Mums02
Hej!

Jag har en ganska liten balkong i söder läge. Utanför går en relativt väl trafikerad väg. Sitter och klurar på hur jag ska göra för att få bäst möjliga yta både för växter och liten cafégrupp. Eftersom jag ska näta in balkongen för att mina innekatter ska kunna vistas där ute är det svårt att hänga amplar. Jag har grannens balkong ovanför så det går inte att hänga amplar inne under "taket" utan att man kommer slå i huvudet i dom. Balkonglådor går (och får inte) hängas utåt och jag tycker de tar för mycket plats och erbjuder dålig odlingsmöjlighet.

Jag har tittat lite på tipsypots och lite andra smarta lösningar. Men så plötsligt såg jag en IKEA hylla som jag har fastnat för... Den hade jag velat ställa längs med ena kortsidan. Då kan jag fylla den med krukor och då fungerar den ju även som insynsskydd. Brevid den har jag tänkt ställa en balja med Törnrosas kjorten som får klättra upp för en spaljé. Klättrar den in i hyllan också gör det absolut inget.
Jag tror inte att det kommer se konstigt ut iom att jag ska näta in blakongen. Så hyllan står ju inte bara mot luften så att säga.
Jag gillar att hyllplanen smalnar av upptill, nästan som en blomstertrappa. Priset är blyga 199 kr.
Dessutom är den bara 35cm djup så den tar inte så mycket av golvytan.

Vad tycker ni?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80157247
Mums02
Skissade fort o enkelt i paint. Kanske blev lite rörig beskrivning innan unsure.gif

Edit: Såg nu att 1:an inte kommit med... 1:an på ritningen är alltså hyllan i fråga.
malcolm
Katter ramlar inte ner.
Mums02
Vad va det för svar? rolleyes.gif

Någon annan som har ett svar på min fråga istället? Frågor angående mina katter besvarar jag i pm eller inne i husdjursforum om någon nu har det...
Mums02
Har ångrat mig. Tar min fråga "elsewhere" där man inte får puckade svar från okunniga männiksor. Det va ett kort medlemskap men jag har verkligen redan fått avsmak. Man läser om hur ni sitter här o kastar skit på varandra i allmäna forumet och när man som en snäll och ambitiös nybörjare ställer en simpel fråga får man idiotsvar som av malcolm. thumbdown.gif

Finns bättre ställen att hänga på tummenupp.gif
Trampendal
Hej!

Om du nu inte redan försvunnit, så vill jag säga att jag tror det blir jättebra.
Jag har själv funderat på den hyllan till min balkong.

Skulle nog vara snyggt med två i bredd också (om det finns plats), kanske kan törnrosa stå i ena hyllan och klättra på "ramen"?

Varför Malcolm svarade som han gjorde förstår inte jag heller, men han kanske förklarar så småningom.
RibesRubusVitis
Malcolm syftade väl på planerna att näta in balkongen med tanke på innekatterna. (Vår innekatt besökte balkongen under alla sina sjutton år utan minsta tendens att vilja hoppa.)

Beträffande hyllan så blir den nog fin om du bara har möjlighet att förankra den i väggen, som Ikeas anvisningar säger. Ett problem skulle kanske vara att den är tillverkad i stål, och kan rosta om fukt tränger in under epoxifärgen. Annars har t ex Biltema något likartat i svart plast, inte så elegant men underhållsfritt (funderar på sådana till växthuset):

http://biltema.se/sv/Bygg/Forvaring/Forvar...orvaringshylla/
Iren
Hej! Jag har den hyllan i mitt övervintringsrum i källaren, den är bra då hyllplanen gör att bladmassa från den undre hyllan kan sticka ut lite. Den släpper även igenom lite ljus neråt där man inte ställt något och finishen har hållt, i alla fall, kallt o lite fuktigt i miljön. Har inte haft den i sol än men den kommer nog ut till växthuset snart. smile.gif
malcolm
CITAT (Mums02 @ 11-04-2011, 21:08) *
Har ångrat mig. Tar min fråga "elsewhere" där man inte får puckade svar från okunniga männiksor. Det va ett kort medlemskap men jag har verkligen redan fått avsmak. Man läser om hur ni sitter här o kastar skit på varandra i allmäna forumet och när man som en snäll och ambitiös nybörjare ställer en simpel fråga får man idiotsvar som av malcolm. thumbdown.gif

Finns bättre ställen att hänga på tummenupp.gif

Jösses vad snarstucken man kan vara då... confused.gif
Mums02
Loggade in för att läsa ett mail från Göran och kunde inte låta bli att läsa här tyvärr.

Tack för det trevliga svaret från vissa av er. Biltemahyllan va väldigt praktisk men jag tycker att ikea hyllan är snyggare rent estetiskt. Rost kan vara rätt snyggt om det nu skulle bryta fram. Den finns även i mörgrått eller svart men jag kör på vitt. Vitt, lite rost och fina blommor känns inte helt fel wink.gif Jag kom på att jag kan förankra den med vita straps i balkongräcket och i ena sidan kan jag skruva fast den i regeln där nätet sitter fasthäftat. Borde hålla.

Angående mitt utbrott. Malcolms inlägg är totalt onödigt. Mina katter får inte vistas på balkongen utan nät. Punkt slut Det har INGET med min fråga att göra och jag anser inte heller att någon då behöver kommentera saken. Särskilt inte när man är totalt okunnig gällande katter.
På grund av att så många katter ramlat eller hoppat ner från balkonger införde jordbruksverket lag på att man ska näta in sin balkong om katter ska vistas där om man bor mer än 5 meter från marken.
En nära vän förlorade sin katt när han av en olyckshändelse smet ut på balkongen och ramlade ner (han missbedömde räcket och fick inte fäste när han ville hoppa upp för att kika ut). Han ramlade tre våningar ner och bröt ryggen.

För det andra bor jag en halv trappa upp så fallrisk är inte anledningen till varför jag tänker näta in. Mina katter är otroligt nyfikna och de har varit på balkongen i koppel. Alla gånger har de försökt hoppa över. Som jag skrev går en väl trafikerad väg utanför. Har man alla hästaer hemma borde man kanske inse att det nog är säkrast att näta in.
Jag älskar mina katter och jag är en ansvarsfull djurägare. Skulle mina kattere mot all förmodan klara vägen utanför är de av en ras som är värd många tusen så det är lätt att de blir stulna och sålda.

För det tredje är jag snarstucken för jag är så himla trött på forum där nån idiot måste svara antingen otrevligt eller, som i detta fallet, något totalt ovidkommande och taget ur det blå.

Du som haft katter på balkongen utan att det har hänt någon olycka kan jag bara gratulera. Du, eller dina katter, har haft tur. Det är en risk jag aldrig skulle ta.

Nu ska jag försöka få Göran att ta bort mitt konto. Det jag skriver till honom verkar inte gå fram där heller.
Kullatorpet
Hyllan inbillar jag mej är bra,har ju själv skaffat 2 st att ha i växthuset. Lätta att rengöra när det blir dax.
Man får plats med en hel del. På skissen ser det ut att bli bra, så bara kör på 000.gif Hoppas du visar
bilder på hur det blir.
Ps. och du ... vad bra att du gör det säkert för din katt. Vi har staket runt tomten för våra hundar. Klart man är rädd om sina djur.
*Stintan*
Ser att du nu står som gäst så då har Har ditt medlemskap hunnit raderas men du kan ju läsa här ändå även om du inte kan svara.
Ville bara säga att självklart nätar man in sin balkong om man har katter man är rädd om och jag förstår inte Malcolms onödiga kommentar.

Hyllan är snygg och fungerar säkert utmärkt på din balkong.
emjoer
Gillar hyllan,blir nog bra med den.Och med tanke på pratet som blev om katt nät på balkong så är det numera lag på det,om balkongen ligger på 5 meters höjd eller mer över markplan.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden...dc80001987.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon