luzen
Ska vårplantera bokhäck "mitt på gräsmattan" -trädgården ska rumsindelas och den plana delen av gräsmattan ska inramas med häck. Det gäller ca 20 meter dike som ska grävas, tyvärr ganska tung lerjord.

Nu till frågan: behöver vi hyra grävmaskin till detta, och förstör inte den gräset om man kör mitt på mattan? Speciellt nu på våren då det fortfarande är fuktigt i marken? Dessutom måste vi köra i lutning vilket borde slita ännu mer på underlaget

När är det optimalt att plantera bokhäck?
theseraphim
CITAT (luzen @ 06-04-2011, 15:11) *
Ska vårplantera bokhäck "mitt på gräsmattan" -trädgården ska rumsindelas och den plana delen av gräsmattan ska inramas med häck. Det gäller ca 20 meter dike som ska grävas, tyvärr ganska tung lerjord.

Nu till frågan: behöver vi hyra grävmaskin till detta, och förstör inte den gräset om man kör mitt på mattan? Speciellt nu på våren då det fortfarande är fuktigt i marken? Dessutom måste vi köra i lutning vilket borde slita ännu mer på underlaget

När är det optimalt att plantera bokhäck?


Man måste inte använda grävare men det går så mycket snabbare plus att ibland kan man passa på att göra lite mer i trädgården när den ändå är på plats. Jo de kan sabba gräsmattan en del speciellt om det är blött och gräset inte riktigt kommit igång men å andra sidan så är det bättre att sabba lite nu än på sommaren. Sår du gräsfröna nu på våren så är den som vanligt redan till midsommar ju:-)
Sabba gräsmattan eller sabba ryggen...Make your choice!
spacepingo
När vi planterade vår häck (på gränsen mellan oss och grannen) så hyrde vi en minigrävare och jag kan säga att den var värd varenda krona och det arbete vi fick lägga på att fixa gräset efteråt. Kolla bara att grävaren klarar den lutning som ni har. Det tog en helg ungefär för oss och vi hade ca 27 m varav 5 m som vi fick gräva förhand pga att det lutade för mycket för att vi skulle kunna köra där. Vi försökte hålla grävaren på samma spår hela tiden så att skadan skulle bli begränsad men det blev leråker av den (tyvärr så råkade vi ut för ett kraftigt regn när vi höll på och det gjorde inte saken bättre, men det vet man ju aldrig när man bokargrävaren). Trots leråkern så tog det inte speciellt lång tid att få gräset att repa sig. Eftersom det var en begränsad del av gräsmattan så kunde vi låta bli att gå på den under det nya gräsets uppväxt.
Om jag nån gång ska plantera häck igen så blir det helt klart med grävare!
Bassam
Hej
Ni kan göra höjd väg till den från trä så ni kan minska skadad på gräset
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon