_chrille_
Hej! undrar om någon kunnig kan hjälpa mig med vad det är för något jag har lyckats köpa?


Köpte ett prydnadsgräs liknande växt från en plantskola. Den stod bland prydnadsgräs var ner klippt och fanns igen lapp vad det skulle vara för något.

Iaf nyfiken som jag är whistling.gif köpte jag det för att prova. Den tog sig mycket dåligt endast något skott kom fram och det skottet har klarat vintern. Det verkar som att det är vintergrönt, kanske inte skall klippas?

Stammen om man nu säger så är triangel formad



Tacksam för svar tummenupp.gif
SNC00607.jpg


SNC00606.jpg


SNC00629.jpg


SNC00625.jpg

Gunilla T
Eftersom gräset är vintergrönt gissar jag på något Carex gräs - möjligen Carex elata `Aurea´

Du kan ju googla och se om det stämmer...
_chrille_
CITAT (Gunilla T @ 18-04-2011, 14:26) *
Eftersom gräset är vintergrönt gissar jag på något Carex gräs - möjligen Carex elata `Aurea´

Du kan ju googla och se om det stämmer...


Hej tack för svar! Aurea är lik till bladen men den jag har växer mer likt bladen på en ananas fast bara med 3 blad/ varv. Så skulle man skära av bladverket och tittar rakt ovan ifrån så ser man en triangel till form confused.gif

Skall ta några bättre bilder imorgon.


Gunilla T
Okej...ett alternativ till skulle kunna vara Luzula sylvatica - den gulbladiga varianten men jag tror nog mera på ett Carex gräs.

Det finns inte så många gräs som är vintergröna...

Stor spridningsrisk på båda.
_chrille_
Tack än en gång för ett tappert försök, men det stämmer inte riktigt. Jag var ute och tog några bilder till på den och på en egen Carex. Och som bilden visar växer det helt annorlunda. wacko.gif


SNC00625.jpg


SNC00629.jpg


Carex
Gunilla T
Tyvärr, om det inte är någon form av Fryle eller Carex så jag vet jag inte...
Blomstertanten
Frågan är om det verkligen är ett gräs g.gif
Fackellilja eller nåt sånt kanske unsure.gif
_chrille_
Tack! Ja jag funderar med på om det inte är något annat. Men fackellilja har jag i trädgården och de är inte de samma men kanske är något åt det hållet... g.gif
Gunilla T
Det är ju lite kul att försöka lista ut växtnamnet wink.gif

Om växten är vintergrön finns det faktiskt inte så många att välja på, fackelliljan vet jag inte om den är vintergrön.

Nu har jag kollat i min egen trädgård och jag har 9 lika Carexgräs och deras växtsätt är mycket varierande. T.ex Carex buchananii kopparstarr och Carex comans `Frosted curls´ har enbart tunna strån. Carex `The Beatles´växer med smalbladiga gröna blad i rosetter, likaså fågelfotsstarr.

Tror alltså ff att det kan vara ett Carex gräs...
Orkidétjuven
Tycker det nästan liknar ngn form av Astelia i några bilder. De har en triangelformad bas. Fast vet inte om ngt sådant skulel klara en vinter. Har aldrig heller sett en astelia i Sverige.
_chrille_
Jag var berädd att hålla med dig Gunilla med nu var ju Astelia riktigt lik! Men de skall inte klara dessa vintrar som vi har vad jag kan läsa. confused.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon