Full version: Kakaoflis
svanqvistj
Hej!

Har läst en del om fördelarna med kakaoflis och vill pröva, men var hittar man konsumentförpackningar? Det jag hittat hittills på nätet har varit bigbag och liknande. Sökte förra sommaren på alla stora plantskolor i mitt område fjol men ingen av dem hade.

Någon som har tips?

Jeanette
theseraphim
Där jag jobbar kommer vi ta in vanliga 50 liters förpackningar i år.
malcolm
Vad är kakaoflis?
theseraphim
CITAT (malcolm @ 21-03-2011, 14:14) *
Vad är kakaoflis?


skalet från kakaobönan(det är väl så de heter)som används för marktäcka rabatter, detta är ett mycket bättre alternativ än tex täckbark då det inte lakar ur marken utan tvärtom gynnar den mikrobilogiska tillväxten osv plus att sniglar inte tycker om ytan så de brukar hålla sig borta.
Gunilla T
CITAT (theseraphim @ 21-03-2011, 15:27) *
skalet från kakaobönan(det är väl så de heter)som används för marktäcka rabatter, detta är ett mycket bättre alternativ än tex täckbark då det inte lakar ur marken utan tvärtom gynnar den mikrobilogiska tillväxten osv plus att sniglar inte tycker om ytan så de brukar hålla sig borta.


Nu låter du lite som en reklampelare wink.gif men jag blir nyfiken...

Både täckbark och kakaoflis är organiska ämnen som bryts ner - vad skiljer kakaoflis från täckbark i nedbrytningsprocessen och vad är det i kakaoflis som speciellt skulle gynna mikrolivet ?
Huggorm
Hur påverkar kakaofliset PH-värdet?
theseraphim
CITAT (Gunilla T @ 21-03-2011, 16:05) *
Nu låter du lite som en reklampelare wink.gif men jag blir nyfiken...

Både täckbark och kakaoflis är organiska ämnen som bryts ner - vad skiljer kakaoflis från täckbark i nedbrytningsprocessen och vad är det i kakaoflis som speciellt skulle gynna mikrolivet ?


täckbark kommer från tall och har en tendens att bla dra näring ur backen om man säger så däremot så gör inte kakaoflisen det utan har liknande effekt som att lägga tex blad o gräsklipp uppe på jorden. I Sverige är detta relativt nytt men i tex Holland så har det använts länge med gott resultat.

CITAT (Huggorm @ 21-03-2011, 18:07) *
Hur påverkar kakaofliset PH-värdet?


Det har liten påverkan så vitt jag vet vilket också är en fördel, däremot kanske det inte se lika snyggt ut som tex pinjebark men det doftar choklad långa vägar. Tänk bara på att i början så är det nästan grått. Sen blir det som en skorpa uppe på jorden och sköljs inte bort av vind o regn lika lätt.
Huggorm
CITAT (theseraphim @ 21-03-2011, 21:57) *
täckbark kommer från tall och har en tendens att bla dra näring ur backen om man säger så däremot så gör inte kakaoflisen det utan har liknande effekt som att lägga tex blad o gräsklipp uppe på jorden. I Sverige är detta relativt nytt men i tex Holland så har det använts länge med gott resultat.

Det som händer är väll att kväve förbrukas när barken förmultnar?
Gunilla T
CITAT (theseraphim @ 21-03-2011, 21:57) *
täckbark kommer från tall och har en tendens att bla dra näring ur backen om man säger så däremot så gör inte kakaoflisen det utan har liknande effekt som att lägga tex blad o gräsklipp uppe på jorden. I Sverige är detta relativt nytt men i tex Holland så har det använts länge med gott resultat.
Det har liten påverkan så vitt jag vet vilket också är en fördel, däremot kanske det inte se lika snyggt ut som tex pinjebark men det doftar choklad långa vägar. Tänk bara på att i början så är det nästan grått. Sen blir det som en skorpa uppe på jorden och sköljs inte bort av vind o regn lika lätt.


Vilken näring är det som täckbark "drar " ur jorden menar du?

All nedbrytning (kompostering) förbrukar kväve, även gräsklipp. Om kakaoflis inte gör det innebär det att den aldrig bryts ner men det gör den väl?

pH värdet på kakaoflis ligger mellan 6-7.
octachoron
Enligt Inger Palmstiernas bok "Rosor i gott sällskap" så kräver även kakaoflis extra gödsling för växterna när det används som marktäckning i rabatter. Dock verkar det inte (enligt henne) gå åt lika mycket näring som med täckbark.
Margith
Jag ställer mig väldigt tveksam till att använda kakaobark av 2 anledningar.
1. Kakaobark innehåller tydligen fortfarande väldigt mycket kakao. Kakao är giftigt för hundar. Nu har jag hund själv, vilket kanske gör mig lite extra känslig, men om jag nu inte gillar grannens hund, verkar det ändå lite grymt att förgifta hunden.
2. Mig veterligt finns det inte så värst många kakaoplantager i Sverige. Varför då importera "skräpet" från andra sidan jordklotet, med den miljöpåverkan det innebär, när det finns täckbark gjord av svensk skogsråvara?
Gunilla T
CITAT (Margith @ 22-03-2011, 11:50) *
Jag ställer mig väldigt tveksam till att använda kakaobark av 2 anledningar.
1. Kakaobark innehåller tydligen fortfarande väldigt mycket kakao. Kakao är giftigt för hundar. Nu har jag hund själv, vilket kanske gör mig lite extra känslig, men om jag nu inte gillar grannens hund, verkar det ändå lite grymt att förgifta hunden.
2. Mig veterligt finns det inte så värst många kakaoplantager i Sverige. Varför då importera "skräpet" från andra sidan jordklotet, med den miljöpåverkan det innebär, när det finns täckbark gjord av svensk skogsråvara?


tummenupp.gif

Dessutom tycker jag att färgen är gräslig - hör inte hemma i svensk natur men det är ju en smaksak....
theseraphim
CITAT (Gunilla T @ 22-03-2011, 09:44) *
Vilken näring är det som täckbark "drar " ur jorden menar du?

All nedbrytning (kompostering) förbrukar kväve, även gräsklipp. Om kakaoflis inte gör det innebär det att den aldrig bryts ner men det gör den väl?

pH värdet på kakaoflis ligger mellan 6-7.


Kväve räknas som gödning och kakaofliset bryts ner mycket långsammare än barken som man oftast behöver fylla på var och var annat år. Sen innehåller ju kakaoflisen en del kväve(ca 3-4%). Sen är det godkänt som gödning för ekologisk odling vilket kan vara en fördel. Sen vad färgen anbelägar så föredrar jag själv en mörkbrun yta än en svartaktig.
Sen är förvisso täckbarken billigare per kvm än vad kakaoflisen är.
Däremot jämför man med pinjebark så blir det skillnad.
svanqvistj
Hej alla!

Intressant diskussion.

Var det någon av er som visste var man kunde köpa kakaoflis? confused.gif

Jeanette
theseraphim
CITAT (Margith @ 22-03-2011, 11:50) *
Jag ställer mig väldigt tveksam till att använda kakaobark av 2 anledningar.
1. Kakaobark innehåller tydligen fortfarande väldigt mycket kakao. Kakao är giftigt för hundar. Nu har jag hund själv, vilket kanske gör mig lite extra känslig, men om jag nu inte gillar grannens hund, verkar det ändå lite grymt att förgifta hunden.
2. Mig veterligt finns det inte så värst många kakaoplantager i Sverige. Varför då importera "skräpet" från andra sidan jordklotet, med den miljöpåverkan det innebär, när det finns täckbark gjord av svensk skogsråvara?


När det gäller hundar kan jag inte svara då jag inte kan hundar så vidare bra. Däremot så används flisen till två saker i huvudsak.

1. den köps upp för att brännas i Europa tex Spanien, Frankrike osv

2. Man tar tillvara produkten och använder den i trädgården.

fungerar inget av ovanstående så används den inte alls så vad man gör är att köpa en vara som annars inte används.

Kan bara notera att den kakaoflis som finns i Sverige kommer ifrån Kamerun om nu någon undrar.
Åsa, mälardalen zon 2
Önskebrunnen säljer både storsäck och 50liters ifall man tittar på deras hemsida
Garden bliss
Hornbach i Göteborg sålde förra året.
Bengt i Särö
CITAT (Margith @ 22-03-2011, 11:50) *
Jag ställer mig väldigt tveksam till att använda kakaobark av 2 anledningar.
1. Kakaobark innehåller tydligen fortfarande väldigt mycket kakao. Kakao är giftigt för hundar. Nu har jag hund själv, vilket kanske gör mig lite extra känslig, men om jag nu inte gillar grannens hund, verkar det ändå lite grymt att förgifta hunden.
2. Mig veterligt finns det inte så värst många kakaoplantager i Sverige. Varför då importera "skräpet" från andra sidan jordklotet, med den miljöpåverkan det innebär, när det finns täckbark gjord av svensk skogsråvara?



Hej Margith.
Jag läste en Trädgårdsweb i Norge som varnade för kakaobark i trädgårdn för hundar som
blev mycket sjuka. sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon