Full version: Mitt äppelträd
BigDaddy
Jag lägger ut lite bilder. Ser helknas ut. Växer nästan bara åt ena hållet. Grenarna växer på varandra.
Men smakade äpplen sent i höstas när vi flyttade hit & det var oerhört goda äpplen.
Går det göra ngt åt detta träd?
Ska jag & isf hur ska jag beskära detta, & när?
Det ser ut som om alla grenar, utom en enda, växer mot söder & solhållet.
Sedan ligger de om varandra, över varandra osv.
Ja se på bilderna om ni kan ge mig råd:



.

.
Huggorm
Jag skulle börja med att ta bort grenar som skaver mot varandra, och kanske glesa ur en aning där det växer tätast ihop. Då ser man bättre hur man skall gå vidare. Men jag tror det blir svårt att få normal äppelträdsform, fast det behöver man ju kanske inte ha heller.
Bassam
Hej

Du kan ta bort sjuka risiga och grenar som korsa varandra för att öppna vägen till sol o luft för att komma bra genom träd sen du kan bestämma vilket form , du tycker om och börja klippa delar som passar inte den formen som du bestämde.

H:Bassam
Peztis
Oj, det där var ju inte direkt klockrent...

Håller med om att ta bort det som skaver emot varandra och lufta ur. Men sedan är det ju också något som du msåte göra över en längre period, du kan inte ta allt nu i vår.

Börja med nu i vår ta de grenar som korsar varandra och verkligen ligger emot en annan gren. Spara de som inte växer inåt eller åt sidan utan försök spara de som strävar utåt.

När du glesat ur och ser att den där riktigt tjocka grenen, den måste bort, ta då bort den i JAS-månaderna, dvs juli-augusti-september.

Om du skulle ta bort allt nu i mars-april, då kommer du att få ett litet helvete med alla vattuskott i sommar.

Ett steg i taget...
Jan af Lisö
Oj....

Det var min reaktion när jag såg bilderna. Har du mera plats på tomten så ta ympris från trädet och ympa på en grundstam och skaffa ett nytt träd av samma sort, när det är tillräckligt gammalt (10 -15 år ?) och produktivt så tar du bort det gamla trädet.

Det ser också ut på bilderna att du har skog/träd på ena sidan om trädet så det växer inga grenar ditåt, troligen pga solbrist (?).
Peztis
Det är jättesvårt att se på bilderna men är det en gren ifrån trädet bakom som beblandar sig med äppelträdets grenar?

Om det är så då måste du nog ta och bestämma dig för vilket träd som ska få bre ut sig, det funkar uppenbarligen inte för båda.
Huggorm
Om inte trädet står ivägen kan man väll helt enkelt låta det stå och göra det bästa av situationen? Det kanske inte kommer lämna fullt lika mycket frukt som om det stod helt fritt med sol från alla håll, men en del komme det ändå att ge. Träd är ju egentligen gjorda för att stå i grupp och samsas om utrymmet.
BigDaddy
Ok. Tackar alla.
Det är inget annat träd som har sina grenar i detta träd, är nog bara som det ser ut. Äppelträdet står med lite space runt om iaf.
Men skogen där det står skymmer ju sol en del, framförallt morgonsol, sedan tror jag det får ganska mkt sol på sig större delen av dagen-kvällen.
Men grenarna har ju sträckt sig mot det hållet samtidigt som de korsar varandra helt tokigt som ni ser.
Utöver detta står en gigantisk björk ett par meter ifrån. Suck. Hehe

Men det positiva då är att jag ska försiktigt börja glesa ut & rätta till så gott det går. Min plan är att göra så, försöka rädda det. För i fjol satt det jättemkt frukt på som var mkt god. Det var helt överfyllt med jättegoda äpplen.
Men för framtiden planterar jag nog i år el nästa år ett nytt äppelträd på bättre plats & sköter det bättre från början.
För detta känns ju som att det inte blir så långlivat med. Och det ser helknas ut dessutom.
Men det får stå kvar & sålänge det ger frukt så ska jag lägga ner min skäl (stavning?) i det.

Det är ett par större grenar, tjockare, som gnagt in i varandra till & med. De tar jag i JAS då & kör lite mindre nu i vår försiktigt.
Kan man få det att börja växa lite mer åt andra hållet tro?
Peztis
Själ, menar du.
Skäl är orsak. smile.gif

Om trädet inte står i vägen, inte stör dig, ger god frukt och hög avkastning - då tycker jag helt enkelt att du från och med nu bara ska försöka sköta det så gott du kan, precis som du säger.
Jag menar, det verkar ju trivas ganska ok ändå. I alla fall på ena sidan... rotfl.gif

Sorry, kunde inte motstå! biggrin.gif

Som sagt, sköt om det och skynda inte, försök inte rätta till allt nu i vår och sommar utan dela upp det under 3-4 år annars har du ett stressat äppelträd som kommer att ge mindre skörd och mindre goda äpplen.
Cilla
Bara ett träd som får alzheimer växer där det är mörkt. En liten sluttning och träd en bit ifrån som skuggar gör att ditt äppelträd satsar där det finns ljus. Ett klokt träd.

Jag tycker inte alls det ser så tokigt ut. Det har anpassat sig väl efter växtplatsen.

Om du beskär - försök inte reda ut som om du kammade ett hårburr. Den ordningen har ingen relevans för träd. Och om du har grovre grenar so korsar varandra, fundera över vad osm är värst. Ett snitt på 5-10 cm är en stor öppning för ett träd med låg tillväxt. Det skav som grenarna gör med barandra kan vara mycket mindre, och därmed inte så farliga för trädet som en större öppning.

Som sagt. Red inte ut som med en kam i ett hår. Tänk i tyngder. Var håller det, var riskerar frukttyngd att knäcka eller få trädet ännu mer assymeteriskt så att det får svårt att stå så småningom.

De flesta problem kan lösas genom snitt i ung ved, dvs tunna grenar. En gren på 30 cm längd som tas bort kan vara detsamma som att ta bort 10 kilos tyngd när trädet har blad och ger frukt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon