Full version: Syrenfråga.
Bersån
Jag köpte en syren Beauty of Moscow i höstas. Då den kostar skjortan, tänkte jag försöka föröka den med ympning. Nu har jag ju inte sett den blomma och min fråga är om blommorna kommer i toppen på den eller lite "överallt?" Kan jag ta ympkvistar efter blommningen eller måste man ta dessa innan växten vaknat efter vintern?
Ympningen får jag läsa mig till på nätet. Men är det någon odlait som har lyckats ympa ädelsyrener på syringa vulgaris och kan ge tips och råd vore jag tacksam.
Peztis
Nu blir jag lite förvirrad...
Ympa gör man ju när man sätter in en kvist från en sort på en annan värd.

Misstänker att det är stickling du menar? Du vill helt enkelt försöka få fler buskar av samma sort?

På våren klipper du i så fall av örtartade skott, ca 10-15 cm långa och stick i sandblandad jord. Se till att det inte torkar ut, ställ på ett fat med vatten och täck med t ex påse eller en plastflaska. det får dock inte bli för fuktigt, det måste ventilera lite.

Så där ja... nu läste jag för fort igen... Ser att du vill ympa in den på en vulgaris.

Ympningen ska väl göras helst innan blomknopparna börja svälla så det bör ju göras tidig vår.
Bersån
Bra svarat. Då beställer jag syrenplantor snarast.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon