elinh
Hur tungt kan man ha det på balkongen? Så här såg min balkong ut förra året.
Då hade jag IKEA:s IVAR-hyllor som jag hade målat vita. Fick sen hjälp med att sy upp dukar som jag spikade för så att man slapp se alla småsaker (krukor, jord och så'nt). Nu är det så att jag skulle vilja ha kvar allt... men bakom stängda dörrar istället. Kan man ha vanliga möbler där ute + alla växter utan att det brakar samman? Eller får jag helt enkelt se mig om i lägenheten efter annan förvaringsplats för blomhobby-attiraljerna och prioritera växterna där ute bara...

...för de väger en hel del de också. De två tomatplantorna som jag har i hörnet på första bilden bodde i dessa krukor, Ø400x350 mm. Myyycket vatten går ner i vattenreservoiren. De två mindre till höger är av denna typ, Ø300x300 mm. Efteråt tillkom några stora krukor till, t.ex. för auberginen.

Hjälp...
Nivestaahl
Har för mig att den rekomenderade tyngden är 100kg/kvm. o då inräknat de personer som vistas på balkongen.

Men jag kan ha fel...
Eva i Skåne
CITAT (Nivestaahl @ 09-04-2011, 18:04) *
Har för mig att den rekomenderade tyngden är 100kg/kvm. o då inräknat de personer som vistas på balkongen.

Men jag kan ha fel...




Jag googlade snabbt och det verkar stämma bra med 100kg/kvadrat

Intressant att nån tar upp ämnet. Jag har många gånger retat mig på inrednings/trädgårdsprogram som just sysslat med balkonger för där har dom ställt upp hur mycket som helst och aldrig har det nämnts med ett ord (vad jag hört iaf) att det finns en begränsning.
Bengalow
Du behöver inte vara ett dugg rädd för överbelastning av balkongen, med de grejor du har. Om du haft en balkong utan stöd i ytterhörnen, så hade det känts i golvet när släkten var på besök, och alla står på baslkongen. Men inte nu, som jag ser det. Säkerhetsmarginalerna är betydande, och om lasten säger 100 kg/m2, så tål balkongen säkert 4 ggr mer. Du har väl aldrig hört att nya balkoner rasar pga överbelastning?
mieb
CITAT (Bengalow @ 09-04-2011, 20:40) *
Du behöver inte vara ett dugg rädd för överbelastning av balkongen, med de grejor du har. Om du haft en balkong utan stöd i ytterhörnen, så hade det känts i golvet när släkten var på besök, och alla står på baslkongen. Men inte nu, som jag ser det. Säkerhetsmarginalerna är betydande, och om lasten säger 100 kg/m2, så tål balkongen säkert 4 ggr mer. Du har väl aldrig hört att nya balkoner rasar pga överbelastning?


Joo, eller inte överbelastning, de rasade ändå...

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.528258...de-balkongraset
malcolm
Du lär aldrig kunna belamra din balkong med så mycket saker eller folk så att den rasar pga. det, skulle tro att säkerhetsmarginalen ätt minst åttafaldig precis som med hissar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon