Petra_zon1
Jag blir så inspirerad av alla underbara klematis som ni lagt in här på forumet!

Jag bor i ett villaområde där klematisstekeln trivs. Mina alpina klematis drabbas hårt, även om jag klipper utbuktningar i grenarna och klämmer larver!

Är det så att jag adrig kommer bli av med steklarna? De kan ju flyga till mig från grannen. Finns det klematissorter som inte klematisstekeln gillar?

Finn Klematis
Hej!

Inga problem. Plantera kematis klippgrupp 3. Även klematis klippgrupp 2
går bra.Klippgrupp 3 är bäst.

GOTT NYTT ÅR !

Finn
Kajsa
Alla dom klematis jag visar i tråden " Klematisfavoriter " kan du ha, som Finn skriver Grupp 3 sorter som blommar senare, gruppen viticella, Storblommiga grupp 3, Integrifolia och Tidiga storblommiga grupp 2 är bäst och där finns hur många som hellst att välja på.

Klematissteklarna gillar bl.a klematis alpina, orientalis, recta, macropetala. Har också haft problem med steklar här och har tagit bort tidiga sorter, det är ett hopplöst krig. Min granne och jag gjorde gemensam sak och grävde bort våra tidiga som steklarna gick på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon