sjöbäcken
Okej, här kommer en enkel fråga för alla fruktträdskunniga!
Vi satte två äppelträd förra året, men de var ganska stora när vi satte dem. Nu när vi sitter och läser om beskärning så står det överallt "när trädet är ett år..." och "när trädet är två år..." osv. Ja! Men nu kommer frågan: Menas det egentligen ett år efter omplanteringen resp två år efter omplanteringen? För mina träd är ett år hemma hos mig men säkert flera år innan det på plantskolan! Så ska jag gå efter råden för en ett-års-beskärning eller ej...? Jag tycker att det skiljer ganska mycket i beskärningsråden beroende på hur många år träden är! Så: Hjälp oss så vi inte förstör våra fina träd det första vi gör! sweatingbullets.gif
Bassam
Hej

Du kan beskära efter träd etablera sig , jag menar efter 2 till 3 år från plantering.

H:Bassam
Peztis
Som jag förstår det så menar man från när du planterade trädet i din trädgård, inte hur gammalt trädet är hos plantskolan.
Jan af Lisö
Bry dig inte så mycket vad som står om åldern utan titta på bilderna i stället (alla BRA beskäringsböcker har ju instruktiva bilder) och beskär efter de bilderna som bäst passar till ditt träd.

I de sammanhang är "ett års träd" ofta ett träd som beskärs för första gången, dvs ett spö.
Cilla
Jag håller med Jan. det är visserligen intressant att många daterar sina träd efter när de sattes i backen, medan de flesta fruktträd ju har några år till på nacken. Men inte så många, det är vanligt att äppelträd t ex är tre år när de säljs.

Vilken ålder träd har är av mindre betydelse för beskärningen. Det viktigaste är syftet med beskärningen. I början av äppelträdens liv skär man fram den struktur som senare kommer att bli den grövsta, och ska hålla upp tyngderna i hela övriga kronan. Syftet ska vara att denna struktur ska bli stark och att den ska hamna på rätt nivå (bara vara låg om man har plats för ett träd som tar ca 10 m i bredd på låg nivå t ex. Vill man kunna gå under kronan skär man bort ett par av de lägsta grenarna år efter år till dess att de lägsta hamnar på nivå där man kan gå under).

Denna grövre struktur håller man på ganska länge med att välja. Under den tiden är det bra att skära regelbundet, varje år, så att grenarna man skär bort inte är så grova och därmed inte heller snitten blir så stora. Senare kan man skära mindre ofta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon