MissLeia
Hej!

Flyttade in för 3 år sedan, vid inflytt så bestod häcken av ölandstok och en en hägg mitt i. Stockholmsområdet, öppet läge med sol hela dagarna.

Jag har utraderat all ölandstok och planterat lite smått och gott i buskväg, jag är inte överdrivet förtjust i dessa väggar av syren som alla grannar har, jag vill ha liv, färg och att saker händer. Ett rum som förändras varefter.

Till saken. Häggen i mitten är ganska stor. Jag vill plantera träd på vardera sida för att få lite höjd, men samtidigt få det inte bli för instängt. Men träden får inte bli för stora eftersom det rör sig om en radhustomt, samtidigt inte för pluttiga för det ser löjligt ut bredvid häggen.

Vad har ni för vackra guldkorn i era trädgårdar? Som växlar i vackerhet under årstiderna? Känner ni spontant att ni har några tips så mottas alla råd och tips med öppna armar!

Mvh
Ludvig Johansson
Det finns förstås massor av guldkorn för den mindre tomten. Några av mina favoriter är:
Catalpa x erubenscens 'Purpurea'
Acer griseum kopparlönn
Cladrastis kentukea gulved
Liriodenrond tulipfera Tulpanträd (den helgröna varianten)
Acer negundo 'Flamingo' Brokbladig asklönn
MissLeia
CITAT (Ludvig Johansson @ 31-03-2011, 22:11) *
Det finns förstås massor av guldkorn för den mindre tomten. Några av mina favoriter är:
Catalpa x erubenscens 'Purpurea'
Acer griseum kopparlönn
Cladrastis kentukea gulved
Liriodenrond tulipfera Tulpanträd (den helgröna varianten)
Acer negundo 'Flamingo' Brokbladig asklönn



Tack för tips!

Googlar och kollar, hjälp, jag tror det stora problemet är att man vill ha allt jämt! Med en sån här liten tomt så får jag panik när jag ser alla skönheter och kan inte bestämma mig så då har man landat i den situationen att det inte blir något. Jag har en lönn i rött på tomten, men i form av något buskliknande, på tillväxt så man får se hur den blir.

Men tulpanträd, katalpan och gulveden ska jag absolut kika vidare på i böcker. Svårt att få en klar bild av hur allt ser ut i "verkligheten" och hur det skulle smälta in i den egna miljön. Men namn som man kan fokusera på istället för att drunkna i den uppsjö av alla olika sorter och slag när man bläddrar förstrött tas tacksamt emot. Så tack!

Jag ska dessutom ta bort ett miniväxthus på en södervägg i ett skyddat läge eftersom jag aldrig lyckas hålla liv i något inne där. Tror att det skulle vara ett bra ställe för något intressant växtslag. Samt att jag skulle vilje ha ett litet äppelträd inne på tomten. Så en fullständig härdsmälta, så mycket som man vill ha men ingen form av kunskap på namn etc, men man har fantasierna av hur man vill att det ska bli.

Ludvig Johansson
Ofta kan det vara lättare att välja bort än att välja till. Fundera på vilken slags miljö/upplevelse/tema du vill att trädgården ska ha och väj växter utifrån det.

T.ex:
Japanskt, blommande körsbär -> Prunus 'Accolade'
Varmt/syländskt, små sammansatta blad -> Gulved, korstörne, robinia, kentuckykaffe
Personligt & coolt -> Tulpanträd
Djungel, lummigt -> Katalpa, kejsarträd
Kyrkogård -> Idegran, buxbom
Medelhav -> Silverbuske

Fast oftast blir det ett härligt hopkok av det mesta.
Huggorm
CITAT (Ludvig Johansson @ 31-03-2011, 23:20) *
Ofta kan det vara lättare att välja bort än att välja till. Fundera på vilken slags miljö/upplevelse/tema du vill att trädgården ska ha och väj växter utifrån det.

T.ex:
Japanskt, blommande körsbär -> Prunus 'Accolade'
Varmt/syländskt, små sammansatta blad -> Gulved, korstörne, robinia, kentuckykaffe
Personligt & coolt -> Tulpanträd
Djungel, lummigt -> Katalpa, kejsarträd
Kyrkogård -> Idegran, buxbom
Medelhav -> Silverbuske

Fast oftast blir det ett härligt hopkok av det mesta.

Många av de där exemplen kommer inte att överleva i Stockholmstrakten, men annars håller jag med helt, valet av träd ger olika upplevelse. Själv är jag mest inne på det lummiga och frodiga smile.gif
Ludvig Johansson
Kanske det är sunt med att vara lite skeptisk när en zonknäckare som jag föreslår växter. Men det enda trädet som är riktigt ohärdigt i Stockholm är kejsarträd och kanske eventuellt gulved.
Huggorm
CITAT (Ludvig Johansson @ 01-04-2011, 10:20) *
Kanske det är sunt med att vara lite skeptisk när en zonknäckare som jag föreslår växter. Men det enda trädet som är riktigt ohärdigt i Stockholm är kejsarträd och kanske eventuellt gulved.

Gulved är väll ganska härdigt? Men jag är lite skeptisk till tulpanträdet, det får nog stå på en väldigt gynnsam plats för att klara sig. Även kentuckykaffet är känslig, och korstörnet
Monaxe
Är också tveksam till Tulpanträdet, det är känsligt både för kyla och bör stå vindskyddat.
Ludvig Johansson
Kentuckykaffe är rätt så härdigt. Finns ett stort fint träd i Uppsala. Jag har ett litet träd som inte haft problem med kylan, växer dock långsamt. Det brukar anges som härdigt till zon 3-4. Tulpanträd brukar ses som ett zon 2 träd, vilket verkar vara väl hårt givet de många träd som odlas i zon 3 och 4. Jag har ett hos mig som httills inte fått direkta köldskador trots -30C. Korstörne skulle jag tro är den svagaste kandidaten härdighetsmässigt, iallafall för unga träd. Det brukar också anges till zon 2. Det finns mycket korstörne i bla Norrköping. Stora delar av Stockholm/Mälardalen anger RST till zon 2. De centrala delarna har mildare klimat.
Huggorm
Angående korstörnet så finns ju den gulbladiga varianten "sunburst" som skall vara lite härdigare. Finns planterad som gatuträd i Uddevalla. I utkanterna av samma stad, vid parkeringen till en plantskola, finns även ett tulpanträd. Det frös en del förra vintern, och det återstår att se hur det klarat sig det här året.
Ludvig Johansson
Antar att man kan hitta exempel åt båda hållen. Förra vintern som mitt tulpanträd klarade oskadd fick jag nedfrysning på både ask och bok som jag tagit på trakten. Korstörne Sunburst är snygg. Ett något härdigare alternativ till korstörne skulle kunna vara robinia. Den verkar dock känslig som småplanta, kanske bäst att skaffa ett något större exemplar i så fall.
Huggorm
Jag har robinia här i zon 3, och den fryser gärna lite i grenspetsarna. Men det gör ju inte så mycket om den fryser ner ett par centimeter efter att ha växt över en halvmeter. Den har väldigt tunna kvistar, så topparna bara torkar och trillar bort och sedan syns det inte ens att det hänt någonting.

Edit: Frösådda små robinia alltså, jag vet inte hur större träd skulle reagera här
MissLeia
Kul med lite snack här inne! Just robinia har jag kollat på, men den har giftiga frökapslar om jag inte missminner mig. Jag har småbarn så allt giftigt är uteslutet. Kan nog konstatera att tulpanträd får vara uteslutet, vågar inte chansa. Skulle uppskatta att det var hyggligt snabbväxande också, jag kommer nog köpa ett hyggligt stort ex av det träd jag beslutar mig för. Så tråkigt med en hel tomt som är på tillväxt med pluttiga plantor.

Vid inflytt så var det ölandstokhäck, en sansad perennrabatt, lite rosenbuskar och väldigt öppet. Denna tomt består mestadels av gräsmatta.

Jag tillhör då kategorin som vill ha lummigt och frodigt, antar att jag redan på tre år fått en aningens urspårad tomt för jag planterar allt utan en vettig plan, sen ett evigt flyttande. whistling.gif Men samtidigt så har detta öppna resulterat i mycket sol, men hyggligt omgärdat med skog ca 30 m ifrån. Så öppet läge men lite halvskyddat.

Så jag har normalt sett inga problem att strunta i zoner. Jag rockar på så blir det som det blir, inne på tomten så är det väldigt skyddat och kommer bli ännu mer så fort jag får lite fason på området vid tomtgränsen. Men just där så vill jag nog vara säker på att det verkligen fungerar här.

Bor i Tungelstaområdet, vilket resulterar i mycket shopping hos de lokala växthusen. Smått deppig över att en efter en stänger igen så jag försöker stödja de lokala odlarna. Blomorado har en del träd och buskar så jag ska nog i första hand försöka handla hos dem. Antar att man kan beställa också.

http://www.blomorado.se/

Hur upplever ni att purpurapel är förresten? Jag är usel på träd namn, varit helt fokuserad på buskar/perenner/lökar senaste åren och lärt mig mycket. Men beträffande träd så är jag fullständigt grön.

Tack för feedback, vilket fantastiskt forum! smile.gif
Huggorm
Ett träd som är både lummigt och vackert, som gott och väl klarar zonen och som inte blir förtvivlat stort är ju strimlönn. Det finns flera sorter, vanligast kanske den amerikanska är:
http://en.wikipedia.org/wiki/Acer_pensylvanicum

Japansk magnolia är ett annat förslag:
http://en.wikipedia.org/wiki/Magnolia_kobus

Förutom redan nämnda förslag då, inte minst kopparlönnen och asklönnen är ju väldigt bra förslag smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon