miamaria
Hej!
Våren är här i Göteborg och vi försöker hinna ta bort löv och gamla vissna växter från förra året innan lökarna under tröttnar på mörkret:-)

Detta är vår första vår i huset så vi vet inte riktigt hur vi ska hantera alla blommor.

De perenner som är helt vissna är det ju enklare att besluta att klippa ned. Däremot den vita växten på bilden som inte är perfekt för ändamålet vet jag inte riktigt hur jag ska hantera.

1. Någon som kan se på den bristfälliga bilden vad det är. Den blommar rikligt i juni-juli.
2. Ska den klippas ned varje år?

g.gif
ingrids
Utan att veta riktigt vad det är, men om du menar att den är på G nu och inte vissen så är det sannolikt att en nedklippning försenar blomningen. Ibland vill man det, ibland inte. Kommer just nu inte på perenner som måste klippas ner varje år, ibland gör man det för att få en andra blomning, ibland för att det ser risigt ut i rabatten. Det finns dessutom ganska många som förespråkar att man inte ska klippa ner sina perenner egentligen alls. Själv klipper jag möjligen bort blomställningar och låter resten vissna i sin egen takt,
.
kerstin z5-6
Är detta en sommarbild??? kan du visa hur den ser ut nu? är det en perenn o vissen så kan det tas bort nu
Helen i Piteå Zon 5
Tycker den vita växten ser ut som Iberis av någon sort (Iberis saxatilis - Våriberis). Kankse du kan googla och se ifall det stämmer utseendemässigt. Lättare att ge råd då man säkert vet vad det är för växt.
Bee
Jag tycker också att det ser ut som vinteriberis. Har den varit grön hela vintern?
Den klipper du inte nu. Vänta till efter blomningen.
Min erfarenhet är att den sprider sig villigt så då och då under årens lopp får man beskära rejält. Den täcker marken fint. En bra och tämligen bekymmersfri växt!
malcolm
Jag klipper inte ner någonting på hösten utan tar bort allt torrt och visset på våren.
miamaria
Hej
Tack för tipsen att tydliggöra frågan på.
Iberis saxatilis gissar jag på efter att ha googlat bilder.

Jag bifogar en bild på hur ledsen blomman ser ut idag i mars.

Behöver den ansning för att bli fin i sommar?

Mvh
Maria
kerstin z5-6
Putsa till den o korta in när den har blommat nu i vår.Den är halft förvedad nästan som en lite buske eller lavendel o blir tät o fin av lite ansning
Bee
En typisk bild av hur Iberis Sempervirens - vinteriberis - ser ut så här års.
Som Kerstin säger, putsa till den efter blomningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon