ljusstaden
Hej!

Jag har ett två år gammalt svart bigarråträd, som jag nu skulle vilja plantera några växter under. Tar tacksamt emot tips på perenner med olika blomningstid.

Jag planerar också att runt bigarråt sätta en slags mur , ca 20-30 cm, och plantera prennerna under trädet. Kan man hälla på jorden trots att trädet är planterat?


rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Trädet tycker inte om att du höjer upp jordytan risken är att stammen ruttnar + så himla nära stammen bör man nog inte plantera + jag är tveksam till att plantera under ett såpass ungt träd så unga träd bör få slippa konkurrens och bättre att ha öppen jord under istället.
Huggorm
Som Åsa skriver bör man undvika att höja upp markytan. Förutom stammens problem så behöver rötterna syre, annars dör dom.

Det du bör plantera runt trädet är så kallade gröngödslingsväxter, de förbättrar jorden. Visserligen konkurrerar de väll om vatten, men om jorden är skuggan så blir avdunstningen mindre så det kanske går på ett ut.

Gröngödslingsväxter
merlin68
Håller med föregående skribenter - höj inte jordnivån. Byt istället en del av jorden runt trädet om den är dålig. Runt mitt bigarråträd växer bl a zebragräs miskanthus strictus, eonymus emerald 'N' gold och funkian gipsy rose. Allt varigerad i gult och grönt smile.gif Sen tillkommer lite lökväxter på våren samt luktviol.
ljusstaden
Tack alla för era råd! Jag la ingen mur utan grävde ner sten runt för att underlätta för gräsklipparen. Nu växer även pärlhyacinter. Bra idé med gräs!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon