Full version: IRISKNÖLAR/lökar
torkil
Gör ett försök här också, provat under annan avdelning men fick inga svar. Kanske ställer frågan på fel sätt, fel avdelning eller dum fråga ?

Har varit i USA och inspirerad av artikel om amerikanska irisar som jag läst nyligen köpte jag lite knölar och lökar där. Det var knölar med rottrådar och avklippta torra blad och så 2 påsar med lökar. De förstnämnda skulle vara "bearded" alltså med "skägg" Undrar nu när jag ska plantera ?. I artikeln står det att man ska göra det "efter blomning" och då blir det ju fel om jag sätter dom nu till våren. Tänker att jag måste göra det ialla fall och att de kanske inte blommar den kommande sommaren ? Gav bort några till en bekant och hon tänkte sätta sina nu inomhus, kallt, för att sätta ut sedan.
Undrar också över det här med att de i påsarna är lökar, ser ut som tulpanlökar, de skulle va utan "skägg", är det helt annan sort/familj. ?
Hoppas någon kan hjälpa mig, tänkte annar sätta några nu inne som min bekant föreslog och sätta resten ute till våren. Tror jag vet annars hur och var jag ska plantera, vet att de (knölarna i alla fall) ska ligga längs med jordytan ytligt.
Bassam
Hej

Du kan plantera dem på båda sidor efter blomning och under augusti så det är försent att planterar dem nu ute.

H:Bassam
torkil
så långt hade jag förstått men om jag inte vill försöka bevara dom till augusti ; vad är då det bästa jag kan göra nu, sätta dom ute till våren eller inomhus nu och sedan ut till våren ?
ingrids
Låter som att tulpanlökarna kan vara en sibirisk eller japansk iris. Har övervintrat knölar svalt utan jord och de tog sig, men det var en härdig sort som ändå blommade samma år. Min gissning är att det enklaste är att låta knölarna vila såsom dahliaknölar och plantera till våren, fördriva inne kräver kunskap om ljus och temperatur för att bli optimalt och det har jag inte.
torkil
Tack. Har satt några inomhus i sommarstugan, sätter ut resten till våren.
Peztis
Håller med ingrids. Förvara dem mörkt och svalt, se bara till att de inte torkar utan spraya dem i så fall så som man gör med dahliorna och plantera ut dem till våren så ska du se att det går alldeles utmärkt. Har du tur får du blommor redan nästa sommar!

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon