Full version: Spara amaryllislök?
Monica zon 1
Hej
Läste nyss inlägget om att spara o återplantera hyacintlökarna, grävde ner några förra våren, så ska bli spännande att se vad/om det blir något av dem i år.
Men nu till min fråga, är det lönt att pröva samma sak med amaryllislökarna?
Någon som har någon erfarenhet?
Jag har väl antagligen inget att förlora på att prova, men kunde vara roligt att veta vad det är rimligt att "ha för förväntningar"...
Bor i Skåne om det kan ha någon betydelse......

/Monica
fuchsian
Hej,

Jag låter mina överblommade amaryllissar vissna ner i krukan och ställer det lite svalare och vattnar inte.
det brukar gå bra sedan att ta fram dem till hösten när man vill att de ska blomma igen.
Kolla att löken känns hård, då är den frisk.
Det finns en anvisning om amaryllissar om du letar i Odlas info, så titta där för säkerhets skull.
Lycka till! ..... Fuchsian ....
ingrid fuxwall
Gör som föregående när växten blommat över och sedan får de stå ute i skugga under sommaren.

I år har jag varit dålig på att ta hand om amaryllislökarna men trots det hittade jag en som hade knopp - den finns nu inne (de har stått på svalt ställe)

ingrid
Alexander-VG-zon3
det finns många sätt hur man ska spara och sköta dom. också finns det olika sätt på hur man kan få dom till att blomma och när. dom är dock inte så härdiga ute, så att plantera ut dom och ha dom ute åretrunt funkar nog inte så bra i de flesta fall.

amaryllis jag köpt vid jul, brukar jag låta stå kvar och sköta som vilken krukväxt som helst. därefter när frostrisken är över sätter jag ut den och avhärdar den mot sol. sedan placerar den varmt och soligt. och ger den mycket näring, låter den torka upp innan jag vattnar igen. sedan tar in den innan frosten kommer. och antingen har kvar den i kruka och sköta den som en krukväxt eller placera den torrt och svalt och driva den till jul.
blomkronan
Då är det bara jag som misslyckas då! Jag sparade två lökar från förra året, dom fick stå inomhus hela sommaren vattna sparsamt, när jag ville att dom skulle börja blomma börja jag vattna mera, men det kom bara blad! inte en enda knopp sad.gif
ingrid fuxwall
CITAT (blomkronan @ 18-01-2011, 21:15) *
Då är det bara jag som misslyckas då! Jag sparade två lökar från förra året, dom fick stå inomhus hela sommaren vattna sparsamt, när jag ville att dom skulle börja blomma börja jag vattna mera, men det kom bara blad! inte en enda knopp sad.gif

Släng dem inte - de kan blomma senare
Monica zon 1
Tack för alla tips och erfarenheter, även de erfarenheter som inte är enbart lyckade är också bra att få - skulle jag själv inte få till det så slipper jag ju känna mig misslyckad och ensam.....

Ser fram emot en härlig vår.
Här har snart all snön försvunnit!
/Monica
Peztis
CITAT (blomkronan @ 18-01-2011, 21:15) *
Då är det bara jag som misslyckas då! Jag sparade två lökar från förra året, dom fick stå inomhus hela sommaren vattna sparsamt, när jag ville att dom skulle börja blomma börja jag vattna mera, men det kom bara blad! inte en enda knopp sad.gif

Samma sak här!

Mina 7 lökar skötte jag förra året om tills bladen vissnade och så lät jag dem sedan stå torrt i källaren. Sedan planterade jag om den i november men det enda som kommit upp är lååååånga blad som sedan blir gula och kan tas bort med ett litet lyft.
Själva lökarna är fasta och fina - men inte det som kommer upp!

Men jag är ju envis så de får stå ett tag till och annars får jag väl göra ett nytt försök! Kasta lökarna gör jag inte.
Ålgryte
Jag köpte 2 lökar till förra julen. De blommade med varsin stängel och fick stå kvar inne i fönstret till sommaren. Då planterade jag dem tillsammans med andra gamla amaryllisar i en stor kruka som jag ställde i ett solfattigt hörn på balkongen. Hela sommaren har de stått där utan att få någon näring eller tillsyn. Regnet har vattnat krukan.

I mitten av sommaren blommade den ena och i början av september kom den andra löken med en fin stängel med 3 blommor yahoo.gif

Krukan tog jag inte in förrän frosten var på väg. Jag ställde den mörkt och svalt (trodde jag) utan vatten. Nu upptäcker jag att en av lökarna har en hög stängel bland alla bleka blad!

Vilken envis kämpe! bravo.gif
Den ska få en ny egen kruka nu och stå i ljuset och värmen så att jag kan njuta av blomman när den slår ut! yes.gif

Så ge inte upp Monica! Kanske är dina lökar lika envisa som mina!
niggle
Hej!
Jag har provat och haft framgång.
När amaryllisen har blommat över ska man ta bort den vissnade blomman meddetsamma, annars tar den näring från löken. Bladen ska vara kvar och man vattnar den som en vanlig krukväxt. När frostrisken är över, kan man sätta ut dem i halvskuggigt läge. De ska ha gödning och vattnas under denna tiden. I mitten på september tar man in löken och ställer den mörkt och svalt (tex i ett garage). Inget vatten! allt det gröna ska vissna ner.
I mitten på november tar man in löken och ger den en rejäl rotblöta och sedan ska den stå varmt. Sparsam eller ingen vattning. Får den för mycket vatten, ränner stjälken i höjden och det blir vingligt.
Jag har en ståtlig amaryllis med tre klockor som blommar nu, som är från förra året.

Lycka till!

Niggle
imjoh
Har provat allt det ni säger men det enda jag har fått är gröna blad, kanske ska pröva med årets lökar i alla fall, har slängt lökarna de sista åren pga alla misslyckanden.
Ålgryte
CITAT (niggle @ 19-01-2011, 21:34) *
När amaryllisen har blommat över ska man ta bort den vissnade blomman meddetsamma, annars tar den näring från löken.

Jag pollinerade min blomma och den blev "gravid"! Fröna lyckades jag dessvärre inte alls med - de ruttnade crying.gif

Mina lökar måste ha blivit övergödda innan de hamnade hos mig giggle.gif

Tänk att de har så mycket kraft kvar att jag inte behöver göra något mer än att plantera dem och låta dem stå ute i sol och regn under den frostfria årstiden och ändå orkar de blomma igen 000.gif
blomkronan
CITAT (ingrid fuxwall @ 18-01-2011, 21:32) *
Släng dem inte - de kan blomma senare

Försent... blush.gif
niggle
glömde detta.....
jag har också lökar som bara kommer med gröna blad.
Ge dem en chans till! Kanske har de fått för lite näring, eller "förtagit" sig när de blommade.
För egen del kan jag inte kasta något som inte är visset eller sjukt.

niggle
ingrid fuxwall
CITAT (niggle @ 20-01-2011, 17:55) *
glömde detta.....
jag har också lökar som bara kommer med gröna blad.
Ge dem en chans till! Kanske har de fått för lite näring, eller "förtagit" sig när de blommade.
För egen del kan jag inte kasta något som inte är visset eller sjukt.

niggle

Inbillar mig att många är så hårt drivna att de behöver vila innan de går i blom igen
imjoh
Då ska jag göra ett försök till, i alla fall med den vita jag fick av dottern och mågen, stora vita klockor som var dubbla, två lika stora i varandra, så gudomligt vacker.
niggle
Jag tror som Ingrid Fuxwall, att de är hårt drivna och behöver lite vila.
Så länge som det kommer gröna blad, är det ju liv i löken.

Hav tålamod!
niggle
imjoh
Litar på er, har sett att det finns så mycket kunskap här på Odla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon