swix13
Jag har övarvintrat (eller i alla fall försökt) en stor kruka med smultronplantor på balkongen i en hemmabyggd frigolitlåda, nu undrar jag när jag kan plocka fram krukan ur frigolitlådan? Klarar smultronplantorna någon enstaka minusgrad under natten eller ska jag vänta till i juni när det är helt slut på sånt? De ser väldigt grå och lite lätt mögliga ut nu men jag hoppas att de tar sig....

(jag bor i Umeå förresten)
Socktrollet
Hej!

Här är en annan Umebo med övervintrade smultron. smile.gif

Våra har fått gröna blad redan och klarar nätterna med bara en fiberduk över sig. Förmodligen skulle de klara sig helt utan.

Det viktigaste är nog att de får lite vatten och ljus.
Aejohansson
En tredje ume-bo som bara konstaterar att det känns långt kvar innan blommorna kan flytta ut..
Socktrollet
Jo, helt klart länge tills man kan ha blommor ute. smile.gif Men smultronen ute brukar ju klara vårvädret bra så varför skulle de inte göra det i kruka?

Om jag har förstått det hela rätt så är det viktigaste för krukväxter som övervintrar utomhus inte att jorden aldrig fryser igenom helt, det klarar de flesta som är härdiga, utan att när växten vaknar så ska det finnas vatten (ej bundet i is) att dricka. Oftast dör de av törst på våren istället för av kyla under riktiga vintern.

Våra smultronlådor har nästan ingen is kvar i jorden, och ingen fukt i den tinade jorden heller om vi inte vattnar, och gröna blad kom upp redan i mitten av mars. Därför står de nu i sina lådor mot väggen som borde läka ut en del värme, och med täckväv som släpper igenom ljus. Dagar och nätter med minusgrader har inte dödat dem än.

Våra smultron är av en revande vit sort, som säkert skulle kunna bli ett ogräs om man släppte lös dem i en trädgård smile.gif , och bor i vanliga, billiga, grunda lådor av den sort man hänger på balkongräcket.

Under den kalla vintern hade vi hälften på vinden (frostfritt med ett litet fönster) och hälften inbyggd mellan andra större krukor med jord på balkongen, med en kartong runt och några trasmattor ovanpå. De som bott på balkongen mår klart bättre även om alla överlevde.

Jag rapporterar bara vad som hittills fungerat här, det är långt ifrån ett expertråd - vi har aldrig ens försökt övervintra balkongväxter tidigare år.
swix13
Tack för alla tipsen smile.gif Det jag undrar nu är hur länge man ska vänta på att smultronen grönskar till innan man får inse att de är döda? De ser ganska döda ut, men det kanske kommer fram nya skott?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon