Full version: Havtorn
Wilmer
Leta info på nätet, det är verkligen inte mycket jag hittar om själva skötseln av busken, är det ingen annan som har problem unsure.gif

Vi satte en Romeo och en Julia för två-tre år sedan. Det kom ett par bär på Julia förra året, så det borde väl vara en Julia? Inte felmärkt alltså, det har ju hänt förr.. Buskarna växer så det knakar och någon/båda av dem skickar rotskott. Men inga bär alls i år. Ser inga på de vilda heller faktiskt längs vägen. Är det ett dåligt havtornsår i väst eller vad gör vi för fel??

Om rotskotten kommer från båd buskarna, blir de "rotäkta", Julia kommer bära bär och Romeo blir en Romeo? Jag kanske fattat fel, båda kanske bär bär till och med?
Cilla
Jag vet inte vilken del av landet du bor i, men här i Uppland/Sörmland är det rätt gott om havtornsbär i år.
Hanplantan Romeo bär dock aldrig bär och inte dess rotskott heller. Romeo brukar vara aningen mer starkväxande än Julia och säkert blir rotskotten aningen fler från hanplantan också. Om du sätter fler plantor behöver du ca en hane på fem honor om du sätter tätt.

Hur gamla havtornsbuskar/grenar måste vara för att bli fertila och kunna få bär vet jag inte. Någon annan kanske kan svara på det? Jag gissar på att det tar ca fem år innan plantorna börjar ge något som kan kallas skörd.

Det viktigaste de första tre åren är att de växer och att man vattnar om det är torrperioder under bladsäsongen.

Lady Hamilton
Jag har Havtorn, dock av en annan sort . De planterade jag för 3 år sedan och första året fick jag bara några bär men i fjol och i år har grenarna "dignat" av bär. Vad som är viktigt att tänka på vid planteringen är att hanen placeras så att pollen från hanbusken kan blåsa med vinden till honbusk(en)(arna) I övrigt är buskarna väldigt lättskötta de trivs när det är magert och kargt. Jag vattnade dem bara när de var nyplanterade efter det har de fått klara sig själva även torra perioder.
Alexander-VG-zon3
min har precis börjat ge bär förra året och detta år, den är planterad 05/06 nånting. står ensam så jag förmodar att det finns en hane i närheten. min växer ca 1-1,5m per år och har snabbt blivit ett vackert träd.

min julia skickar mägnder med rotskott.
Wilmer
Buskarna bor under Vänern, kallar det Väst men det kan ju betyda mycket..

Då är jag nog helt enkelt för otålig! De har växt enormt, från krukplantor till säkert 2m (högre än mej). De står precis ihop, så pollinering borde vara OK (De står eg. för tätt). De bor i lerjord något förbättrad, inte mycket att göra åt. Räven slet upp första Julian så många gånger att den dog, så Julia är ett år yngre kom jag just på.. Ett halvår i allafall. Jag hade idiotiskt nog gödslat med benmjöl vid planteringen. Alltså, jag får ha tålamod.

Tack för svar!

Ladyn, de där känner jag igen från chat-snacken, ska jag köpa fler ska jag satsa på andra sorter. Nu har jag en stor tomt där jag är sugen på att ha havtornshäck på något ställe.
evelina
CITAT (Lady Hamilton @ 07-10-2010, 10:43) *
Jag har Havtorn, dock av en annan sort . De planterade jag för 3 år sedan och första året fick jag bara några bär men i fjol och i år har grenarna "dignat" av bär. Vad som är viktigt att tänka på vid planteringen är att hanen placeras så att pollen från hanbusken kan blåsa med vinden till honbusk(en)(arna) I övrigt är buskarna väldigt lättskötta de trivs när det är magert och kargt. Jag vattnade dem bara när de var nyplanterade efter det har de fått klara sig själva även torra perioder.



Vilka av dem fyra sorterna har du?? Och hur många honplantor har du? När planterade du dem vår/höst?
Jag brukar plocka vilda här vi Upplands kusten men vill gärna ha egna.
Bassam
Hej

För att spara tid och pengar det är bra att man får alla information som behöver på sort som köper tillexempel (zon jord pollinera de kan står på vind eller inte, beskärning ) och försöka ordna bra miljö till dem.

Obs
Just många som jobbar i plantskola vågar säger vi vet ingenting och kunden ska ansvara på allt om du möter samma okunniga människor i plantskola köpa inte från de här snåla plant skola som tänker bara på sina fickor.

H:Bassam
Alexander-VG-zon3
fast etableringstid är ju inte plantskolans fel. havtorn är väldigt tåliga, tål de flesta jordar och lägen och växer ändå jätte bra och ger bra skörd.

alla nyplanterade frukt/bär-växter brukar inte ge fullskörd de första åren. utan det tar 5-10år (beroende på växt) innan dom ger fullskörd. alla växter måste etablera sig och m.m. för att ge bra skörd.
Wilmer
Jo precis Flaxx, jag jämför storleken med de vilda som säkert huggits ner av väggrensröjjaren som är små men gamla som ger massa frukt (men inte än i år här iu THN!!). Kan vänta en stund, men otåligt.

Bassam, jag gillar att gynna "bra" plantskolor men ibland händer det att jag inte orkar åka så långt.. Att mina står i lera är ju min egen chansning.
Lady Hamilton
CITAT (evelina @ 07-10-2010, 13:08) *
Vilka av dem fyra sorterna har du?? Och hur många honplantor har du? När planterade du dem vår/höst?
Jag brukar plocka vilda här vi Upplands kusten men vill gärna ha egna.


Jag har Rudolf och Prozynatskaya en av varje än så länge. Och på honplantan kapar jag bort varannan gren när jag skördar för att föryngra hela tiden. Till våren planerar jag att köpa 8 buskar till. Jag köpte och planterade mina buskar i Maj månad
evelina
Tack då vet jag.
CillaM
Varför inte ta sticklingar på havtornen? Maj månad är perfekt för det, blir billigare också och en bra utdelning blir det också.
Wilmer
Bra ide Cilla, jag har inte beskurit än eftersom jag inte ens fått bär.. Till våren ska jag slita upp rotskotten och se vilken planta de kommer ifrån, de får itne plats i landet där mamma o pappa bor, så de ska ändå bort.
CillaM
Spara skotten, snart nog ser du vilka de kommer ifrån. Går alltid att sälja oavsett om det är Julia eller Romeo. Romeo växer ju snyggast enligt min smak. Men vill man ha bär så får man ha tålamod med rotskotten och lära sig hur de ser ut när de ska blomma, om de blommar....
Jan Lindgren
Hej!
Vi satt ett femtiotal buskar -07. Förra året var det en bra skörd och i år en ännu bättre. Det verka som om placeringen av hanplantorna betyder mycket. Av de hanplantor vi testar är det bara en klon som är bra.
Den klon som de flesta gillar smaken på är Lotta. Tyvärr har den inte släppts ut på marknaden än.
Det ska finnas en sjävfertil sort i Tyskland, Sandora. Tyvärr har jag inte fått tag på den.
Vill man ha en hög sort så har Mary vuxit snabbast hos oss.

Prozynatskya har jag inte sett så lite information om svenska erfarenheter vore bra. Bärstorlek? Skördemängd? Går den att plocka för hand? Tornar?
MVH
Jan Lindgren
torkil
"Vilka av dem fyra sorterna har du?? Och hur många honplantor har du? När planterade du dem vår/höst?
Jag brukar plocka vilda här vi Upplands kusten men vill gärna ha egna."
Har alldeles bestämt för mig att det finns massor med sorter, många fler än 4 iallafall men jag kanske misstolkade inlägget.
Läste på om Havtorn när jag skaffade mina för 2 år sedan och hittade en gedigen avhandling tog upp alla möjliga aspekter på odling, sorter mm mm, tror det var länkat härifrån forumet, någon fr. Alnarp tror jag som skrivit.
Iallafall har jag samma erfarenhet som trådskaparen här, några enstaka bär förra året och inga i år. Bara blommor på Romeo och inga på Juliorna. Har tänkt om det kunde va den hårda vintern och lång kall vår. Annars har jag oroat mig att mina inte får tillräckligt med sol, bara 4-5 timmar, iofs södertimmar, för det är väl en riktig soldyrkare ?
Wilmer
Jag har Romeo och Julia, de står rätt tätt ihop. De fick ETT bär förra året (Julia fick) inga i år. De som brukar vara helt orange av bär längs vägen hade inga heller, de står mycket soligt. Måste ha haft med insekter eller väder eller något att göra? Väntade in i det längsta på att de vilda skulle få bär som brukar få bär, men det kom inga så då känns det inte så konstigt att våra inte heller fick?
Bassam
Hej

Jag kan säga Att Romeo bär inte frukt men Juliorna bär frukt så Juliorna behöver höstgödsel som innehåller kalium o fosfor för att Juliorna orkar ge blommor och frukt varje år.

H:Bassam
Lady Hamilton
CITAT (Jan Lindgren @ 11-10-2010, 11:40) *
....Prozynatskya har jag inte sett så lite information om svenska erfarenheter vore bra. Bärstorlek? Skördemängd? Går den att plocka för hand? Tornar?
MVH
Jan Lindgren


Det här står att läsa om man klickar på länken som jag la in Rysk Honplanta. Mognar 1 vecka senare än Ljubitelskaya med gula bär som är röd i toppen. Halvhög till Hög sort och mycket rikbärande. Näst intill taggfri. Ner till -40.
Min erfarenhet är ju begränsad har bara haft mina plantor ett par år och det är till våren jag skall utöka beståndet. Men jag handplockade mina bär och det blev nog 2L som andra årsskörd på busken. Och som svar på din fråga angående bären lägger jag in en bild på några bär som jag hade kvar i frysen
[attachment=57400:DSCN3723.jpg]
Wilmer
Bassam, ja, jag förväntar mig bara bär på Julia men kanske mer än ett..

Ladyn, jag ska fundera på att beställa en annan sort hit hem, kul att variera om inte annat. Tror väl det var du som rekommenderade andra sorter redan för länge sedan i chaten whistling.gif men jag norpade två på rean trots goda råd!
Eva St
Har varit sååååå sugen på att skaffa Havtorn men har dragit mig för det eftersom någon sagt att de var mycket svårplockade och att de hade så mycket taggar. Stämmer det?????? Skulle så gärna vilja ha dem som en "Olivlund" ner mot sjön på sommarstugan
Wilmer
Mina är lättplockade coolgleam.gif
Lady Hamilton
CITAT (Eva St @ 07-01-2011, 21:04) *
Har varit sååååå sugen på att skaffa Havtorn men har dragit mig för det eftersom någon sagt att de var mycket svårplockade och att de hade så mycket taggar. Stämmer det?????? Skulle så gärna vilja ha dem som en "Olivlund" ner mot sjön på sommarstugan


Ja visst är de taggiga men "min" sort har tydligen minst med taggar och visst är det "kruxigt" att plocka men jag tycker att det är värt det. Taggigheten är nog beroende på sort. Fast ärligt talat så har jag begränsad erfarenhet i o m att jag bara har och provat en sort. Eva? "The same procedure as last year? gällande Femtungorna? flirting.gif
Eva St
CITAT (Lady Hamilton @ 07-01-2011, 22:19) *
Ja visst är de taggiga men "min" sort har tydligen minst med taggar och visst är det "kruxigt" att plocka men jag tycker att det är värt det. Taggigheten är nog beroende på sort. Fast ärligt talat så har jag begränsad erfarenhet i o m att jag bara har och provat en sort. Eva? "The same procedure as last year? gällande Femtungorna? flirting.gif



Åh vilket sent svar från mig Ladyn men klart jag vill. Pm:ar dig genast bravo.gif bravo.gif bravo.gif
Hannele
CITAT (Wilmer @ 06-10-2010, 22:04) *
Vi satte en Romeo och en Julia för två-tre år sedan. Det kom ett par bär på Julia förra året, så det borde väl vara en Julia? Inte felmärkt alltså, det har ju hänt förr..

Får du några bär är det inte felmärkt, Buskar behöver tid att etablera sej. HAvtorn är väldigt känslig, om det växer gräs eller annat runt rötterna.
Wilmer
Nej, precis eftersom det kom ett bär är det inte felmärkt, annars har jag otur med det mesta jag köper som inte visar vad det är förens efter ett tag. Inget gräs runt fötterna men dock lite annat bös.. Får hålla efter lite bättre. De som växer längs vägen växer i gräset och brukar ha bär över hela buskarna ändå - utom i år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon