Full version: Toppa en bok
Gorson
Har en välvuxen bok på ca 5-7 meter hög. Den står dock så den skuggar hela altanen under bästa tiden och familjen vill ta bort den, själv älskar jag trädet men inser att den kommer skugga allt mer och längre för varje går som går då den verkar växa rejält. En kompromiss kanske skulle kunna vara att ta toppen på den så den inte blir högre. Vad jag förstår av diverse andra beskäringstrådar angående bokar så verkar det möjligt. Men jag tycker inte att man får någon klar bild om det faktiskt går att ta toppen och på så sätt stoppa en bok från att bli högre men fortfarande överleva och vara fin.
Någon som vet, och om det går måste man då behandla toppen på något speciellt sett?
Huggorm
Visst kan du göra så - men du måste toppa den igen med jämna mellanrum, kanske en gång per år. Den kommer fortsätt sträva mot solens ljus.
Aqvakul
Trädet överlever säkert, men karaktären förändras radikalt. Jag föreslår att du tar bort boken och ersätter den med en buske eller ett mindre träd.
Huggorm
Hur grov är boken? Är den inte allt för grov kan man ju formbeskära den. Men det blir mycket jobb, och återkommande jobb. Att göra som Aqvakul skriver och byta ut den mot ett mindre träd är naturligtvis det bästa, men då tar det ju en del år innan det nya trädet växer upp.
Gorson
Usch va trisst, det kommer skära i mitt trädhjärta. Men jag tror jag kommer att göra ett försök att toppa den i alla fall så får man ser hur det ser ut. hur grov den är har jag ingen bra uppfattning om, och den är ju ute i stugan så jag kan inte ta reda på det förens till helgen heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon