Nila
Planterade häck av brudspirea i höstas och läste mig då till att vattningen under första säsongen var väldigt viktig. Funderar på att skaffa en droppslang. Men när ska jag börja vattna? Än är det ju väldigt fuktigt i marken efter all snö. Och hur vet jag när det blir lagom mycket??
Huggorm
Hur mycket som är lagom är svårt att säga, men det är mer än de flesta tror. Än behöver du egentligen inte vattna, det är när löven slår ut som det är dags. Det mesta vattnet förbrukas genom avdunstning från löven, särskilt förstås när solen gassar på dem
Aqvakul
Du bör vattna motsvarande 30 mm per vecka under vegetationsperioden och det är mer än man tror....
Nila
He he... låter som de svar jag har fått på andra håll hittills oxå... Mer än man tror smile.gif

Men kan man vattna för mycket??
Aqvakul
Ja, man kan vattna för mycket. Om vattnet blir stående, så är det så.. Det handlar då ofta om styv lerjord..

Det måste finnas någon slags beskrivning på droppslangar hur mycket vatten de lämnar per timme och sen får man räkna på yta och volym. Jag föreställer mig att det handlar om åtskilliga timmar per gång - typ en natt per vecka...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon