Rihane
Är jätteoerfaren och tänkte lägga det här inlägget under träd och buskar men blev osäker och la det här.
Skaffade en Rhododendron williamsianum i maj förra året
Idag såg den ut som på bilden och jag undrar om den ska se ut så här?(Mår den bra?)


Den har en massa blomknoppar och jag skyddar den mot vinter/vår-solen och vårfrost med den blå fiberväven som skymtar på bilden.
Gunilla T
Den ser inte ut att må riktigt bra, svårt att säga men den verkar ha tappat rejält med bladverk. En gissning är att den fått köldskador, står den i kruka så ökar det risken för just köldskador. Om krukan är frusen och den nu står skyddat och varmt så kan den även ha drabbats av frystorka.

Har du vattnat?..om inte så gör det.

Rh. Williamsianum är en mycket vacker Rhododendron men den tillhär inte de härdigaste. Det finns ett stort antal olika namnsorter med lite olika härdighet.

Har du kvar lappen så du kan se vilken sort det är? Om det inte står något annat namn än Williamsianum så har du en äkta vildart - grattis!

Är blomknopparna bruna eller friskt gröna?
Rihane
Några knoppar är friskt gröna och andra är bruna.
Har kikat på tidigare bilder på den och runt krukan. Tror inte att bladen har fallit av, dom har bara rullat upp sig.
Den har stått på samma ställe hela vintern. Har täckt in den i den blå fiberväven och ovanför den har det tidigar även varit snötäcke i två omgångar.
Tror att det är en vildart.

Krukan är inte torr. Tar och vattnar iallafall.
Gunilla T
Okej, de bruna blomknopparna har nog frusit. Den har väldigt glest bladverk, visserligen tappar Rh. en del av de gamla bladen helt naturligt men den ser gles ut. En del blad verkar bruna?...om det är så är det troligen frostskador. Att den rullar ihop bladen som cigarrer är helt okej, den skyddar sig mot avdunstning. Om jorden i krukan inte är frusen behöver du inte ha något skydd på den. Den bör helst stå i skugga, halvskugga och inte i gassande sol.
Rihane
Jag är ärligt talat förvånad över att den inte är stendöd. Jag bor i zon2 men räknar det som zon3 pga att jag bor på balkong.
Så här stod det på lappen
CITAT
Rhododendron williamsianum

En låg och kompakt växande art med små, blanka och hjärtformade blad, bronsfärgade som unga. Blommorna är små, välformade och hängande klockor i rosa. Vill ha mycket ljus för att blomma bra och hålla sig kompakt; men är känslig för vintersol och vårfrosten.

Färg: Rosavit

Blomtid: April-maj

Höjd: 50 100 cm

Zon:1-2 (3)


Så här såg den ut när jag skaffade den
[attachment=59125:Rhododen...amsianum.png]
(Hade inte hunnit plantera den när jag tog bilden)

Får väl avvakta och se. Den har fått vatten nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon