Lilla hjärtat
Hej!

I dag har jag dragit upp flera dahliaknölar och planterat dem i krukor inför övervintringen. Har definitivt inte gjort så tidigare, men hoppas att det ska fungera. Vad tror ni? De kommer att stå i en bod där det är några få plusgrader i vinter.

Inlägg och dahliorna samt bilder

Trevlig kväll!
//Linda
Peztis
Har du planterat dem i jord?

I så fall ska du genast ta upp dem, skaka bort överflödet och sedan förvara dem torrt, mörkt och svalt (boden blir nog perfekt om där är frostfritt).
Duscha med en sprayflaska någon gång emellanåt i vinter om knölarna börjar se intorkade ut.

Jag fick tipset av min mamma att lägga dem i papperskassar; så förvarade hennes mormor dahliaknölarna alltid och om det funkade för närmare 100 år sedan (ok, min mamma är ju inte hundra men om hennes mormor levt så hade hon varit lååååångt över hundra!) så borde det funka för mig, tänkte jag förra året när jag la mina dahliaknölar i nedvikta papperskassar som jag sedan ställde i mitt mörka och svala matförråd.
Och ja, det funkade!
Lilla hjärtat
Tack för tipset! Men jag kan nog inte låta bli att testa med krukningen i alla fall - eventuellt på bekostnad av mina knölar. Förra året lade jag dem i en kartong med sågspån och inte en endaste överlevde.

Alla dahlior är inte uppgrävda än, så jag ska nog testa din metod också. Är det typ papperskassar från affären du menar? Sådana man handlar i? Du har ingenting mer än rötterna i kassarna? Ingen torv eller något sådant?

I går kväll tog jag fram en bok om dahlior där det står att man förr i tiden krukade dahlior som man var extra rädd om ... så kanske finns det hopp. Jag hoppas förstås det och jag lovar att rapportera i vår - även om mitt "experiment" går rakt åt skogen wink.gif

The Florist and Pomologist 1864

Tack för att du alltid ger bra råd!!!

Solsken
//Linda
Lilla hjärtat
Jag känner mig så nöjd. Till slut åkte samtliga dahlior ner i krukor med ny jord. De övervintrader i boden och nu har de stått i växthuset i en månad. Hundra procents överlevnad!!

Jag kommer definitivt att göra så här även i fortsättningen. Det var väldigt skönt att ta fram krukor med dahlior som redan var planterade - det är ju rätt mycket annat som ska sås, grävas ner och omskolas så här på våren.

En första blomma har slagit ut - bara att vänta på att frostrisken är över så att jag kan gräva ner mina dahlior i rabatten.

Första dahlian

Trevlig helg!
//Linda
Eva i Skåne
Kul Linda att det gick så bra!
Kruxet, som jag ser det, är att krukorna tar mer plats att vinterförvara än papperskassar som jag också brukar använda. Jag ska dock ha detta i tankarna om jag får nån favorit som jag är speciellt rädd om.
Iren
CITAT (Lilla hjärtat @ 14-05-2011, 10:27) *
Jag känner mig så nöjd. Till slut åkte samtliga dahlior ner i krukor med ny jord. De övervintrader i boden och nu har de stått i växthuset i en månad. Hundra procents överlevnad!!

Jag kommer definitivt att göra så här även i fortsättningen. Det var väldigt skönt att ta fram krukor med dahlior som redan var planterade - det är ju rätt mycket annat som ska sås, grävas ner och omskolas så här på våren.

En första blomma har slagit ut - bara att vänta på att frostrisken är över så att jag kan gräva ner mina dahlior i rabatten.

Första dahlian

Trevlig helg!
//Linda



Så roligt för dig! Intressant med alternativ, kanske provar det med några i höst, kan ju säga att mina inte har kommit så långt som jag ändå satte ganska tidigt i februari någon gång. Trevlig helg!
Irene_L
Under vintern har jag haft mina dahliaknölar inlindade i tidningspapper och sen lagda i papperskassar. Sen har papperskassarna stått på golvet i köket under köksbordet och såhyllan. Jag har lite svalare golv där. Jag har inte duschat dom med sprayflaska någon gång! Bara låtit dom vara i kassarna. Nu fick jag se att dom hade börjat att växa igenom tidningspappren nere i kassarna:
[attachment=60625:dahlior_...e_sk_rpa.jpg]

Här ser ni hur dahlian växt genom pappret:
[attachment=60623:dahlia_t..._ljusare.jpg]

Tänk att så många dahlior som har klarat sig!

[attachment=60622:dahliakn_lar_ram.jpg]
Nästan alla har skott. De enda som inte har fått skott är den lilla högen längst ner till höger!

Så här gjorde jag med underblommans rötter också och nästan alla fick nya skott!

Jag blev förvånad att så många hade liv i sig! Nu har jag planterat alla i krukor där dom får växa till sig tills jag bestämt var dom sedan ska vara!
Iren
Vilken växtkraft! biggrin.gif
Lilla hjärtat
Hej!

Intressant aspekt, Eva. Tänkte inte alls på det. Jag har gott om plats, så det är väl därför den tanken aldrig slog mig.

Kul att det fungerade med tidningspapper. Vi har golvvärme, så det skulle inte fungera här, fast kanske i boden, men kanske att det i stället blir lite väl kallt på golvet där ute ... tror i alla fall att det är varmare uppe på hyllorna med tanke på att värmen brukar stiga uppåt.

Solsken
//Linda
Wilmer
Jag har alltid övervintrat dahliorna i krukor med 100% överlevnad tills jag flyttade så jag nu inte har plats. Det enda jag sett till är att de är torra när jag ställt in dem i källaren för vintern. Sedan har jag bara tagit ut och vattnat/ börjat fukta dem redan i källaren på våren. Nu har jag inte plats och får ta dem ur sina krukor, i höst ska jag kasta de flesta för så orkar jag itne hålla på.
Lilla hjärtat
Förstår dig! Måste kännas trist att slänga dem. Fast å andra sidan är det ju väldgt smidigt att så dahliafrön. Ger hur många plantor som helst - blir i princip lika stora som köpta knölar. Hoppas du får njuta massor av dina dahlior nu i sommar!!

//Linda
Wilmer
Tack Linda, jo, det känns trist men det börjar kännas som om det inte är värt allt släpande. Jag ska märka ut favoriterna och behålla dem. Det är ju så här nu också att sniglarna äter upp dem om de planteras i marken så de blir aldrig så präktiga längre heller.. Frösådde som blev jättefina förra året, så det kan vara en bra ide! Önskar mig en jordkällare, blir det av blir det bättre med plats för förvaring tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon