sjöbäcken
Hej!
Någon som har erfarenheter av marktäckaren Bergstenfrö..? Den ska gå i zon 2-3 men någon som kanske har provat den längre norrut? (Vi bor i Västergötland.)
Täcker den snabbt? Hur tätt bör man sätta plantorna? Ser den i Bakkers katalog, någon som har handlat dem därifrån..? Annars tar vi gärna emot tips på andra, just blå, marktäckare!
Gunilla T
Ja, jag har odlat den här i zon 2-3 , den klarade sig i tre, fyra säsonger men sedan dog den. Den hade nog inte optimal växtplats. Kommer att försöka igen eftersom det är en mycket vacker växt. Brer inte ut sig särskilt snabbt.

Den kräver väldränerat samt trivs i jord med något lägre pH värde. Grusblandad jord med torv och/eller Rhododendron jord.

Varning för Bakker!
Fågelvägen
Det finns visst flera sorter av Lithodora diffusa. Jag har 'Heavenly Blue'. Den har klarat sig 2-3 år och blommade överdådigt förra sommaren. Planterad, som Gunilla skrev, mycket magert, i grus och torv. Torrt och stenigt i vårt sydvästra stenparti:
[attachment=58629:DSC_0224.jpg]
Som marktäckare är den ganska långsam. På min bild är det 3 plantor, som brett ut sig obetydligt på 2-3 år.
Gunilla T
Smakfullt och snyggt Fågelvägen!...som alltid.

Det är `Heavenly blue´ som gick ut för mig men jag skall definitivt göra ett nytt försök.
Alpiner i Halmstad
[attachment=58713:Lithodor...a_060612.jpg]
Det är några år sedan jag medverkade i detta forum, Här kommer därför ett försök. Vi har odlat bergstenfrö under många år. Vår erfarenhet är att de bör planteras under våren för att riktigt hinna bita sig fast innan vintern kommer. Mest plågade ser de ut att vara under marsnaren.
Fågelvägen
Välkommen Alpiner i Halmstad tillbaka till odlas forum! Du har massor av erfarenheter, nyttiga odlingsråd och fina bilder att bidra med.

Och Gunilla - tack för kommentaren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon