Full version: Klematisfavoriter
Sidor: 1, 2
Kajsa
Nu när vi snart boar in oss och stänger trädgården är det roligt blicka lite bakåt.
Jag har många klematis men jag har mina särskilda favoriter, mest dom storväxta sena sorterna, gillar inte de blyga som går upp med två, tre rankor och kanske dessutom fryser ner varje år.

Här några

I am Lady Q och Alba Luxurians, båda gruppen viticella
har den där växtkraften som jag gillar


Polish Spirit av Stefan Franczak/Polen, sen stor blommig
har en otrolig växtlust, går upp med en massa rankor


Jackmanii Purpurea kom från Holland 2000, sen storblommig och
den hade mycket växtkraft redan första sommaren, helt utan bekymmer.


Emilia Plater, viticella av Stefan Franczak, Polen.
Mycket växtlust, alltid frisk, stora ljusblå blommor.


General Sikorski, också Stefan Franczak/Polen. En tidig grupp 2, fick växa några år innan den fick lite storlek. Färgen är det vackraste jag vet, den frös i botten i vintras men den kom upp med full kraft och blommade överdådigt i juli/aug. så den får högsta betyg.


Röda Niobe, sen storblommig grupp 3 och blåa klematis x durandii, Integrifolia, grupp 3
Båda har varit enkla och blomvilliga, gillar soliga läget här.

Visa gärna lite av era favoriter, så man får nya habegär.
Har också många fler i mitt album/Klematis.
Kvirre
Vilken bra tråd! bravo.gif Har ännu inga klematis att bidra med, men hoppas plantera några nästa år. Kanske hittar jag någon favorit här.
Monarda
Härligt att få blicka tillbaka till sommarens sköna dagar.

Här är några av mina favoriter:

Niobe
[attachment=55807:P7211417.jpg]

Arabella
[attachment=55808:P8021498.jpg]

Honora
[attachment=55809:P7151302.jpg]

Julia Correvon
[attachment=55810:P7191403.jpg]

Garden bliss
Härlig tråd! Är också ute efter inspiration.
mimmi 1
oj oj oj vilka fina klematis ni visar smile.gif jag har i år införskaffat min allra första, en Rouge Cardinal, som jag precis vintertäckt, med förhoppning att den ska leva över vintern smile.gif

gör den det, så blir det absolut fler nästa år!! fint med olika färger ihop... jag fastnar så lätt i en eller två färger... så det var jättebra att se att även blått gör sig fint... (har lite svårt för blått, bara för att jag fått för mig att det inte går så bra mot mitt hus, som är i ljusbrunt tegel.... men ditt hus, Kajsa, är det också ljusbrunt?.. jätteroligt att se i allafall.. )
Finn Klematis
Hej!

En del av mina klematis finns på min hemsida,
finn.eldh.net

Finn
Kajsa
mimmi, tycker alla klematis färger går bra mot vårt bruna tegel, däremot är det en del färgkrockar här mot rosorna som inte alltid är så lyckade, men om en klematis är fin och stor så flyttar jag den inte, det är i så fall enklare flytta en ros.


Maria Cornelia en viticella grupp 3 som får en massa rankor, en pärla, den krockar inte i färg med något runt om, här har jag en röd klätterros intill idag.
mimmi 1
fint, fint, fint rose.gif
men jag tror att du har mörkare brunt än jag har... mitt heter ljusbrunt, men är mer ljus terracotta, och med fel färger till, så är jag så rädd att teglet ska se rosa ut.... då förstår du kanske??
men jag är säkert nojjig.... mer blått ska det bli smile.gif
kerstin z5-6
[attachment=55830:DSC02185_sm.jpg]





Annars är det där ett knep jag använder mej av:) Komplement färger förhöjer och lyfter varandra, som just blått emot alla nyanser av orange , aprikos,brunt, koppar,mörkt lila emot gult osv.Bägge färgerna framhävs o lyser mera:)
Kajsa
Kloka råd Kerstin, men vad heter din blå klematis ?

Tar några andra favoriter från trädgården

Carmencita, en viticella, grupp 3 av Magnus Johnsson från 50 -talet
Carmencita blir stor och har väl aldrig krånglat med något, haft den många år.



Etoile Violette, en fransk viticella från 1885 också haft länge, den blir riktigt stor och får tusen mörkblå blommor. Tar plats och fodrar vatten vid torka annars kan den få mjöldagg.



Viticella, grupp 3, mamman till de förädlade sorterna i viticella gruppen.
Växer vild i Spanien och Italien, blir stor, med många blå/lila klockor.
Helt ljuvlig med all växtlust, den har jag två av.
Kajsa
Visst måste det väl vara fler än Monarda och jag som har klematis bilder ?
Här kommer några rosa klematis


Hagley Hybrid, sen stor blommig, grupp 3, från England 1945.
Haft i många år och den kommer troget igen, blir ca 3 m.


Aljonushka, diversifolia, grupp 3, från Ukraina och ska klara zon 5.
Har planterat den i ett kallt blåshörn där många rosor frusit genom åren.
Klänger inte med bladskaften utan ska bindas upp, härlig och robust !


Comtesse de Bouchaud, sen stor blommig, grupp 3. Fransk klematis från 1900.
Växer ihop med rosen Mozart här, blir 2 - 3 m.


Entel, viticella grupp 3 av Uno Kivistik. Ny i vår och alldeles förjusande söt med sina stora blommor, den hoppas jag blir stor och frodig efter ett par år.
( ny bild 2011 )
Fågelvägen
Eftersom syrener är glupska borde en klematis kanske inte trivas inne i ett syrenbuskage? Men den här 'Tage Lundell' har inte klagat. Nu blommar han högst upp, samtidigt som syrenerna. Färgerna är vackra ihop...

[attachment=56318:DSC_0024.jpg]

... fast här ser syrenerna lite blekare ut än i verkligheten.
Kajsa
Underbar klematis bild, tack för den !
octachoron
En av mina vackraste är 'Kermesina'.
Dev köptes som 'Etoile Violette' så den röda blomfärgen kom som en viss överraskning. Den växer igenom en engångsblommande ros och ger färg på sensommaren.


Klematis Kermesina

Kajsa
Måste titta på Clematis on the web, en äldre fransk viticella, inte kan jag minnas jag sett den någon ggn Kermesina, jättefin ! Om jag springer på den så köper jag den.
Kajsa
Och några kära klematis till


En svensk klematis Ivan Olsson. Från 1955 av Magnus Johnsson, det är en tidig, grupp 2 klematis som jag normalt undviker. Efter svåra vintern som gick frös alla rankor, men den blommade lika mycket senare av sommaren, så då är jag nöjd ändå. Vackert stora isblå blommor.



Romantika, sen stor blommig, grupp 3 av Uno Kivistik Estland.
Min mörkaste, blåsvart , ja den är något extra.



Happy Birthday, ny i våras också en mörklila blomma. Från Holland av Wim Snoeijer - 99.
Sen stor blommig, grupp 3 och blommade ovanligt länge i höstas. Ska växa ihop med klätterrosen Etude ( som frös ner i vintras )
ny bild 2011
octachoron
CITAT (Kajsa @ 15-11-2010, 13:46) *
Måste titta på Clematis on the web, en äldre fransk viticella, inte kan jag minnas jag sett den någon ggn Kermesina, jättefin !
Om jag springer på den så köper jag den.


Det verkar vara ganska vanligt att C. viticella 'Kermesina' och 'Rubra' är ihopblandade. Ofta säljs de under varandras namn.
Jag har sett någon handelsträdgård som säljer Kermesina (under det namnet).
skogstroll
jag är så glad för min Alpina, den blommar ju nästan året runt och växer som nån jäkla djungellian! Kanske katten hjälper den lite med gödsel ... whistling.gif bara den växer så
Monarda
Luther Burbank

[attachment=56366:P9050148.jpg]

Paul Farges och Negritianka
[attachment=56368:P9050153.jpg]

Och den här har jag glömt namnet på
[attachment=56369:P7161324.jpg]
Kajsa
Kan den sista bilden du visar vara

Arabella, Diversifolia
låter det bekant ? Blir inte så stor 1.5 - 2 m

Monarda
Arabellan har jag på ett annat ställe, så den har jag kläm på.
[attachment=56375:P8021498.jpg]
Kajsa
En klematis som får det tuff här i kylan är Multi Blue


Multi Blue, tidig stor blommig, grupp 2. Frös i botten förra vintern. Har snurrat in den i dubbel vinterväv i år.


Star of India, sen stor blommig, grupp 3. En gammal sort från 1867/England.
Ett impulsköp från Coop av alla ställen, men den är över all förväntan. Ljuvlig färg !


Ernest Markham, också sen stor blommig, grupp 3. Från England, 1926.
Denna har jag fått fjäska och nypa in rankorna på i flera år, men i sommar tog den fart.
Blommar mycket länge.


Jenny, sen stor blommig, grupp 3, 1991. Av Krister Cedergren ( som skrivit en klematis bok )
Haft den två år, roligt med en svensk klematis.


Star River, Integrifolia grupp 3. Holland 2000, klänger inte med bladskaften, måste stöttas.
Enkel och utan allt krångel, stor första sommaren.
Solstorm
CITAT (Kajsa @ 24-10-2010, 12:50) *

General Sikorski, också Stefan Franczak/Polen. En tidig grupp 2, fick växa några år innan den fick lite storlek. Färgen är det vackraste jag vet, den frös i botten i vintras men den kom upp med full kraft och blommade överdådigt i juli/aug. så den får högsta betyg.

Det finns så många vackra klematis men den här var verkligen något i särklass! WOW!
Har du köpt den i Polen eller finns den att köpa i Sverige också?
Kajsa
Den är köpt i Sverige men måste erkänna att jag inte minns var ? Köper från olika ställen och har en god vän som säljer klematis så ....
Tittade i Cedergrens katalog och där finns den med, så du kan fråga dom i vår, har postorder. Jag ber dom klippa ner plantan ( det ska ändå göras vid plantering ) ta av ytterkrukan, så blir det inte så tungt.
Du kan inte se deras klematis på nätet, bara rosorna, men fråga där eller ring 042-260052
www.cedergrens.com
Solstorm
Tack för svar!
Ezereht
Den här har överlevt två år hos mig, det får jag väl vara glad över. Mrs Thompson tror jag. Gillar randigheteten. Annars är Emilia Plater en stor favorit också. Den kom igång bra 2010. Hoppas den blir lika fin 2011.
Kajsa
Fryser rankorna ner och den blommar senare av sommaren, då jag ser att det är en tidig stor blommig. Ja du bor ju lite kallare än mig ?
Jättevacker !

skogstroll
Rubens gillar jag, om den ville överleva nån gång...
[attachment=56837:if_nen_049.jpg]
Kajsa
Såg den i England i våras vällande över murarna lite varstans. Ser i en klematisbok att den bara klarar zon 1 och ska inte beskäras så den skulle inte klara sig här i zon 3 - 4
Jättesöt förstås !
skogstroll
hm jag har zon 2-3 så vi får se smile.gif Jag har sett den i Skottland och är makalös
Ezereht
mm den fryser ner och kommer på hösten Kajsa, min klematis alltså. Men det tajmar ganska bra för den står med pioner, rosor och solhatt. Så de byts av lite. Nu har jag planterat en phlox där också som jag hoppas ska lysa vit i skymningen på höstkanten. Vi får se smile.gif

Vilken vacker färg Rubens hade på rankorna och bladen, blomman var söt men det finns fler rosa. Men den där bladfärgen tror jag inte jag sett.
Kajsa
Vi har gnistrande kallt och jag visar några vita, isblå klematis


Gazelle, enligt Cedergrens katalog ska denna klara zon 6, det är en Diversifolia grupp 3, den klättrar inte med bladskaften utan måste bindas upp, blir här ca 2 m ! Klipps ner sen höst.


Gazelle, blommar juli - september


Hågelby White, funnen i Hågelby park i Sthlm.
En viticella, grupp 3, den är skir, växer på en norrsida här med bara morgonsol.

bild från 2011


Mrs Robert Brydon, Heracleifolia grupp 3, USA 1953. Denna blir ca 3 m vi har den som insynsskydd mot ett armeringsjärn, den blommar sent i sept/okt.
Klättrar inte med bladskaften, får knyta fast den.


Mrs Robert Brydon, isbå/vita blommor
Ann i Göteborg
Vilka fina bilder och kraftiga friska klematis!!!

Har inget att visa ännu men då jag tidigare misslyckats fatalt med storblommiga och sena (kan det vara vinden?) så satsar jag nu på viticella.

En Polish Spirit är på väg upp i en forsythia och en Jules (står det på etiketten) Correvon är på väg upp i en Kolkwitzia. Hoppas mycket på dessa!

Intill dessa buskar står en prakthäggmispel (liten än så länge och som jag skall stamma upp till ett 2m litet träd på sikt). Funderar på en viticella även i detta buskträd. Tar gärna emot era förslag på sortnamn som skulle passa fint tillsammans med de andra!
Kajsa
Viticella sorterna är bäst tycker jag, enkla och växer ordentligt redan andra året. Polish Spirit får en massa rankor vid denna tid inte fyra st utan många, den blir du säkert nöjd med. Lycka till med dina nya och visa lite bilder senare av sommaren.
Förra sommaren satte jag en viticella bakom en stor Rhododendron och i år växer den upp med full kraft, kanske den kan vara något men det är ett gammalt stort buskage ? Kanske att en viticella blir för stor med ett 2 m stamträd ? Sena storblommiga kan vara lite mindre, kolla mitt album/Klematis.


Elvan, viticella ska bli 3 - 4 m
kommer med en ny bild senare i sommar, den har skugga vid buskens fötter och mycket sol sedan.
Tänkt att blomma senare av sommaren när Rhododendron är överblommad.

Finn har säkert också förslag
Kajsa
Glad som jag är i klematis blev det många nya sorter i år, snart är det kris här, omöjligt få plats med flera.
Bilder kommer senare i sommar !
KatteLatte
CITAT (Monarda @ 24-10-2010, 18:12) *
Härligt att få blicka tillbaka till sommarens sköna dagar.

Här är några av mina favoriter:

Niobe[attachment=55807:P7211417.jpg]

Ååååååh, jag har blivit kär!!! wub.gif VILL HA!
Monica zon 1
Underbara bilder.

Här en bild på min ögonsten

[attachment=61740:ds_kolon...0606_031.jpg]

Fick hjälp här via odla med identifieringen i fjol, en Clematis Montana Rubens
tyvärr snart redan överblommad.
Jag är lite stolt dock över att jag lyckades med ta sticklingar från den i fjol, satte i sandblandad jord här inne hela vintern, har planterat ut den nya lillen nu. Den har börjat växa till med en hel del nya fina blad, så ska bli spännande och se vad som händer framöver - har planterat denna "nya" vid en rosbåge.
Lena i uppsala
Min älskade "Minuet",som jag haft i många år dog i vinter,men då blir det plats för en ny.Viticellorna verkar vara bland de bästa efter vad jag hört,det blir nog en sådan till.
Kajsa
Härliga bilder tjejer ! Montana rubens blir för kallt här, tyvärr.


The President blommar nu, den klarar sig skapligt för den växer mycket skyddat här, tidig stor blommig


Ann i Göteborg
CITAT (Kajsa @ 14-06-2011, 19:11) *
Viticella sorterna är bäst tycker jag, enkla och växer ordentligt redan andra året. Polish Spirit får en massa rankor vid denna tid inte fyra st utan många, den blir du säkert nöjd med. Lycka till med dina nya och visa lite bilder senare av sommaren.
Förra sommaren satte jag en viticella bakom en stor Rhododendron och i år växer den upp med full kraft, kanske den kan vara något men det är ett gammalt stort buskage ? Kanske att en viticella blir för stor med ett 2 m stamträd ? Sena storblommiga kan vara lite mindre, kolla mitt album/Klematis.


Elvan, viticella ska bli 3 - 4 m
kommer med en ny bild senare i sommar, den har skugga vid buskens fötter och mycket sol sedan.
Tänkt att blomma senare av sommaren när Rhododendron är överblommad.

Finn har säkert också förslag


Härligt klematisalbum. Vill ha!
Emilia Platel och Entel ger köpsug helt klart. Skall försöka hitta någon av dessa. Tror att en ljusblå eller ljuslila skulle vara fint. Får gärna vara mycket starkväxande. Häggmispeln kan jag låta gå upp till 3-4 m också utan problem. Tack för alla tips.
Förresten - jag har inte haft hjärta att klippa ner stänglarna på de nyplanterade. Borde nog göra det men skulle så gärna vilja se åtminstone en blomma... Antar att jag missunnar rotsystemet att växa till sig inför nästa års blomning...
Kajsa
Jo du måste klippa ner nya klematis till 20 - 30 cm, det straffar sig annars ! Klematis Elvan som är här ovan på bild växer med full kraft ut över Rhododendron i sommar, så spänd på hur det kommer se ut senare. I Cedergrens klematisbok finns en bild på klematis i en stor Rhododendron där fick jag tipset att det kanske går ?
Ann i Göteborg
Hej Kajsa

Det blev ytterligare en klematis idag, Etoile Violette. Cedergrens bok skall jag definitivt läsa. Tack för tipset!

Plantskolorna i närheten av oss har inte så stort sortiment, köper du dina via e-handeln för att få tag på ovanligare sorter? Tips på var jag kan få tag på ovanligare viticella-sorter?
Kajsa
Jo Cedergren har många, skicka efter deras katalog ! Har köpt på alla möjliga ställen och har en god vän som säljer klematis.
Kajsa
Här en klematis från idag, Multi Blue, tidig stor blommig grupp 2. Fryser alltid ner här men blommar fint nu.

Ann i Göteborg
smiley_small_hug.gif Hoppas jag kan ladda upp fina bilder om ett år från nu!

Har planterat 8 klematis som skall fått ta sig upp i olika stora buskar:

viticella:
- Polish Spirit (Forsythia)
- Julia Correvon (Paradisbuske)
- Södertälje (Amelanchier lamarckii)
- Justa (Snöbollsbuske)
- 2 Etoile Violette (Amelanchier Spicata och klätterhortensia)

grupp 2 - tidiga storblommiga (hoppas på lite remontering också)
- Mrs. N. Thompson (rhododendron)
- Mrs. Cholmondeley (rhododendron)

crying.gifTill min bedrövelse har Polish Sprit börjat hänga och bladen svartnar... Vad beror det på och vad skall jag göra åt det?
Kajsa
Ann, kan den ha vuxit för starkt i värmeböljan och rötterna är inte tillräckligt stora än för att klara tillväxten, klipp ner och vattna ordentligt, dom kommer igen om inte annat så nästa år.
Lycka till med alla nya du planterat.


Sealand Gem, köpte den hos Bo Grönt och trodde jag köpt en sen stor blommig, så jag blev sur när jag insåg att det var en tidig stor blommig jag kommit hem med. Det skyddade läget är kanske ett litet hopp men annars är dom inget för min trädgård.


Medley, Diversifolia grupp 3 blommar som mest nu, blir 2.5 m och klättrar inte med bladskaften, ska knytas upp, blir ganska tung.

Eftersom du köpt två Etoile Violette så får du en eftermiddags bild av min, det blir en jätte på 3 m som nu är överfull med blommor. Sen stor blommig grupp 3.


Etoile Violette



star k
Polish Spirit är VÄLDIGT fin! Jättesnygg! Vad vet du om den? Är den "lätt" eller tillhör den kluriga klippgrupper!? Den ser verkligen fin ut så det kanske vore något...!

Du ser ut att ha många fina klematis i din trädgård Kajsa!!
Underbart!
Kajsa
Polish Spirit är enkel och full av växtglädje, sen storblommig, grupp 3 den klipper jag ner helt i oktober, så den börjar om varje vår med en mängd rankor, den har just börjat blomma så smått. Den blir stor 3 - 4 m.
Finns säkert hos Cedergrens i Råå, som också har postorder. Jag minns att jag hittade min på Plantagen.

Den kommer från Polen av Stefan Franczak, den verkar vara tuff.
Ann i Göteborg
Hej Kajsa, tack för dina råd och fina bilder. Hoppas hoppas jag kan få en Etoile Violette som i någon mån växer till och liknar din för nästa år!

Nu har jag varit ute och beskurit Polish Spirit ännu mer, endast ett bladpar kvar på varje ranka. För att inte gynna sniglarna så är det en rejäl morgonvattning som gäller så jag vet vad jag skall upp och göra imorgon bitti. Hoppas att det hjälper.
star k
CITAT (Kajsa @ 07-12-2010, 19:19) *
En klematis som får det tuff här i kylan är Multi Blue


Multi Blue, tidig stor blommig, grupp 2. Frös i botten förra vintern. Har snurrat in den i dubbel vinterväv i år.


Star of India, sen stor blommig, grupp 3. En gammal sort från 1867/England.
Ett impulsköp från Coop av alla ställen, men den är över all förväntan. Ljuvlig färg !


Ernest Markham, också sen stor blommig, grupp 3. Från England, 1926.
Denna har jag fått fjäska och nypa in rankorna på i flera år, men i sommar tog den fart.
Blommar mycket länge.


Jenny, sen stor blommig, grupp 3, 1991. Av Krister Cedergren ( som skrivit en klematis bok )
Haft den två år, roligt med en svensk klematis.


Star River, Integrifolia grupp 3. Holland 2000, klänger inte med bladskaften, måste stöttas.
Enkel och utan allt krångel, stor första sommaren.


Ang. Multi Blue - du skriver att du lindat in den i dubbel vintertäckväv? Finns det särskild väv att köpa för vintern eller vad är det för väv du använder? Och hur gör du då? Lindar du in roten med denna väv innan du planterar? Eller själva gropen? Funderade över detta om man vill vara mindre rädd för att roten fryser. Men nyplanterar man så går det väl inta att linda in roten i väv? Eller måste man ta upp roten varje höst och täcka med väv - eftersom roten växer menar jag!? Eller växer en klematis rot obetydligt så det funkar att linda in den och växtkraften kvarstår?
Nu blev nog detta lite slirigt.... hoppas du är med på vad jag menar....!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon