sarhe1
Vet inte om luktärter räknas som klätterväxter... i alla fall så prövar jag att fråga här. Jag har tänkt göra en rund rabatt, runt två gamla träpinnar /stolpar(f.d. fästen till en flaggstång), ca 1 meter höga. Jag har spänt tråd mellan pinnarna, och skulle vilja ha luktärter klättrande där. Har aldrig haft luktärter tidigare. Nu till frågan: kan luktärter klättra på ovan nämnda konstruktion? Eller behöver de något mer för att få fäste? Hur många plantor kan jag tänkas behöva för att "täcka in" mina pinnar/stolpar? Vad rekommenderar ni att samplantera i (den inte allt för stora) rabatten? Hur mycket skötsel behöver luktärter? Vi är där på helger och längre tid på sommaren.

Tack för hjälp!

/Sara
malcolm
Vira hönsnät runt "stolparna", finns även i plast så blir det mindre stickigt att hålla på med.
EKLO
Hej,

Jag är inte säker på att jag riktigt begriper hur din rabatt ser ut, men om din fråga är om luktärterna nöjer sig med att ha trådar att klättra på så är väl svaret ja. Själv brukar jag ha en "häck" av luktärter i solig kortända av ett av mina grönsaksland - där sätter jag ned 1,5 meter höga grova pinnar med nån halvmeters mellanrum, och lindar trådar mellan dessa pinnar med nån decimeters mellanrum. Man får hjälpa plantorna lite i början så att de får fäste, men sen klarar de sig själv. Tänk bara på att de vill ha mycket näring - mycket kompost brukar göra susen hos mig. Plantera varje planta med 10-15 cm mellanrum.

Det finns ju luktärter i alla möjliga färger numera - utom gula. Själv gillar jag de gamla blandade varianterna, men är man särskilt förtjust i blått, ljusblått, rosa, rött, vitt... man kan välja. Och ska du sedan samplantera med andra sommarblommor i rabatten blir det kanske färgen som avgör?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon