ingvarolsen
Jag har ett päronträd Esperens Herre. Det har stått på växtplatsen i 10 år. Det ger nästan ingenting. Om det ger så är det några få päron med mörka fläckar på? Hur får jag fason på detta träd?
Päronträdet står i Åsa i Halland.
Åsa, mälardalen zon 2
Utebliven frukt kan bero på att man beskär trädet alldeles för mycket, ont om lämpliga pollinatörer, ont om insekter under blomningen, frost vid blomningen....

Fläckarna kan vara skorv = kratta ihop löven på hösten och gräv ner dem så minskar man ner det något iallafall annars finns det inte så mycket man kan göra
Bassam
Hej

Det är bra att samla alla skadad delar och bränna dem, men om du kan göra mera, du kan köpa Det finns svavelpreparat (Kumulus) och man använder det från tidig vår, när gröna knoppar kommer nästa när blomma knoppar kommer tredje när frukt små, och finns bra informationen som skriver på förpackning .

H:Bassam
Jan af Lisö
Päronträden brukar ta lång tid på sig innan de börjar leverera, mitt päronträd (familjeträd) planterat 2002 har hittills inte levererat några "riktiga" päron, utan bara små och sura.

Det låter att du har skorv, men kolla noga om det inte är något värre, päronrost. Päronrost är i å för sig röda och orsakas av kinesiska enar inom 400 meter från päronträdet.

Det blir lättare att ge dig ett vettigare svar om du beskriver i vilken zon trädet står, hur stort är det, hur bra växer det, vilken grundstam, vilken sorts jord, hur gödslar du, hur vattnar du, hur det funkar med pollinering av träd i närheten, har du något annat päronträd som pollinerare i närheten, står trädet i ett blåsigt läge, finns det kräftskador, andra skador ???

Päron är inte lika vanliga som äpplen, så det är viktigt med pollinerare i närheten, samt att det finns pollinerande insekter när trädet blommar. Kanske en annan fråga, blommar det bra ?

Massa frågor, men det är som hos doktorn, ju mer man vet dessto lättare är det att ställa rätt 'diagnos'.
ingvarolsen
CITAT (Jan af Lisö @ 01-02-2011, 09:12) *
Päronträden brukar ta lång tid på sig innan de börjar leverera, mitt päronträd (familjeträd) planterat 2002 har hittills inte levererat några "riktiga" päron, utan bara små och sura.

Det låter att du har skorv, men kolla noga om det inte är något värre, päronrost. Päronrost är i å för sig röda och orsakas av kinesiska enar inom 400 meter från päronträdet.

Det blir lättare att ge dig ett vettigare svar om du beskriver i vilken zon trädet står, hur stort är det, hur bra växer det, vilken grundstam, vilken sorts jord, hur gödslar du, hur vattnar du, hur det funkar med pollinering av träd i närheten, har du något annat päronträd som pollinerare i närheten, står trädet i ett blåsigt läge, finns det kräftskador, andra skador ???

Päron är inte lika vanliga som äpplen, så det är viktigt med pollinerare i närheten, samt att det finns pollinerande insekter när trädet blommar. Kanske en annan fråga, blommar det bra ?

Massa frågor, men det är som hos doktorn, ju mer man vet dessto lättare är det att ställa rätt 'diagnos'.


Hur stort är det: Det är inte stort ca 2- 3 m högt
Hur bra växer det: Det har nog inte vuxit mycket de senaste året.
Vilken grundstam: Vet ej.
Vilken sorts jord: Det är väldränerad jord.
Hur gödslar du: Alldeles för lite, har börjat gödla gräsmattan och då trädet.
Hur vattnar du: Vår herre har för det mesta fått sköta den saken.
Hur det funkar med pollinering av träd i närheten: Det är nog dåligt med päronträd i närheten.
Har du något annat päronträd som pollinerare i närheten: Se tidigare svar.
Står trädet i ett blåsigt läge: Det blåser mycket och ofta på västkusten.
Finns det kräftskador: Vet ej.
Har beskurit trädet en antal gånger.
Åsa, mälardalen zon 2
Låt bli att beskära några år (träd måste inte beskäras varje år) och gud fader sköter inte tillräckligt med vattningen till unga träd, rejäla rotblötor behövs från tidig vår, +ev. gödning ifall trädet inte växer bra + det SKA vara öppen yta runt ett litet och hyfsat ungt träd = bort med ev. gräsmatta.

Mot blåsten kan man ev. plantera någon lähäck + om det går kan man ju plantera någon lämplig pollinatör alt. anlita någon som ympar in pollinatör ifall man inte kan det själv.

Får man många frukter kan man kartgallra då blir de kvarståendena frukterna större.
Bassam
Hej

Träd skadade av Skrov svampsjukdom och det är naturligtvis att kommer lite frukt.

H: Bassam
octachoron
Vi har haft ett Esperens herre-träd i trädgården i ca 20 år. Det blommar ibland väldigt fint men ger fortfarande bara enstaka väldigt goda päron varje år här i zon4.
Men det ger pollen till ett stort gråpäronträd bredvid som ger enorma skörder (ungefär) vart tredje år. Frysboxen blir full av päron!
Jan af Lisö
Till Ochtachoron
Gråpäron är triploid och kan inte pollinera några andra sorter. Mao så pollinerar din EH Gråpäron, men inte tvärtom. Du får skaffa en pollinerare till !!

Till Ingvarolsen
Åsa har nog svarat vad du skall göra, men en kort sammanfattning kan vara:
- vattna (fast det kanske regner mycket mer på västkusten än hos oss på ostkusten/Mälardalen ?)
- gödsla (ej med gräsmattegödsel för den innehåller för mycket kväve och för lite andra ingredienser, typ kalium och fosfor). Mest i trädets dropplinje
- skaffa en polinator, t.ex genom att ympa en annan sort i trädet. Kolla så det blir en bra pollinerare. Ympa (på päron) är enkelt.
- Åt vinden kan du nog inte göra så mycket, men du kan kanske försöka att anlägga en humlebo i trädgården så att pollinerare finns i närheten ? Humlorna funkar bättre än bin vid tråkigt väder. Finns beskrivet här:
http://www.bioresurs.uu.se/myller/stad/humlebo.htm
- Påronträd behöver knappt beskäras, mer än basic, typ korsande grenar, grenar som växer inåt. Päron är också mera uppåtväxande än äpplen.
octachoron
CITAT (Jan af Lisö @ 04-02-2011, 11:56) *
Till Ochtachoron
Gråpäron är triploid och kan inte pollinera några andra sorter. Mao så pollinerar din EH Gråpäron, men inte tvärtom. Du får skaffa en pollinerare till !!


Jag tror knappast att det finns plats för ett till päronträd.

Dock så undrar jag om det går att ympa in en gren från annan päronsort?
Och är det svårt eller riskabelt för päronträdet?
Bassam
Hej

Ja , det går bra att ympa .
H:Bassam
Jan af Lisö
Det skall gå att ympa i ett 20 år gammalt päronträd, utan problem. Försök ympa så högt uppe i trädet som möjligt, då man har bästa tillväxförhållanden för ymparna där.

Ympa päron/äpple är enkelt, har du inte tummen mitt i handen så klarar du det. Sätt gärna ett par tre ympar för säkerthets skull.

Risker, yes, tyvärr. Största risken är att ympen är inte 100% frisk och kan föra in sjukdomar i ditt fina träd. Därför måste du försäkra dig att ympen blir helt frisk. Vet inte hur man gör det som privatperson. Själv har jag köpt äppel- och päronympar från Apelkonsult.se, Sveriges Pomologiska förening, Ebe Plant och Julita och jag tror än så länge att de varit friska. Sen finns det Elitplantstation som säljer certifierad ympmaterial, men jag vet inte om de säljer till privatpersoner.

Det är minst två månader kvar till ymptiderna så du hinner säkert leta ut friska päronympar som pollinerar EH trädet, och kanske får jättegoda päron på köpet.

Vet ej hur många år det tar för en päronymp att börja blomma.

Och du, ympa är sk-tkul !!! Att se sina egenhändiga ympar växa, blomma och sedan ge frukt känns helt fantastiskt, tycker jag !!!

Cilla
Du har redan fått svar på de mest sannorlika orsakerna till utebliven fruktsättning här. Flera faktorer kan påverka samtidigt också.

En ytterligare möjlig orsak kan vara den rost som du får på frukterna, att den också gått på grenarna och blivit grenskorv. Det är inte helt ovanligt tyvärr på vissa päronsorter, och det leder till utebliven fruktsättning eller att karten faller tidigt.

Kika på grenarnas unga delar, dvs de yttre och en bit in där de blir lite grövre. Är det fnasigt i den unga barken, är det lite rödlätt fnas och bubbligt?

Skorv på frukt och blad kan man begränsa genom att kratta löv och vända ned dem i jorden eller i kompost. Skorv på grenar har jag inte hört om någon lyckad metod för, så kika och hoppas att det inte är det.

Skicka gärna bilder också så att man kan se både om beskärning och markförutsättningar också är bidragande orsaker. Utebliven bevattning spelar absolut också roll, liksom vindläget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon