Irene_L
Nu längtar jag såååå tills jag får njuta av alla mina vivor i trädgården! Jag har 12 olika sorter och 8 st av dom har jag själv sått! Kan inte tiden gå riktigt fort nu så att det snart blir vår!!!!




Vivorna i den översta raden är: Gullviva (Primula veris), Trädgårdsviva (P. polyantha), Lundviva (P. elatior) och Bollviva (P. denticulata). Alla dessa börjar blomma i april!
Den stora bilder är en trädgårdsviva.
På vänster sida av den är det: Rosenviva (P. rosea), Violviva (P. pruhoniciana). Till höger om den stora bilden har vi: Långpipig majviva (P. halleri) och Gul Våningsviva (P. chungensis). Alla dessa börjar blomma i maj!
På de 4 understa bilderna är det: Japansk viva (P. japonica), Lackviva (P. cockburniana), Våningsviva röd (P. pulverulenta) och Praktviva (P. sieboldii). Dessa 4 vivor börjar blomma i juni!
(P-et i paranteserna betyder Primula)

Hihi...ni kanske förstår att jag gillar vivor!!! Det är så roligt att ha så många olika sorter!!
Iren
Men SÅ vackra vivor! Förstår om du längtar till våren laugh.gif Fantastiskt att du själv sått och fått upp så många - det är ju lite extra att glädjas åt. Tack för titten hälsar Irene
mojan
Jättefina!
Olle A
Vilken fantastisk blomsterprakt! Klart att man längtar till våren när man ser sådant. tummenupp.gif

Olle
Anki V
Jag brukar gå in och kika på din hemsida ibland när jag behöver frossa…..Just vivorna har jag besökt några ggr tidigare wub.gif , speciellt när det var dags att beställa frön.

/Anki
Alexander-VG-zon3
jätte vackra vivor bravo.gif , här är en till som längtar till våren ! och det mycket.
Crazy4Flowers
Vivor och andra Primulor är så fina och inte blommar alla på våren heller vissa kommer senare, så härliga. Måste samla på mig lite mera ser jag. Tror tyvärr inte att mina listor innehåller alla som jag har planterat. Hoppas att jag får till lika läckra bilder som du till vår/sommarn.

Mycket tacksamma växter!!! Även i norr......
Platinum
Härligt med lite varma bilder så här i vinterkylan.
pelargonfreak
Vad vackra speciellt p.pulverulenta grattis till alla fina. rolleyes.gif
stennie
Älskar Vivor wub.gif Så många fina du har !!!
Längtar så till våren!
zaaritha
Åh--de är så fina!
Peztis
Åh så fina vivor! Särskilt färgen på våningsvivan, läcker!

Har i år köpt lite frön och sått några olika, de är ju så tacksamma.

Jag har en violviva som ser ut som din men den har inte alls så där höga stänglar utan de sitter mer nere i bladen. Irene, du får hojta till om du vill att jag ska sända dig en för jag grävde upp hela den rabatten och har mängder med små plantor nu. Eller ja, de finns ju där under snön någon meter ned...
ingrid fuxwall
Underbara bilder!
Är de svåra att driva upp? och var hittar man frön till dem?
malcolm
Härligt!
Irene_L
thanks.gif


Ingrid.....Några av vivorna hittar du här i min fröblogg: http://blomster-fro.blogspot.com/
En sort är slut men det kommer nya frön sen när den blommat och satt nya frön!
(Ursäkta reklamen yes.gif )

Här kan ni läsa mer om vivorna i faktabloggen jag har: http://blomster-tips.blogspot.com/search?q=primula
Dom är väldigt lätta att få att gro och det gror många! Härligt!
Helen i Piteå Zon 5
Många fina Vivor du har Irene!
Jag gillar dom också yes.gif
Maggan H
Helt enkelt bara så UNDERBARA! wub.gif Åh, vad jag också längtar till våren! Har inte så många vivor (eller hur många har jag eg??) men många andra vårblommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon