CathriniEksjö
Hej!

Jag har fått några stora syren"plantor" som är uppgrävda. Tänkte försöka plantera dessa då jag tidigare satt rotskott men de tar ju sååå lång tid på sig att komma o innan de sätter egna rotskott.

Dessa jag nu fått är 2-3 m höga och har bara en el två stammar. Rotklumpen som är med är väl ca 20-25 cm i diameter.

Går det att sätta dessa o få dem att ta sig?? Förstår att jag måste vattna en himla massa hela säsongen o antagligen nästa med. Men är det möjligt?

Huvudsyftet är inte att behålla höjden på dem utan att få rotklumpar som är tillvuxna och redo att skjuta rotskott.

Ska jag plantera dem som de är och ansa dem efter blomning?
Ska jag ta ev dem så att det bara blir kvar en 15 cm stubbe? Men måste det inte vara ngt grönt kvar??
Ska jag ta in dem så kraftigt jag kan nu med en gång, men lämna lite grönt på varje gren?
Eller på ngt annat sätt??
Huggorm
Spontant låter det som väldigt lite rötter på så stora buskar. Det kanske går att klara dem ändå, men då får man nog ha lite tur och sköta om dom väldigt noga. Plantera i lucker jord så rötterna slipper slita för att ta sig fram, vattna noga och bind upp plantorna noga så inte de nya rötterna slits sönder så fort det börjar blåsa. Eventuellt kan man skära in lite för att få mera balans mellan krona och rot, men det får nog någon expert svara på
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon