Full version: Blåregn
Stefan A
I Beskärningsboken står att läsa att för att få i gång en knopp på ett fruktträd att växa ut kan man prova att snitta barken just ovanför knoppen.

Kan denna metod användas även på blåregn?

Mitt blåregn trivs bra men jag skulle vilja ha en gren längre ner för att matcha spaljén ...
Anders Roslagen
Det finns olika tekniker för att stimulera eller hejda tillväxt på olika delar av en vedartad växt. Principerna borde vara tillämpbara på olika slags buskar och träd.
Man riskerar alltid att få in någon sjukdom under barken när man skär, men jag känner inte till hur stor risken är. När jag velat få en gren större på ett träd har jag skurit tunna snitt på stammen under grenen, nedifrån och upp. Det har fungerat, det stimulerar cirkulationen under barken när det läks.
Cilla
Hej Anders,
Det där vill jag veta mer om. Att övervallning av snitt skapar bulor och därmed en förtjockning vet jag, men i vilka situationer vill du skapa detta? Ser du andra effekter menar du?

På yngre grenar och träd kan man stimulera knopp att bilda gren genom snitt såsom beskrivs i beskärningsboken (tror jag väl det är), halvmånesnitt. Jag testade för flera år sedan och lyckades ibland, men har närapå aldrig haft nytta av det.

Däremot har jag nytta av att ha tränat upp handlaget för ympning. Hade jag ett blåregn i en ålder då det fortfarande har slät bark hade jag testat att sätta in gren genom barkympning istället för att snitta i stammen.
Stefan A
Tack Anders och Cilla för era intressanta svar!
Eftersom jag ser den där korta grenen som växer en halv centimeter per säsong precis på det ställe där min gren behövs blir det nog att börja snitta på något vis innan jag vågar mig på att experimentera med ympning ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon