Full version: Valnötsträd
LinusForss
Hej alla!
Jag har precis flyttat till hus med trädgård i zon 3 utanför Alvesta i Småland. Är jättesugen på ett valnötsträd någon som vet hur det trivs här eller har några tips?

Tack på förhand
Linus
mojan
Jag bor ca 2 mil ifrån dig. shy.gif När jag tittar ut ser jag ett jättestort valnötsträd. Vet tyvärr inte sorten, men trivs här i zon 3 gör i alla fall detta.
Cilla
En äkta valnöt, Juglans regia, kan klara zon 3 om man väljer ett skyddat läge och väldränerad mark. Det riskerar dock att frysa ned lite på vintern och det tar många år innan man får njuta av nötter (ca 20 år inte ovanligt).

Väljer man valnöt för växtsättet, det vackra lövverket och de fantastiskt väldoftande bladen så är Manchurisk valnöt ett alternativ. Det växer utan problem i zon 3 och blir hyfsat snabbt ett vackert träd.
BigDaddy
Kan man ta stickling av valnötsträd? Isf hur gör man det bäst & när?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Cilla @ 18-02-2011, 22:40) *
Det riskerar dock att frysa ned lite på vintern och det tar många år innan man får njuta av nötter (ca 20 år inte ovanligt).


du menar väl efter frösådd att det tar 20år innan nötter kommer ?

även om jag vet att det åtminstone i zon 2 inte behöver ta sålång tid som 20år från frösådd (kan kan det säkert). från köpt planta tar det nått år och sedan kan den ge nötter.
Cilla
Min erfarenhet är begränsad, men också mina vänner i San Fransisco och i andra gynnsamma klimat säger att bördigiheten kom sent i deras träd, dvs från ca 15 år.

Det vore roligt att få höra hur man får nötter snabbare! Hur gamla är de plantor som du fått nötter på efter något år?
Alexander-VG-zon3
jag har bara sådder (fröplantor) från olika lokala träd (som i sin tur varit frösådda) från nord/östra skåne zon 1-2-3, så mina har inte fått nötter än. men ett av dessa träd bar nötter innom ca 10år. men visst kan det ta 20år och säkert längre än så från frösådd.

min äldsta valnöt är väl från 06/07 eller nåt kommer inte ihåg exakt. då jag nästan varje år har fått mycket ny skördade valnötter så har jag sått och satt i olika lägen och även gett bort.

min äldsta växer i ett torrt och utsatt läge så den har inte vuxit så mycket, har frusit ner någon gång. har för mig dock att den inte frös något senaste vintern. så för just denna kan jag tänkta mig att det kommer ta tid innan den ger nötter, främst det utsatta och blåsiga läget.

så läget gör mycket för hur snabbt den utvecklas och återkommande nedfrysningar ger ju istället buskar som inte bär nötter.

vill man ha nötter skulle jag rekommendera att köpa en redan färdig, och som du skrev innan i kallare zoner skyddat, varmt och soligt i bra jord. det kommer ju i sin tur göra att den får nötter snabbare.

från frösådd gäller ju samma sak, för att få så tidiga nötskörd möjligt, plantera trädet skyddat och varmt. sedan är det det knepiga, det kan vara bra att krukodla dom nåt år innan dom planteras ut, men sedan får dom ju ockås kraftiga rötter som inte blir bra i kruka.

min valnöts fröplanta här i zon 3-4, ser väldigt fin och levande ut nu när jag skrapade barken på toppen på den innan när det var en mildperiod. frisk, levande, fuktig grönfärg. lufttemp har varit -25c. får se hur den tar sig till våren.

jag har inte planterat ''köpta träd'' än, men nog borde dom väl ge nötter tidigare än 20år om läget är bra.
malarmaster
hej.bor i vislanda (1 mil sö alvesta) o har en mandshurica 17 år gammal.frös i grenspetsar de första 2 åren men sen dess blivit ett pampigt träd som ger nötter,såg de första för 5 år sedan,mycket uppskattad av ekorren.
Har många andra träd (c,a 70 st. )varav många inte klarar zon enl. litteratur men provar man blir man ofta överraskad.finns både mandshurica o nigra planterade i alvestatrakten. ulf
töre
Jag bor bara mågra mil från Alvesta och Vislanda, men har inte vågat sätta ut mitt valnöts"träd", ca 30 cm högt, står inbäddat i fjolårslöv i växthuset, kanske jag skall försöka med att ha det ute hela året, bor egentligen i zon 3, men brukar räkna med 4 eftersom huset står öppet med åkrar runt omkring.
merlin68
Bor visserligen i Roslagen men här är det zon 3-4 och jag har ett äkta valnötsträd som trivs bra och växer som det ska t o m bättre än mitt mandschuriska valnötsträd som frös tillbaka en del förra vintern. tror att du kan lyckas om läget är lugnt och inte för blåsigt eller blöt. Jag köpte mitt träd på annons här i odlas köp&sälj för en fyra år sedan av en herre som bor i Jämtland. Plantorna kommer från hans träd så härdigheten borde vara utomordentlig god. Kanske lägger han ut en annons i år också - har sett att han säljer småträd varje vår. Synd att jag inte sparade hans adress..
Huggorm
CITAT (merlin68 @ 20-02-2011, 20:07) *
Bor visserligen i Roslagen men här är det zon 3-4 och jag har ett äkta valnötsträd som trivs bra och växer som det ska t o m bättre än mitt mandschuriska valnötsträd som frös tillbaka en del förra vintern. tror att du kan lyckas om läget är lugnt och inte för blåsigt eller blöt. Jag köpte mitt träd på annons här i odlas köp&sälj för en fyra år sedan av en herre som bor i Jämtland. Plantorna kommer från hans träd så härdigheten borde vara utomordentlig god. Kanske lägger han ut en annons i år också - har sett att han säljer småträd varje vår. Synd att jag inte sparade hans adress..

Det där lät nästan för bra för att vara sant. Är du helt hundra på att det är äkta valnöt? Det är lätt att ta miste på äkta valnöt och manchurisk. Även den grå är snarlik, och den är också betydligt härdigare än den äkta. Att ett valnötsträd inte bara överlever i jämtland, utan också levererar grobart frö är lite av en sensation. Avelsmaterial av bästa sort, och om det visar sig stämma är jag väldigt intresserad av att få tag på en planta själv
Alexander-VG-zon3
teoretiskt kan ju äkta valnöt klara neråt -31c/-34c OM allt annat är rätt för den dvs klimatet i övrigt, jorden, hälsan.

Botanica Trees & Shrubs, anger den till usda zon 4. vilket är från -31c till -34c.

men dock är nog ändå zon 3/4 generellt gränsen i sverige under riktiga vintrar för vad valnöt klarar (även om det säkert finns undantag, som jag ska visa). jag vet inte hur det har gått med dom härdiga valnötsträden nu senaste tiden som är planterade i zon 5/6.

länk
http://snowpalm.dyndns.org/forum/exotics.p...ames/read/12624
jegi
Min syster har en juglans mandschurica i zon VII sedan några år. Den var väl en meter när den placerades och är nu över 2 meter. Den har fått smaka kyla, så den manchuriska tål mycket.
Det finns en Juglans regia 'Loiko' från Vitryssland som lär ska vara mycket härdig och t o m klara sig i zon VI.
merlin68
CITAT (Huggorm @ 20-02-2011, 20:21) *
Det där lät nästan för bra för att vara sant. Är du helt hundra på att det är äkta valnöt? Det är lätt att ta miste på äkta valnöt och manchurisk. Även den grå är snarlik, och den är också betydligt härdigare än den äkta. Att ett valnötsträd inte bara överlever i jämtland, utan också levererar grobart frö är lite av en sensation. Avelsmaterial av bästa sort, och om det visar sig stämma är jag väldigt intresserad av att få tag på en planta själv



Är 100% säker att det är äkta valnöt. Växte upp med juglans regia och den liknar inte alls mandschurikan. Ska leta om jag har adressen någonstans liggande men tror ej det. Kanske går det att gå "tillbaka i tiden" på köp&sälj på något sätt? Minns att jag betalade 100kr för en planta på 40-50cm + frakt.
Huggorm
CITAT (merlin68 @ 20-02-2011, 22:57) *

Är 100% säker att det är äkta valnöt. Växte upp med juglans regia och den liknar inte alls mandschurikan. Ska leta om jag har adressen någonstans liggande men tror ej det. Kanske går det att gå "tillbaka i tiden" på köp&sälj på något sätt? Minns att jag betalade 100kr för en planta på 40-50cm + frakt.

Glädjande, det är inte så illa att bo här upp i kalla norden i alla fall. Egentligen tror jag det är så med ganska många träd som är tveksamt härdiga i Sverige, det gäller bara att hitta de individer som bäst klarar klimatet och sedan fortsätta avla fram allt härdigare kloner. Juglans regia är ju ett populärt träd som det avlats mycket på, hur är det då inte med mindre härdiga arter som ingen lagt ner så mycket energi på? Här finns stora möjligheter att hitta bra material för den som orkar experimentera.
töre
Jag chansar, till våren åker det ut, det ser förhoppningsfullt ut. Jag hittade försäljning av valnötsträd på köp och sälg, sök på valnötsträd så kommer det upp 3 förslag, inte aktuellt nu, men de kanske finns kvar till hösten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon