Belsebub
Hej,
Jag har en pepinobuske i trädgården. Måste jag gräva upp den och ta in den över vintern eller kan jag klippa ner den och skydda den med löv eller nått över vintern?
Åsa, mälardalen zon 2
Ja den måste övervintras inomhus den klarar inte minusgrader.
Belsebub
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 29-09-2010, 13:47) *
Ja den måste övervintras inomhus den klarar inte minusgrader.


Det gör ju alltså inget om den vissnar ner över vintern bara den kommer igen nästa år. Jag är dålig på det här med vad som ska grävas upp och vad som ska tas in. Jag menar man kan ju inte gräva upp allt i trädgården och ta in. Det mesta vissnar väl ner och kommer igen nästa år?

Men inte pepinon då alltså?
Likadant med physalis och heliotrop?
Åsa, mälardalen zon 2
Det är bara härdiga perenner anpassade för vårat klimat som vissnar ner och klarar vintern som rotsystem, växter från varma tropiska områden vissnar inte ner över vintern och övervintrar som rotsystem.
Physalis och heliotrop övervintrar heller inte i sverige.
Bassam
Hej

Om man planera djup grop och bra dränera och skyddar rötter under vinter och hösten så man kan minska frost risken.
H:Bassam
Red Top
CITAT (Bassam @ 29-09-2010, 21:04) *
Hej

Om man planera djup grop och bra dränera och skyddar rötter under vinter och hösten så man kan minska frost risken.
H:Bassam

Bassam,

läste du inte Åsas svar?

Pepino är en tropisk växt och kan inte under några omständigheter övervintra utomhus i vårt klimat.
Alexander-VG-zon3
den är inte så värst tropisk, utan mer subtropiskt och vill gärna ha en liten svalare period. lite frost tål förvedade stammar på den. annars är det somsagt bäst att ta in den. och ha den ljust och svalt, gärna under extraljus.
Belsebub
OK, tack för svar!
Då blir det ut o gräva upp dom i morrn då smile.gif
Bassam
Hej

Jag läste den och hon har rätt, men jag ska försöka själv genom att skyddar dem bra under vinter tid.

Obs

Jag ska (FÖRSÖKA HITTA LÖSNING TILL DE SOM HAR INTE övervintrar plats) på den här sätt :

1 plantera i dränering jord .

2 plantera på höjden för att kalt luft samla ner .

3 plantera i djup grop för att vatten ska inte frost bredvid rötter .


H:Bassam
Alexander-VG-zon3
när det gäller pepino så måste man ha rejält skydd, växthus, frostvak, täckning om den ska klara sig i zon 0-1 (södra södra Sveriges kuster).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon