Vinterflickan
Hej, jag är ny här wink.gif

I somras blev jag & min sambo husägare till en gammal tegelvilla i Rockneby, strax norr om kalmar. Jag tror att det tillhör zon 1 eller 2. Till huset kom en stor tomt på 1500 m2, med diverse förhöjningar & etapper. Jag vet inte riktigt vilken typ av jord det är här, men har förstått att det finns olika sorter. Däremot vet jag att tomten är väldigt, väldigt torr.
Damen som bodde här innan hade planterat flera rosor, men även klematis & luktärt, så det går ju att odla här fastän ingen av växterna var sådär jättestor!

Så till min nybörjarfråga... Nere vid grinden står det idag 3 stycken träd som är sjuka & som jag måste ta bort. det kommer se urtråkigt ut när de kommer bort & där vill jag istället plantera något eller några andra träd som ger ett mysigt intryck av trädgården. Det står i sol där nere, nästan hela dagen, men trädgården är som sagt väldigt torr & jag vet inte vilken typ av jord det är där. Helst skulle jag vilja ha några träd som inte blir så vansinnigt höga, och kanske något som hänger ned, typ hängbjörk, kaskadpil eller liknande, men jag vet inte vilket träd som skulle vara lämpligast? Eftersom jag har massor av storslagna planer för trädgården vill jag inte plantera något som kräver massor av skötsel, då jag inte tror vi kommer ha tid att sköta det också förutom allt annat smile.gif

Sen har vi en kortsida ut mot vägen som ser för tråkig ut, där jag skulle vilja placera en spalje & sen en klätterväxt som döljer & ramar in åtminstone lite av den trista tegelväggen. Det jag oroar mig för där är dels att inte förstöra grunden med rötter, och dels för att jag inte vill binda fukt mot teglet, därav spaljen.

Finns det några bra tips för mina frågor? Jag är evigt tacksam för varje litet råd, helt newbie som jag är! Och finns det någonstans man kan lämna jorden & få förklarat för sig vilken typ av jordmån man har?

http://iloapp.idasatelje.se/data/_gallery/...&height=720
Huggorm
Bästa sättet för att få reda på vad för jord man har är att gräva en grop och titta. Verkar jorden sandig eller lerig? Gräv lite djupare, och se vad som finns under matjorden, där brukar man se tydligare vad för jord man har. Det är faktiskt inte så svårt som man kan tro. Men generellt på villatomter består det ofta av ett underlag av sprängsten, som man sedan lagt matjord ovanpå. Sprängstenen dränerar väldigt bra, vilket är bra för huset men dåligt för växter. Det kan alltså hända att du inte har naturlig uppbyggnad på marken.

Om det är så torrt bör du förstås välja ett torktåligt träd. Kaskadpil är ett väldigt törstigt träd, i naturen hittar man ju pil vid stränder. Hängbjörk är ett bättre val, men inte heller björk trivs väldigt bra på torr mark. Jag vet inte riktigt vilka av de torktåliga träden som finns i hängvarianter.
Bengt i Särö
CITAT (Vinterflickan @ 28-12-2010, 11:34) *
Hej, jag är ny här wink.gif

I somras blev jag & min sambo husägare till en gammal tegelvilla i Rockneby, strax norr om kalmar. Jag tror att det tillhör zon 1 eller 2. Till huset kom en stor tomt på 1500 m2, med diverse förhöjningar & etapper. Jag vet inte riktigt vilken typ av jord det är här, men har förstått att det finns olika sorter. Däremot vet jag att tomten är väldigt, väldigt torr.
Damen som bodde här innan hade planterat flera rosor, men även klematis & luktärt, så det går ju att odla här fastän ingen av växterna var sådär jättestor!

Så till min nybörjarfråga... Nere vid grinden står det idag 3 stycken träd som är sjuka & som jag måste ta bort. det kommer se urtråkigt ut när de kommer bort & där vill jag istället plantera något eller några andra träd som ger ett mysigt intryck av trädgården. Det står i sol där nere, nästan hela dagen, men trädgården är som sagt väldigt torr & jag vet inte vilken typ av jord det är där. Helst skulle jag vilja ha några träd som inte blir så vansinnigt höga, och kanske något som hänger ned, typ hängbjörk, kaskadpil eller liknande, men jag vet inte vilket träd som skulle vara lämpligast? Eftersom jag har massor av storslagna planer för trädgården vill jag inte plantera något som kräver massor av skötsel, då jag inte tror vi kommer ha tid att sköta det också förutom allt annat smile.gif

Sen har vi en kortsida ut mot vägen som ser för tråkig ut, där jag skulle vilja placera en spalje & sen en klätterväxt som döljer & ramar in åtminstone lite av den trista tegelväggen. Det jag oroar mig för där är dels att inte förstöra grunden med rötter, och dels för att jag inte vill binda fukt mot teglet, därav spaljen.

Finns det några bra tips för mina frågor? Jag är evigt tacksam för varje litet råd, helt newbie som jag är! Och finns det någonstans man kan lämna jorden & få förklarat för sig vilken typ av jordmån man har?

http://iloapp.idasatelje.se/data/_gallery/...&height=720


Så till min nybörjarfråga... Nere vid grinden står det idag 3 stycken träd som är sjuka & som jag måste ta bort. Varför måste träden bort,det kommer se urtråkigt ut när de kommer bort.
Man vet var man har,men man vet inte var man får,fråga grannar & bekanta eller gå med Trädgårds-Amatören
innan man gjör något med trädgården
Vinterflickan
Bengt i Särö - träden ska bort eftersom dom är sjuka, de ser väldigt trista ut idag & har knappt tillstymmelse till löv på dem. Tydligen är det en trädgårdsmästare som har dömt ut dem redan, enligt vår granne som umgicks tätt med hon som bodde här innan. Men enligt henne så ville den äldre damen som hade vårt hus innan ändå inte ta ned träden för hon tyckte det skulle se för tomt ut.

Men jag vill ändå har träd eller stora blommande buskar där, fast friska, grönskande sådana förstås!
Sen kan jag såklart gå med i trädgårdsamatörerna... men gick ju med här nu till att börja med smile.gif

Huggorm, tack för tipset med jorden, ska göra det sen när snön försvunnit... men du har nog rätt i att det där med sprängsten, för det är bergigt & stenigt & gropigt på tomten.
Huggorm
Om det båda träd man skymtar i förgrunden hör till de sjuka, så beror sjukdomen nog på brist på näring och framför allt vatten. Det till vänster ser ut som ett fruktträd, kanske plommon, och dom är inte väldigt torktåliga. Det man skymtar i övre högra hörnet skulle kunna vara en rönn, och den borde klara sig bättre i såna fall. Men hur som helst, skall du få något att trivas kommer du behöva vattna och eventuellt jordförbättra. Särskilt om du vill ha fruktträd. Det kan hända att de träd som finns kan ta sig igen om dom får lite omvårdnad.
Peztis
Min farmor hade sommarställe på Öland och där var det rätt torrt. Men hon hade två otroligt vackra gullregn på vardera sida om grinden.

OK, gullregn ÄR giftit men det finns en sort som producerar väldigt få fröbaljor, det är ju dessa som barn kan tänkas peta in i munnen.
Cilla
Mitt råd: Kolla närmre på det du har innan du tar bort det. Av bilden kan jag inte utröna vad det är för träd du har (någon annan kanske kan?) och än mindre vad de eventuellt lider av. Det kan finnas hopp, särskilt om man jordförbättrar och stödvattnar.

Detta är inte ett helt enkelt läge för att få upp något nytt. Här ser ut att vara konstgjort markskikt som inte är särskilt gammalt, det är torrt och säkert magert, och det finns inte hjälp med skugga och jordeliv av andra växter.

Man kan sätta träd nästan var som helst, men i ett läge som detta kräver det en hel del jobb, både med växtbäddar och underhåll.

EN rejäl och synlig första uppiffning skulle kunna göras genom att göra en enkel eller dubbel lång rabatt som kantar vägen upp med perenner som tar över varandra och blommar från vår till höst. Efter en sådan uppgrävning är det också lättare att få nya träd i närheten att hitta näring och syresatt jord så småningom under tiden de växer upp.
sillamor
Jag skulle nog satsa på en avgränsning en liten bit upp i slänten. Kanske ett blandbuskage. Fläder, snöbollsbuske och häggmispel är inte så kinkiga.

Innanför denna avgränsning blir ett rum som till exempel kan användas som lekplats eller uteplats med kryddland. Jag skulle riva upp lite gräsmatta och plantera revsmultron, de är rena ogräset.

Jag skulle inte sätta någon spalje mot väggen av de anledningar du själv nämner. På andra sidan gången däremot skulle det vara fint med något med lite höjd, kanske en rödbladig fläder.

Några träd som ramar in nere vid grinden vore trevligt. Har inga bra förslag. Ett torktåligt hängande träd är silverpäron, men de är så snygga att jag hellre skulle sätta ett sådant där jag har god utsikt över det inifrån huset. Behöver de inte vara hängande kan jag rekommendera ambrarönnen (Joseph Rock). Den har gula bär och mörklila höstfärger. Är lite orolig för rönnar dock. I princip alla rönnar i offentliga planteringar här i Kalmar ser ut att avlida när som helst. Min skyddsling ser dock frisk ut, men han så är han ju bara barnet. Om du har stort tålamod kan du plantera tall.

Om ni inte parkerar bilen längst ut på uppfarten och inte behöver komma in med höga fordon kan ni bygga en pergola. Några stolpar, några överliggare och massor av frodigt vildvin.


Lycka till!



Vinterflickan
Tack för alla svar!

Låtre riktigt bra att träden kanske inte är sjuka då trots allt, hade gärna haft dem kvar... Men hur gör jag för att jordförbättra & ge näring rent konkret, ska jag bara lägga gödsel ovanpå, eller ska jag gräva upp lite runt trädet & ner med plantjord & gödsel så gott jag kan vid rötterna? Är det någon speciell gödsel/näring som är extra bra?

Har funderat på att sätta syrénplantor som en fri, obeskuren häck nere vid staketet mellan träden oxå, har fått för mig att de klarar torra förhållanden ganska bra?

Appropå spaljén mot kortsidan, har vissa funderingar på att sätta den en 15-20 cm från väggen, som en luftspalt, är det fortfarande skadligt för fasaden eller funkar det? Skadar rötterna från tex pipranka, bokharabinda eller humle grunden?

Många frågor på en gång märker jag smile.gif
Huggorm
Mina syrener står mycket torrt och magert, och det krävs en extrem torka för att dom skall börja sloka. Dom är bara hälften så höga som på föräldrahemmet dock, där syrenerna står i näringsrik jord med gott om grundvatten. Hur som helst kommer du få vattna de första åren till rötterna har sökt sig ner till djupare lager, men det gäller vad man än planterar.

Jag kan tipsa om rökbuske, Cotinus coggygria, som trivs som bäst där det är riktigt varmt och torrt.

Angående spaljé så borde fasaden klara sig bra om man lämnar lite utrymme. Rent generellt tror jag tegel klarar sig bra även med klätterväxten direkt mot väggen. Det som händer är ju att fukt hålls kvar eftersom sol och vind inte kommer åt, och det påverkar träfasader mer. Rötterna borde hur som helst inte skada grunden, men om avloppsröret råkar gå ut just där kanske man skall tänka sig för. Skarvarna mellan gamla gjutjärnsrör eller betongrör är inte perfekt täta, och för rötter så är det näringsrika avloppsvattnet helt oemotståndligt.
Cilla
Det finns flera sätt att jordförbättra för träd, berroende på marken de står i och konditionen. det behövs fler bilder för att man ska kunna se hur träden mår och vad markerna erbjuder. Av den bild jag sett får jag intrycket av att man måste göra mer än det enklaste, som är att lägga kogödsel i rotområdet (näringsupptagningen är i fri mark en bra bit utanför kronan) och sedan stödvattna på vår och försommar.

Nästa steg är att göra inhack med spade i gräsytan, ca 4-5 st per m2 där man tar bort grässvålen med ett snett, ytligt spadtag. Sedan kogödsel och bevattning under försommaren och vid torka. Därefter, om träden visar att de behöver mer, är att man i ett sammanhängande område där träden tar upp näring stör ut gräset under 1-2 säsonger, genom att man tar bort grässvålen och planterar annat - t ex gröngödslingsväxter, kompost, rabatt med ettåringar osv.
Vinterflickan
Okej, men det kan ju absolut vara värt ett försök då... Ska se om jag kan hitta fler bilder på träden, eller om jag inte har det nu kan jag ju ta flera på dem till våren & lägga upp så man ser lite mer av dem. Hade varit väldigt roligt att kunna ha dem kvar! biggrin.gif
Orkidétjuven
Vad växer i naturen runt omkring. Ta dig en titt. De naturliga floran är bäst anpassad för den miljö och jord du har!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon