Full version: Odlingstips?
mattelilja
Hej!

Jag har nyligen flyttat ned till Tyskland, ganska långt söderut nämligen till Heidelberg och här sitter jag nu med en ganska stor men skuggig innergård och det kliar i de gröna fingrarna! Här växer redan vinrankor, murgröna och en annan klätterväxt som jag inte riktigt vet vad det är. Det direkta solljuset är minimalt, man kan i princip säga att det alltid råder skugga här. Å andra sidan är gården väldigt skyddad och klimatet i allmänhet milt och fuktigt. Nu undrar jag om någon har någon idé om vad man kan plantera? Marken är stenlagd sånär som på ett par enstaka fläckar så jag hade tänkt odla i krukor.

Min första idé var Flitiga Lisa, som inte behöver så mycket sol. Hur tror ni det skulle gå med pysslingkrage? Kan det funka? Finns det någon kryddväxt (eller i alla fall doftrik växt) som inte behöver direkt solljus? Jag vet att det inte är vidare smart att börja odla nu, men jag räknar kallt (!) med att det kommer att vara varmt här ett tag till...

Tacksam för svar
officinalis
Slår upp i en bok jag har för att ge ett par tips om skuggtåliga perenner.
Daggkåpa, Alchemilla mollis
Höstanemon, Anemone x hybrida (alltså någon hybrid. Antar att Anemone hupehensis kräver åtminstonde halvskugga)
Hasselört, Asarum europaeum (bra marktäckare! Tål även lite torrare lägen i skugga. Kan dock vara lite segetablerad)
Astilbe, Astilbe x arendsii (Eller växter tillhörande Astilbe Arendsii-Gruppen ifall man vill följa SKUD)
Bergenia, Bergenia cordifolia
Kaukasisk förgätmigej, Brunnera macrophylla
Liljekonvalj, Convallaria majalis
Nunneört, Corydalis lutea
Röd sockblomma, Epimedium x rubrum
Höstgentiana, Gentiana sino-ornata
Gillenia, Gillenia trifoliata
Julros, Helleborus niger
Spädfunka, Hosta albomarginata
Höstfunka, Hosta lancifolia
Daggfunka, H. sieboldiana
Klippstånds, Ligularia dentata
Vitlysing, Lysimachia clethroides
Jätterams, Polygonatum x hubridum
Sommarviva, Primula florindae (kan tänka mig att gullvivan trivs bra i skuggt läge också)
Rodgersia, Rodgersia tabularis
Tremastarblomma, Tradescantia virginiana
Treblad, Trillium grandiflorum
Vintergröna, Vinca minor

Det finns både buskar, träd och klätterväxter som också klarar skugga bra. T.ex. gullklematis, humle, vintertry. Bland buskarna finns exempelvis amelanchier, körsbärskornell, hassel mfl.
Alexander-VG-zon3
jag vet inte hur kallt det blir på vintern, men denna funkar i skåne. jag skulle nog plantera Fatsia japonica funkar både i kruka och i marken. × Fatshedera lizei är en annan vacker växt som är en korsning mellan aralia och murgröna.

en annan trevlig buske är ju kamelior, de flesta trivs i skugga. och det bör nog inte heller bli nåt problem om läget är skyddat och bra i södra Tyskland.

annars kan man ju ha många olika ormbunkar, även trädormbunke skulle nog kunna funka hos dig. beroende på hur kallt det blir.



på marken som doftar myntor och citronmeliss.
mattelilja
Åh tack så mycket för alla tips! jag tror jag börjar med liljekonvalj och humle!

Mvh Lilja
Elisabeth-Västkustkolonisten
här finns det ett stort tysjt trädgårdsforum. Där finns det också säkert flera som bor där i närheten och vet vad som växer där.
Men ja skulle säga att där är ett milt klimat

Kamelior odlar dom i nästan hela Tyskland, so det går säkert bra.


http://www.mein-schoener-garten.de/jforum/...s/overview.page

Elisabeth
mattelilja
Åh tack! Det skall jag kolla in....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon