaveleh
Tack för svar! Ja, det är för färgen, jag trodde att jag kunde få med mig den. Men om de inte mår bra där de står, så skulle de ju får det bättre hos mig.... :-)

Eva
Huggorm
Precis, de får det bättre hos dig, och utvecklar då inte den här röda färgen. Att dom mår dåligt nu beror säkert på att dom är stubbskott från ett nedsågat träd. Balansen mellan rotsystem och lövmassa är ju helt galen.

skogstroll
jag hade ögonen på några aspar som var knallröda en höst, de har alltid lyst upp på sensommaren. Visade sig visst att de var sjuka för hej hopp var de borta.... kanske är samma med lönnar... Det finns ju vackra röda lönnar att köpa på handelsträdgårdar!
malcolm
Jag har ett stort inslag av lönn (inte den röda varianten) i min trädgårdshäck och ett år tog jag kvistar därifrån för att ha som stöd för mina tomater och allihop slog rot trots att jag tagit bort alla blad så det kan vara värt ett försök. Funkar det inte med färgen så är det ju bara att ta bort dem igen.
Chaveleh
Tack Malcolm!! Jag blev jätteglad att läsa detta!! Nu tänker jag prova att klippa av dem och sätta dem!! :-) Skall ske i helgen!! Röstat har jag redan gjort!! ;-)

Tack!!

Eva
malcolm
Nu tror jag inte att det är riktigt rätt årstid för att testa detta som jag beskrev utan vänta till våren/försommaren. Anledningen till att jag tog lönnkvistar som stöd var att sonen i sin skola drivit upp tomatplantor från frö och jag ville snabbt få dem i jorden efter skolavslutningen men de behövde något att klättra på.

Lycka till! tummenupp.gif
CillaM
Bra att tänka på är ju också det att det faktiskt är höst och ju mindre något är desto snabbare försvinner näringen och desto snabbare blir något rött (vilket är naturligt med just lönn). Satsa på att försöka få tag på riktig röd skogslönn istället på en plantskola. Frågar du om du kan beställa så är de flesta mer än villiga till din begäran.
Chaveleh
Tack för nya råd!! :-) Ja, då får jag ompröva igen.... Bra idé att köpa en röd lönn. Bor i Göteborg, är det någon på forumet som vet vilken plantskola man skall vända sig till när det gäller träd?? Om jag skall köpa ett, vill jag köpa ett som redan är lite större....

Igen, Eva
malcolm
Japansk blodlönn från plantskolan kostar ingen förmögenhet och de har garanterat röda blad.
Chaveleh
Jag har kollat lite, jag tror att jag skall köpa Acer rubrum, October glory. Bild nedan!! :-)

Huggorm
Jag vill också ha acer rubrum, det är ju jättetrevliga träd, vackra och med låga krav
Chaveleh
Hej Huggorm!!

Men då är ju frågan -var hittar vi dem??? :-)

Eva

Huggorm
CITAT (Chaveleh @ 17-09-2010, 21:07) *
Hej Huggorm!!

Men då är ju frågan -var hittar vi dem??? :-)

Eva

Tja, typ överallt i östra USA, det är väll det vanligaste trädet där tror jag. Här i Sverige är det värre, men ibland finns dom hos plantskolorna. Alldeles för sällan dock. Jag fick tag i frön för ett par år sedan, men dom ville inte gro.
http://en.wikipedia.org/wiki/Acer_rubrum
http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Acer_rubrum
Bassam
Hej
Du kan hitta dem i olika plantskolor som plantagen men de fungerar inte bra i Sverige för att de behöver mycket sol.

H:Bassam
CillaM
Gå till en större plantskola, och då menar jag plantskola, inte Plantagen eller Blomsterlandet, och be dom beställa hem vad du vill ha. Priserna kan vara bra att kolla upp iofs innan.
Huggorm
CITAT (Bassam @ 17-09-2010, 21:26) *
Hej
Du kan hitta dem i olika plantskolor som plantagen men de fungerar inte bra i Sverige för att de behöver mycket sol.

H:Bassam

Får man tag på en med nordlig proviniens skall det nog gå bra. Får man tag på en vars föräldrar växt i Florida blir det dumt.
Chaveleh
Tack för alla svar!! :-) Skall försöka att beställa i nästa vecka. Längtar efter min lönn....

Eva
Chaveleh

För er som gillar träd - här är en länk till en bra publikation:

http://www.goteborg.se/wps/wcm/connect/288...627b697b3349e5a
Huggorm
CITAT (Chaveleh @ 17-09-2010, 22:46) *
För er som gillar träd - här är en länk till en bra publikation:

http://www.goteborg.se/wps/wcm/connect/288...627b697b3349e5a

Och jag som tänkte gå och lägga mig, nu lär jag bli sittande här en bra stund biggrin.gif

Hur som helst ser man där att acer rubrum får en utmärkt utveckling i Sverige, så man behöver nog inte oroa sig i de södra delarna i alla fall
Ezereht
Hmm jag tror det är två ganska stora och fina exemplar av Acer Rubrum på Campus i Umeå. Vid SLU. Plckade ett blad i förrgår för dom var så fina och jag tänkte dom ska väl ändå tappa bladen snart.

Med stor och fin menar jag stor som ett fullvuxet äppelträd ungefär. Jag är så dålig på angivelse i m. Men dom måste ju ändå växt där ett tag för att nå den höjden.
pebblelake
jag har Acer rubrum plantor, dock ej något sortnamn. Bor i umeå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon