MyrasHusse
jag har nu bott i denna lägenheten i lite över ett år och nu kommer våren med stormsteg, så jag behöver lite hjälp av er alla kunniga=).
1: Jag har en plast tunna på ca 20-30liter på balkongen som jag skulle vilka ha något mindre träd, buske, eller något i, men hur ska jag få den att klara vintern här i Jämtland? Jag har hört något om att man kan använda sig av cellplast (frigolit) för att klara vintern. Men hur?
2: jag ska ha 2st balkonglådor med blommor och där behöver jag tips på vad för blommor jag kan använda mig av? Jag har balkongen i söderläge och solen ligger på mest hela dagen. Där tunnan står är det mer skyddat av vindskydd i form av tyg, så där blir det inte lika mycket sol. Hoppas ni kan hjälpa mig med hur jag ska göra. Mvh

det som ska vara i tunnan ska klara sig i flera år. Glömde säga det
MyrasHusse
Jag har tagit lite bilder på balkongen så kanske ni har tips på vad som kan passa in hos mig?

3st krukor på golvet och på sidan ska det upp vindskydd
Vad ska jag fylla krukorna med?


här är tunnan jag pratat om, locket kommer plockas av.
Vad för träd/buske eller liknande kan jag ha där? (ska vara flerårig)
Och hur göra för att trädet/busken ska klara vintern?

här ser ni en snabb "skiss" på hur vindskyddet kommer bli tongue.gif



MyrasHusse
INGEN SOM KAN NÅGOT? confused.gif
vildvittra
oj, det går nog att ha mycket- jag tycker det är svårt att ge ett färdigt svar
smaken är som baken, och till råga på allt är det svårt att kunna veta vad exakt som passar på balkongen
först måste du ta reda på vad du bor i för zon, sedan kan du utgå ifrån vad som överlever och inte smile.gif
ett tips är att åka till lokal trädgårdsaffär både för inspiration men också rådgivning smile.gif
eller så gör du som jag och kör trial and error
testar dig fram till vad som trivs och inte

en stor tunna kan man ha en buske i ( svartvinbär, röda,eller bara en uppstammad syren) en annan variant är potatis, eller så kör du stenhårt på blommor

ang övervintring har jag hört om bubbelplast på rulle eller frigolitlåda man ställer krukan i,
själv har jag kört trial and error och låtit naturen ha sin gång, hittills har växter överlevt
MyrasHusse
enligt denna karta bor jag i zon 6-7 (utanför Östersund)
zon karta

jag e nollad på detta så kom gärna med tips.
Susanne S
Jag tycker du ska åka till närmaste handelsträdgård där du bor, för de lär ju sälja de växter som klarar din zon. Annars har du olika kataloger du kan beställa ifrån, sök på "växtkatalog" eller liknande. Men då måste du vara säker på att du får plantor för din zon.
Din balkong ligger i söderläge samt kommer att ha ett skyddat läge då du får upp vindskyddet, där kan du säkert plantera ngt som ligger en zon lägre än vad du har.
När man har en lite yta tycker jag personligen att det är snyggast att hålla ihop det med liknande färger, så det inte blir så rörigt. När du väljer plantor tänk också på blomningstiden, vissa sträcker sig bara över en månad medans andra blommar om fram till frosten.

Lycka till!
AlexII
Just nu när det är risk för frost och minusgrader finns det inte så mycket att välja på i blomlådorna. Penséer är väl det som är härdigast om du vill ha nått som blommar nu, stjärnöga funkar också. Senare när sommarvärmen kommer igång kan du t.ex ha de vanliga sommarblommorna: pelargoner, lobelia, petunia, tagetes. Smultron och jordgubbar går också bra att odla i lådorna eftersom du har mycket sol.
20-30 liters tunnan är i det minsta laget. Perenner går bra och klematis skulle kunna klara sig. Djupet bör vara minst 50 cm om du vill ha buskar/träd. Välj växter som är extra härdiga eftersom det är svårt att få växter att överleva i kruka.
Du kan prova med buskar som aronia, spirea, buxbom, dvärgsyren (uppstammad eller buske) och mindre barrträd som ex thuja 'Danica', sockertoppsgran eller någon mindre uppstammad variant. Men med tiden, om ca 2 år bör du plantera om de i större kruka så de får chans att utveckla sig bra.
Det är också bra med större kruka med tanke på vintern. Ju större kruka desto större chans är det att jorden inte fryser igenom. Växternas rötter tål ju inte mycket mer än -4-5 grader. När det har fryst på lite senare på hösten kan du isolera med frigolit, bubbelplast, löv (ek och bok är bäst då de inte förmultnar så snabbt), liggunderlag. Ställ gärna krukan på träplankor eller liknande så de kommer upp från kalla balkonggolvet.

/Alex
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon