Full version: Madarin träd
sydlappen
Hej på er
Jag har ett problem med mitt Därgmadarin träd
Jag had edet ute förra året ända till det började bli minusgrader ute och då verkar den mått bra.
Sen tog jag in det i vardagsrummet i Novemebr och till en början verkade det som om trädet mådde finfint
Men nu sen några veckor tillbaka har den börjat tappa bladen
jag vill inte ställa ut det än. jag har inglasad balkong men ingen värme där
jag låter trädet stå så ljust jag kan men inte närma elementen
nån som har nån bra ide på vad jag skall göra
eller är det bara att låta bladen fall och hoppas på nya???
Alexander-VG-zon3
hur mycket frost fick den i höstas ? mandarin tål visserligen några frostnätter i kruka (men inte frukt, blommor, knoppar, kart, nytillväxt). men mer än lättare frost bör den inte utsättas för.

annars hur vattnas den ? övervattning och torka ger bladfall. ser du någon ohyra ? får du grentorka ?

har den extraljus ? mandarin är väldigt känslig när det gäller mörker (mer än andra citrusar) och ska den stå varmt är nästan extraljus ett måste för att den inte ska tappa blad/frukt. min står strax under lysröret på sidan så det är bara halva kronan som belyst starkt men den tappar ändå massor av ljusbristen.

men sålänge grenarna inte torkar in och dör så kommer det nya skott med blad. ta ut den igen när frostrisken är förbi. de flesta citrus växter behöver inte frost för att ''må bra'' därför kan du ta in den när nätterna regelbundet börjar går ner till 0grader. alt kan man ju ta ut den igen efter den första frostnatten.
Bassam
Hej

Den saknar ljus inne så träd tappar blad för att anpassa sig med ny miljö så jag tycker om du kan hjälpa med lysrör.
H:Bassam
sydlappen
Tack för era svar.
Den fick ingen frost på sig möjligen nån natt bara men inget jättekallt
Balkongen är inglasad i sydväst läge
jag bor på sydkusten så riktigt kallt blir det aldrig
Jag vattnar inte mycket nu men den får aldrig torka ur
sen har sen blivit "kletig" på bladen typ sav
skall jag flytta ut den för året????
kanske bättre jag lindar en fillt om krukar och ställer ut den, så vida det inte blir jättekallt
här ligger det oftast runt 0 grader +-5 vid denna årstid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon