Full version: Buskage
Gåsis
När min trädgård var alldeles ny fick jag för mig att anlägga ett buskage. Köpte fem buskar och skjuts ner med dom i backen. Förarbetet var fem hål i gräsmattan, med ganska långt emellan. Jag kan lugnt säga att så ska jag aldrig mer göra. Varje sommar svär jag som bara attan när jag ska köra gräsklipparen där och buskarna vill som aldrig ta sig. Det går inte ens lura sig själv att det liknar ett buskage. I sommar ska det göras om och göras rätt. Men hur är rätt?

Vad kan vara lämpligt planteringsavstånd för att få till buskagekänslan? Häckplantsavstånd eller mer?
Har ni några förslag på buskar och möjligen ett lite mindre träd, här meckar det till sig lite för jag har zon sju...
Andra saker jag borde tänka på.

/Åsa
Margith
Jag har gjort nåt liknande, fast jag ville ha lite insynsskydd mot gatan.... nåt häckliknande.
Absolut ingen hit när man kommer med gräsklipparen thumbdown.gif

Min "häck" kommer att, nån gång i framtiden, grävas ut till en rabatt, som sen fylls knökfull med diverse buskar och träd, inte en cm gräsmatta!

Det som är bäst av det jag har där nu är tveklöst min norrlandsschersmin, klarar den sig hos dig?

Men vad var det för buskar du satte? Hur stor är ytan? Hur högt vill du att det ska bli?

Jag har nåt liknande på en annan kant av tomten, en rabatt knökfull av diverse rosor.... det börjar bli ett buskage nu. Kan det vara nåt?
Huggorm
Buskarna tar sig bättre om man gräver bort grässvålen runt om, så de slipper konkurrera om vatten och näring med gräset. Kanske täckbark eller liknande runt i stället för gräsmatta? Dessutom bör man vid planteringen gräva ordentliga gropar, och luckra upp jorden genom att finfördela den med spaden. Är den väldigt mager kan man behöva gödsla. Och sist men inte minst bör man vattna minst en säsong, gärna två.
Gåsis
Nåde den som skrattar åt mitt försök, jag var helt nybörjare och opåläst blush.gif "Buskaget" består av en schersmin, en ölandstok, en aronia av något slag, en rosentry och en som jag glömt... Ytan är väl sådär en 12-15 kvadrat och hur jag ens kunde tro dom skulle växa ihop är en gåta. Jag har hållit gräsfritt runt busken men det är ju mycket gräs mellan varje ändå. Nu ska jag torva av med grannens hjälp och sen sätta tätare.

Jag hade tänkt mig lite blandade buskar och något litet träd. Om det nu går att få ihop en blandning i min zon. Sen tänkte jag lite perenner i kanten. Gärna någon ros, men inte en som sänder rotskott. Det jag funderar över är om det finns liknande för buskar som för perenner, att cc ungefär ska vara plantans höjd.

/Åsa
merlin68
Det låter trevligt med ett blandad buskage tycker jag tummenupp.gif Din zon minskar ju såklart urvalet och så ville du inte ha rotskott...Jag bor "bara" i zon 3-4 och har en allmän gångstig utmed trädgården. Först fanns bara enstaka buskar av gul ölandstok vid tomtgränsen när vi flyttade hit för snart 8 år sedan. Jag tätade till "hålen" i buskaget med fler tokar som jag satte mellan de uppväxta buskarna. Fint för nu är buskarna i två gula nyanser tummenupp.gif . Tyvärr räckte det inte då ölandstoken är ganska lågväxande - ohängda ungdomar sprang in på tomten på nätterna och förstörde utemöbler och dyl och vi planterade då två rader blandade buskar av häckhagtorn (klarar zon 7 tror jag) och havtorn (zon 5 men kanske går den hos dig också?) innanför ölandstokarna. Nu är den "inre" blandade häcken en och en halv meter hög och ingen tar sig in längre varken ungdomar, rådjur eller älg yahoo.gif Sedan tycker jag det är trevligt med ätbara växter och hagtorn ger bra te och havtorn sylt!
Peztis
CITAT (Gåsis @ 17-03-2011, 16:06) *
Nåde den som skrattar åt mitt försök...

giggle.gif

Äsch, sådana där saker gör väl alla!!!! Och vaddå! Hade grannen din gjort det så hade det kanske funkat precis så som du hade tänkt det! det är bara så med natuer - helt enkelt bara på något litet sätt att acceptera - och sedan bli mer envis och prova igen med precis samma sak eller tänka om helt.
Vi är helt enkelt knäppa vi människor!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon