KRT
Håller på att skapa rum i trädgården, och skulle vilja sätta en häck för att gränsa av trädgårdslandet/odlingslådorna gentemot resten av trädgården. Den kommer så i sydöstläge, ganska vindskyddat, men jag vill ha en häck för att skydda mot kalla östvindar som det ju blir då och då. Jorden är lerblandad rel tung jord, men samtidigt ganska fuktighetshållande, det är bara när det är som varmast och inte regnar på 1 månad som den blir genomtorr. Bor i zon 1, så härdigheten borde inte vara några problem.

Häcken ska fungera PRIMÄRT som vindskydd, men under tiden man är mer i trädgården även som insynsskydd gentemot grannar. Vill ha en häck så snabbt som möjligt och inte vänta 10 år eller så...
Kraven är som följar;
- SNABBÄXANDE (jag lägger gärna ut vattningsslang om det förbättrar tillväxten smile.gif)
- Tät och välgrenad
- Potential att bli minst 1.8 m hög
- Inga giftiga bär (har småbarn, som iofs inte är "stoppa i munnen typen" men idegran och liknande är inte välkommet i min trädgård ändå)

Den behöver inte vara vintergrön, men det är trevligt om den i så fall är "tidig", gör inte helelr något om den måste klippas flera gånger per år, sådant sköter maken med bravur smile.gif

Jag är lite kluven till barrväxter, de är fina men det känns mycket 70-tal, och dessutom växer de väl vanligen mycket långsamt?

TILLÄGG; Den får inte bli för bred, jag hade tänkt mig en ganska smal och vältuktad häck...
Huggorm
Klassikern syren skulle ju passa de kriterierna ganska bra
KRT
Njae, jag inser at jag glömde skriva att den inte får blir för bred (rusar tillbaka till ursprungsinlägget och kompltterar blush.gif )

Annars ÄLSKAR jag syrener och har precis satt en som insynsskydd till andra grannen smile.gif
Jemahe-Zon5
Spicata? Kommer inte på vad den heter på svenska. Häggmispel?!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon