elinh
Efter mitt första "riktiga" balkongår så har jag med mig detta...

Inte:
* Tomat Sungold - plantan blev sååå stor och ville växa ur balkongen.
* Mini-auberginen - fick så otroligt mycket löss som spred sig överallt. Och plantan blev mycket större än jag trodde. Många och stora blad...


Igen:
* Sallat - men någon småbladig, kanske "baby leaf".
* Lavendel
* Tomat - kanske Tomatoberry? Även Tumbling Tom Yellow och Red i amplar.
* Chili
* galia-melon - måste prova igen, styvmor dränkte den. Ska nog välja annan liten melon istället denna gång dock.
* fuchsia, petunia och minipetunia i amplar


Nya:
* Sötverbena
* Freesia
* djärvt och dumt och omöjligt kanske... gojibär
* okra
* Stjärnmangold
* ruccola


Min balkong är 2.5 x 3.5 m. Har nästan bara självbevattningskrukor där (från Orthex.se).
Kumquat- och olivträdet står inne just nu, så de ska ut sen. Vi har även skaffat inglasning nu :-)
amonik
Vi flyttade i juli i år, så balkongodlingen blev sådär, men jag har storartade planer för nästa år.

Igen:

timjan
salvia
sallat - kanske under nät, för det kom larver
chili - vi hade en sort i år, nästa år blir det sex sorter (hur nu det ska få plats)
ställa ut några krukväxter - de trivdes väldigt bra och växte alldeles väldigt

Nytt:

fler bladkryddor som oregano och mynta, och gräslök
tagetes - lite blommor vill man ju ha
lavendel

Något som odlades i somras och gick för dåligt för att försöka med igen kommer jag faktiskt inte på.

Jag vet att det är fint med snö till jul och så, men just nu längtar jag faktiskt bara till våren :-)
elinh
CITAT (amonik @ 22-12-2010, 16:35) *
men jag har storartade planer för nästa år.

---

Jag vet att det är fint med snö till jul och så, men just nu längtar jag faktiskt bara till våren :-)


förstår tankarna precis! :-)

Vad odlade du för sallat förra året och blev det bra förutom larverna? Jag tyckte att jag tokvattnade men efter ett tag blev de alldeles tjocka och sträva. När jag sen hade skurit upp allt i småbitar som jag brukar göra så kände jag mig som en 5-årig som precis hade gjort en sallad av maskrosblad i sandlådan... Ingen "luftighet" alls?!
amonik
CITAT (elinh @ 22-12-2010, 17:38) *
Vad odlade du för sallat förra året och blev det bra förutom larverna?



Weibulls Sandsenap : en sorts ruccola. Weibulls har en annan sort som de kallar ruccola, men den här ser ut som den brukar göra i mataffären.
Bröderna Nelsons plocksallat (262): en rödaktig sort.

Plocksallaten sådde vi sent, men den klarade sig bra även i det svala vädret i slutet av sommaren. Ruccolan var lite kinkigare och växte väldigt långsamt när det inte var varmt längre.
officinalis
Chilepeppar, tomat och bladgrönsaker blir det förstås.
Har inte bestämt vilka sorter än. "Asiatiska" kålbladsmixen från Runåbergs gjorde sig väldigt bra vid tidig sådd och det växer fort fram nytt efter skörd. Men under högsommaren blir den kass och går i blom.
elinh
CITAT (officinalis @ 27-12-2010, 22:00) *
den kass och går i blom.


vad innebär det? Betyder det "bara" att grönsakerna/kryddorna inte är lika goda längre, smakar illa osv, eller blir de oätliga som i att man blir dålig i magen om man äter av dem? Jag märker att frågan kanske låter lite konstig, men jag måste bara fråga...
EKLO
Jag brukar köpa tidiga penséer till min ena (av två) balkonglådor. Och i den andra sår jag dill och rädisor. Hinner njuta av alltsammans innan jag sticker på semester till sommarstugan en bit in i juli - där odlar jag mer intensivt och mer, mest grönsaker. Men med denna balkongodling behöver jag inte passa med vattning, penseerna blommar ut helt, lagom till jag ska åka, rädisorna är uppätna, och dillen hackas ned i frysen före avfärd...
äppeltjejen
Har min balkong i medelblåsigt söderläge. Har inte alltid tid att vattna whistling.gif därför brukar mina växter ofta få löss. Söker därför efter tåliga växter.

Satsar på:

Jordgubbar! Jordgubbar i mängder ska jag ha, en hel låda full tänkte jag, gud va gott det är att plocka en jordgubbe och äta direkt från balkongen. Tåliga är de också, ingen planta torkade ut eller fick löss..

Vallmo, ser så somrigt ut. Även om de brukar blåsa sönder rätt snabbt hos mig så kommer nya blommor på en gång. Den blommade nästan hela sommaren.

Pelargon, en klassiker, köpte en rödvit prickig/fläckig på Ica maxi, hur fin som helst.

Har en klematis, tror det är någon form utav alpklematis, som var min första balkongväxt som jag köpte, den har hängt med i 5 år nu så den börjar bli lummig och fin. Jag låter den klättra runt en pilkon.


Satsar inte på:

Införskaffade en liten sälgplanta förra året, tror tyvärr att den har dött under vintern. Den såg iof inte så jätte rolig ut i somras heller då den blev svartbränd (av solen??).

Förra året hade jag en mängd olika kryddväxter, men då jag inte är hemma så mycket, och de dricker rätt mycket vatten, fick de en massa löss, speciellt basilikan, så de kommer jag skippa i år. Ev ha lite timjan, den verkar mest tålig.

Tomat, funkar super bra på balkongen men växer som ogräs, blir för stort och jobbigt. Klippte ner den flera gånger vilket resulterade i många goda tomater, men den växte till sig lika snabbt igen.

Physalis, fick mycket frukt om gick att äta, men gud vad mycket löss den fick!!

Bellis, ännu en lusmagnet.


Nytt för i år:

Tänkte trots goda råd, satsa på något litet äppelträd på balkongen. Har köpt en gigantisk plastkruka (hoppas inte balkongen rasar wink.gif ) får se hur det hela går. Är lite orolig ang övervintring, men det ska nog lösa sig.
ilPadrino
Ja det gäller att få till det så optimalt som möjligt när man odlar på begränsad yta.

Innan vi blev med hus hade vi en balkong med mått på ca 2,5 x 4 m och jag måste säga att det var otroligt kul att inreda den varje år, och sommartid bodde vi i princip där ute. Nyttoväxterna representerades mest av kryddor och en och annan gurkplanta. Lavendel och en del kaktusar och klängväxter som ipomea och murgröna är givet.
Sen tycker jag personligen att man ska slå på stort när det gäller grönska och färger så jag ville helst ha en orgie av färgsprakande pelargoner på varenda ledig yta. Jag tycker det är sydlänskt och somrigt medan min dam tycker det ser ut som en "gammal tant-odling" så hon föredrog istället mer stilrent och minimalistiskt. Jag antar att det oftast blev någon form av mellanting... rolleyes.gif

officinalis
CITAT (elinh @ 03-01-2011, 22:21) *
vad innebär det? Betyder det "bara" att grönsakerna/kryddorna inte är lika goda längre, smakar illa osv, eller blir de oätliga som i att man blir dålig i magen om man äter av dem? Jag märker att frågan kanske låter lite konstig, men jag måste bara fråga...

Bladen får inte samma goda textur och smaken försämras.
Leonard91
Lägg gärna upp bilder eller skisser på era balkonger så att man ser hur ni har organiserat allting smile.gif Kul med inspiration nu när jag själv ska planera hur jag ska göra med min balkong (2,8 kvadratmeter).
Fröken Knuff
Jag har turen att ha två rätt stora balkonger, varav en är solig större delen av dagen och den andra solig på kvällen..

Dessa ska jag odla igen:
* örter, typ basilika, oregano, dill, persilja, gräslök...
* tomat Dansk Export
* physalis
* plocksallad
* sockerärter
* pelargoner
* petunia
* pensé

Nya för i år:
* 5 tomatsorter till!! Jag vet, vansinne, men jag gör det ändå!
* lavendel
* chili
* portlak
* ruccola

Inte odla i år igen, främst pga platsbrist:
* paprika
* smultron
* salladslök
* ringblommor
* blomsterkrasse, som svämmade över av bladlöss
* citronmeliss
* rosmarin, den blev alldeles för torr och fick en massa vita flygare
* krusbär, den har tyvärr gått hädan..

Ja, det är väl detta. Jag hade gärna haft jordgubbar också, men allting kommer ju inte att få plats.. jag vill ju kunna få plats själv också.. smile.gif
Socktrollet
Hejsan!
(rapport från en 2,7 kvm blåsig östlig balkong i zon 5)

Favoriter i repris från förra året:


Blomsterböna, preisgewinner - växer någon decimeter varje dag, ger insynsskydd, vackra röda blommor som lockar humlor ända upp till 5e våningen, och jättegoda skärbönor. Skördade ett par kilo från bara 3 plantor förra året, och de är goda även efter ett halvårs förvaring i frysen. Vi åt sista påsen i januari och har längtat sedan dess. Försår dem inomhus för att förlänga säsongen, och härdar dem hårt i början så att de klarar hösten bättre. När de väl etablerat rötter så tål även småplanten kyla ner under nollan, om de bara skyddas från frost med fiberduk och/eller odlingstält.


Brytsockerärt på samma spalje som Blomsterbönan, blommar tidigare och skördas tidigare och är liksom färdig när blomsterbönorna (som kan bli 5m) behöver hela spaljén själv.

Luktärt, varje år, det är ett måste! I år blir det Bröderna Nelsons vanliga luktärter, traditionellt och billigt, hittade en påse med ganska gammalt datum som jag ändå hoppas ska gro. smile.gif

Övervintrat
Vita smultron, t o m i den grunda balkonglådan som stått ute i denna vargavinter har de överlevt.
Vildkaprifol, om den inte dött av torka. För tidigt att säga utan att skära i den.

Inte igen, baserat på förra årets erfarenhet:


Basilika, plocksallad och annat bladgrönt utom mangold och mynta. Försök under flera år på tre olika balkonger, i olika stadsdelar och vädersträck, har gett samma resultat - något annat äter upp dem innan jag hinner smaka. Hädanefter får alla blad växa i krukor i köksfönstret istället!

Grönkål, god mat och oväntat tjusig krukväxt som fungerade att odla t o m i ampel. Dock fick jag akutskörda när kållarven invaderade och jag är fortfarande arg och lite äcklad så grönkålen står på paus några år.


Paprika Cubico. Var för sent ute för att fröså och detta var den köpeplant som erbjöds. Vacker men smaklös frukt, och en planta konstant svart av mögel och löss. Det tog dessutom hela sommaren att få färdig frukt och det var inte värt utrymmet på min lilla balkong.

Svartrot, de hann inte bli mer än små råttsvansar i fjol så jag ger upp den drömmen. Trist, för det är så gott!

Årets nysatsningar

Ampeltomater i väggamplar, minst fyra har jag plats med. Kanske en upp-och-ner-hink också. Har beställt frö till sorterna "Houndreds & Thousends" och "Tumbling Tom Red"

Tänker också för första gången återanvända jord från fjolårets odlingar och bara blanda ner ordentligt med kogödsel.

redigerat stavfel
lenaandersson
Här kommer en som ska flytta från sin trädgård som jag haft i 20 år.
flyttar 2 maj och då ska jag försöka få plats med så mkt som möjligt på en vanlig lång smal balkong, jag har tänkt ha en stor murbalja (avlång) i plast från biltema som jag ska odla sallad i och så ska jag ta med jordgubbsplantor. Jag har tänkt ha Lavendel i en kruka, luktärter och mina Pelargoner mm sen får man se vad som får rum.
Jag kommer följa denna tråd så jag inte känner mej så ensam utan trädgård. Jag ska skiljas så det är inte trädgården jag egentligen vill lämna utan detta blir följden av mitt val.
elinh
Så här hade jag det förra året... och strax innan snön kom så glasade vi in. Undrar hur varmt det kommer att bli whistling.gif

sockerärter och jordgubbar - jag har en pinsam fråga... hur stora blir plantorna i förhållande till hur mycket ätbart man får?
äppeltjejen
Planterade en pensé i en gammal tekanna, tyckte det blev rätt sött och kände att jag ville dela med mig smile.gif

[attachment=59648:IMG_0005.JPG]
Leonard91
Under mitt första år med balkong ska jag nu prova:
Tomat "Tigerella"
Busktomat "Stupice"
Gyllenbär
Persilja
Koriander
Pelargoner
Palettblad
Jordgubbar

Nästa år har jag bestämmt mig för att köpa en blå Alpklematis och sätta i en spalje av armeringsjärn på min balkong också smile.gif
vildvittra
vi har flyttat från en lägenhet med västerläge till nu söderläge
förra året lyckades tomaterna extremt bra:) en svartvinbärsbuske har jag också, något blev fel förra året och bären blev extremt stora och väldigt få, misstänker övergödsling.

nå.so far so good
svartvinbärsbusken i krukan har överlevt vintern( trots att den var riktigt kall=) (haft den i tre år den överlever trots huvidskak från trädgårdsägande vänner som starkt betvivlat det)



chili ska det bli "sweet banana" och "early jalapeno"
blir även körsbärstomater "gardeners delight" och en till "supersweet 100" el liknande hette den
dahlia, lavendel,basilika oregano är det tänkt
sedan hoppas jag på lobelia, asiatiska liljor stevia samt riddarsporre smile.gif finns en tanke om att kanske köpa bolltistlar

i år tänkte jag stötta våra surrande och fladdrande små krypvänner, utan dom skulle vi inte ha den mångfald av frukt och grönt!!och humlor och bin behöver vår hjälp nu när industrialiseringen och effektiviseringen nått lantbruket! vi som balkongianer behövs smile.gif
mamamaggan
Vinterbonade min balkong för flera år sedan så den kanske mer är som ett växthus men ni kanske kan få idéer ändå

Har vinranka i en stor plastregntunna, physalis ,chili , nektarinträd (bara c:a 1,30 m ännu men gav två små frukter förra året ) ingefära, passionsfrukt , citrus ( de flesta små men en citronplanta är c:a 1 m ) . gräslök , basilika.

Sedan förstås lite blommor bl a pelargoner , fuchsior, Hibiscus Coccineus , hibiskus syriacus, bouganvillea.

Det blir inget nytt i år , orkar inte utan är glad för att totalt c:a 100 pelargoner+ c:a 30 fuchsior dött i vinter ( de flesta dog under vinterförvaringen i sommarstugan när det blev strömavbrott och det var kallt , kallt , kallt ).
Susanne S
När jag bodde i Zon 2-3 och hade en stor balkong och sedan flyttade till hus med trädgård med 2 körsbärsträd, ett plommonträd, ett päronträd, tre äppelträd, vinbär i alla de slag, krusbär, hallon och björnbär så måste jag erkänna att jag blivit lite bortskämd. Fanns även ett gäng Schersminer, ljuvligt.
Nu bor jag i zon 4-5, pytteliten balkong och vill få plats med allt som jag tidigare har haft rolleyes.gif

Så detta har jag prövat på balkong och fortsätter med;

Klätterros; New Dawn
Jordgubbar i ampel
Dhalior

Ny prövning;
Trädpion (var kampanj på den, 99.- istället för 250.- måste ju prova!)
Smultron
sockerärtor
Klematis, Jackmanii & Piilu
Jätteblåbär (2 olika sorter så det blir några bär)
Doftschersmin
Ros; Nostalgie

Har hittat ett antal fröpåsar med sommarblommor & annat kul som jag kommer att strö i gamla zinkblommlådor som jag kommer att ställa på golvet under balkongräcket, där jag har investerat i 4 blomlådor som sätts ovanpå räcket. Allt för att täcka den fula balkongväggen.

Någon som har erfarenhet av att ha björnbär på balkong? Har sån lust att testa, men det blir nog nästa år, det är fullt på balkongen för större saker nu. Får se om jag får plats med en stol att sitta på, ha ha ha.

Vad jag nog inte kommer att odla är liljor, förtjusande, men dessa liljebaggar är ju allt för hungriga. Har prövat både på balkong och i trädgård, men att döda baggarna och stampa på larverna flera ggr om dagen känner jag inte att jag vill behöva göra.
Flemming
Det gamla vanliga...
Snowflake - Sutera cordata - Snöflinga (kärt barn har många namn)
Tacksam blomma som putsar sig själv och har inga stora krav...
Lägger in en bild på min balkong som den såg ut sommaren 2007.
Har sått några rader av Tagetes och Sommaraster,vilket får räcka...
Dravena
Favoriter i repris:

* Luktärt, de trivs fint på min balkong. I år får de byta plats och klättra längs långsidan när vi nätar in balkongen.

* Basilika

* Mina pelargonger såklart!

Nytt för i år:

* Oregano

* Mynta

* Salladsspenat (ruccola)

* Sockerärtor

* Ampeltomater

* Potatis i hinkar

Har gett upp försöken med smultron, de överlever inte alls på min balkong oavsett hur jag anstränger mig.
johanna_zon3
På min balkong har jag ett på bärbuskar och följande har övervintrat och kommit igång;
Josta
Öjebyn (svarta vinbär)
Vit Jätte (vita vinbär) (2st)
Tatiana (krusbär)
Jordgubbar (tre sorter)

Jag väntar på att de två Trippel Crown (björnbär) ska börja sätta blad men det ser osäkert ut. Buskarna "Vit Jätte" funkade mindre bra förra året men jag tror att jag var för snål med vattnet när det var värmebölja så de får ett försök till på sig och det gäller även Trippel Crown om dom kommer igång. Vissa av jordgubbarna kommer inte att få stå kvar pga att de tydligen inte var mjöldaggsresistenta.

I år har det tillkommit två nya vinbärbuskar, Stanza (röda vinbär) och Titania (svarta vinbär), som också ska få stå på balkongen i varsin kruka. Jag kommer också att ha tomatillo, gurka, physalis, kryddor och en klematis i på balkongen i sommar.

/Johanna
tobiaslindstrom
Rolig tråd med många ideér !

Jag är ju väldigt grön på området, då detta är mitt första år !

Så, om ni har lite tips å så, skulle är det hjälpsamt !

Men här kommer det :

I ett litet kryddställ, så odlar jag,

* Guld Oregano
* Marockansk Mynta
* Citron Timjan
* Dill
* Rosmarin

(kan komma en bild lite senare på dem)

Sen i en blomlåda har jag

* Murgröna
* lavendel
* Pelagoner

Sen ett stort och fint Olivträd även !

Min balkong är relativt liten,

140x230 cm



NilaM
Min balkong är ca 1.30x3.70m

I år blir det återigen diverse salladssorter, röd och grön plocksallad, ruccola och en till röd salladssort.
Körsbärstomat samt två stora gula tomater.
Oregano, två sorter
Basilika
Rädisa
Pelargoner
Två sorters klematis

Nytt för i år:
Ampelkrasse
Svart paprika
Chili "jamaican bell"
Luktärt
Samt lite blommor i samma kruka som klematis.

Jag har haft lite otur med rädisan, den blir lätt trådig och tråkig. Men i år tänkte jag lägga den i skugga så fort den tittat upp, då jag tror att för mycket sol kan ha varit orsaken.
lovwal
Vår balkong är drygt tre kvadratmeter.

På balkongen frodas:
Tomat Gardeners delight, 2 plantor
Busktomat, 6 plantor
Chili Prairie fire, 16 plantor whist.gif
Orange habanero, 4 plantor
Butiksköpt chilifrukt och sådda kärnor, 7 plantor
Smultron, 10 plantor
Rosmarin
Doftkaprifol
Fjärilslavendel, 2 plantor
En fantastisk pelargon, småblommig i lila nyanser
Småblommig Petunia
Lobelia
En gul rackare

I år odlar jag inte:
Tomatillo, den växte något enormt!
Slingerkrasse, på grund av platsbrist
Rosenböna, på grund av platsbrist. Blev utkonkurrerad av slingerkrassen

Timjan och basilika står inomhus i år.
*Stintan*
Jag vill inte odla ätbara växter på balkongen på grund av avgaser och en massa annan skit i luften så det blir lite blommigt i balkonglådorna och så sätter jag ut en del krukväxter. Att det far runt en massa skit i luften ser jag på allt som tränger in i lägenheten.
Fix
Ja synpunketen att inte odla något ätbart på balkongen kan jag förstå om man har baklongen mot en trafikerad gata!
Visst är det lite trafik här där vi bor men det är ändå en bit bort så jag odlar lite av varje som är ätbart. Vi har turen att ha två balkonger en på 5 kvadrat som det blir sol på från kl 12.00 tills den går ner = min odlingsbalkong. Den andra balkongen får vi och ett par tre gäster plats att sitta på också, inte bara växter :-) Där har jag bara "lite" perlagoner och lite slinger växter på katt nätet som ger lite skugga till oss människor.

Jag odlar "plocksallader" av div slag, dill persilja för husbehov, rosmarin, oregano, timjan, dragon, citronmeliss... div kryddor.., dofter... smultron och jordgubbar, rabarber, perlagoner och perlagoner igen, lavendel. blomman för dagen slingrar på katt nätet + svartöga och kardinalstjärna, luktärt... Sockerärter och vanliga ärter, vaxbönor, tomater, paprika, chili... En hink med potatis till midsommar :-) Nerium oliander, 2 st Äh... nu försvann namnet!!! en VANLIG medelhavs växt..... + lite till.....

Tusan vilken trevlig tid vi går in i nu :-) Odla odla och vattna vattna........

Jag saknar mitt körsbärsträd... det blev För stort förra sommaren.... snyft!! Men jag får åka till min bror och titta på det och äta körsbär, han tog hand om det och räddade det ifrån sågen.

Har någon lyckats med bravaden att ha en magnolia på balkongen (ej inglasad!)???
lovwal
CITAT (Fix @ 03-06-2011, 20:15) *
Har någon lyckats med bravaden att ha en magnolia på balkongen (ej inglasad!)???


Oj, det lät spännande! Men får verkligen en magnolia, andra växter och människor plats samtidigt på en balkong? dunno.gif
Rihane
CITAT (Fix @ 03-06-2011, 20:15) *
Ja synpunketen att inte odla något ätbart på balkongen kan jag förstå om man har baklongen mot en trafikerad gata!
Visst är det lite trafik här där vi bor men det är ändå en bit bort så jag odlar lite av varje som är ätbart. Vi har turen att ha två balkonger en på 5 kvadrat som det blir sol på från kl 12.00 tills den går ner = min odlingsbalkong. Den andra balkongen får vi och ett par tre gäster plats att sitta på också, inte bara växter :-) Där har jag bara "lite" perlagoner och lite slinger växter på katt nätet som ger lite skugga till oss människor.

Jag odlar "plocksallader" av div slag, dill persilja för husbehov, rosmarin, oregano, timjan, dragon, citronmeliss... div kryddor.., dofter... smultron och jordgubbar, rabarber, perlagoner och perlagoner igen, lavendel. blomman för dagen slingrar på katt nätet + svartöga och kardinalstjärna, luktärt... Sockerärter och vanliga ärter, vaxbönor, tomater, paprika, chili... En hink med potatis till midsommar :-) Nerium oliander, 2 st Äh... nu försvann namnet!!! en VANLIG medelhavs växt..... + lite till.....

Tusan vilken trevlig tid vi går in i nu :-) Odla odla och vattna vattna........

Jag saknar mitt körsbärsträd... det blev För stort förra sommaren.... snyft!! Men jag får åka till min bror och titta på det och äta körsbär, han tog hand om det och räddade det ifrån sågen.

Har någon lyckats med bravaden att ha en magnolia på balkongen (ej inglasad!)???


Nej, jag funderade på magnolia men dom verkar kinkiga med det som är ovanför rötterna. Drog slutsatsen att dom måste vara i ensamt majestät i den bamsekrukan som dom måste ha, sådana eremiter får jag vänta tills jag kommer in i en mer sparsmakad-zen-period i mitt balkongliv.
Undrar hur länge du hade ditt körsbär?
Har ett chokladkörsbär som jag köpte på Älvsjömässan som jag tänkte göra som du gjort med. Njuta så länge jag kan och försöka hinna ge bort den innan den blir för stor att frakta bort.


CITAT (lovwal @ 06-06-2011, 16:58) *
Oj, det lät spännande! Men får verkligen en magnolia, andra växter och människor plats samtidigt på en balkong? dunno.gif


Balkongodlare ska egentligen mest bekymra sig över om det blir för tungt. Vill inte att balkongen blir en snabbhiss ner.
Fix
Jag hade mitt körsbärsträd i 3 år, men det växte fort och blev på tok FÖR stort!
Japp, tyngden är det som egentligen sätter begränsningarna för oss balkongodlare. Magnolia - hm - jag tror det blir knepigt men det skulle vara kul att höra om någon annan testat och lyckats.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon