LenaFriman
Har en fundering....Mitt på tomten har vi ett urläckert sälg träd som står på en liten kulle.

Skulle vilja sätta pioner runt denna kulle nedanför trädet.

Skulle de var möjligt?

Vet ej hur mycket de går att gräva pga trädrötterna.
Aqvakul
Det blir nog en väldig konkurrens om näring och vatten. Visserligen planteras pioner grunt och har ytliga rötter, men jag tror ändå att de skulle få det svårt..
ingrids
Det beror sig lite på hur nära, mer än 1,5 m från stammen brukar vara minimum som rekommenderas. Pioner gillar inte rotkonkurrens, så är gropen du gräver svår att gräva pga rötter vill de nog inte stå där. Du kan testa en upphöjd rabatt, men flera trådar här har haft inlägg där endera växten eller trädet tagit stryk ändå.
LenaFriman
Nä jag misstänkte att de inte skulle vara den ultimata platsen.

Rabatten blir upphöjd eftersom trädet står på en kulle, rabatten skulle grävas nedanför kullen och därmed
automatiskt bli upphöjd. Då kommer jag även bort en bit från trädet.

Fan, kan inte förklara! duh.gif

Få se nu...Så här skulle de bli: Träd på kulle, gräs på kullen, markduk på gräset sedan grus eller liten marktäckare som täcker hela kullen. (kullen är ca: 40 cm hög)

Nedanför grävs en 50 cm rabatt runt hela härligheten med någon slags kantstöd. unsure.gif

Ja, de går inte att förklara, allt ser sååååå fint ut i mitt lilla huvud! rolleyes.gif



Bassam
Hej

För att Träd på kulle och rabatten ner så du kan göra utan problem.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon