Full version: Gnagskadad schersmin
Ingrid Zon3
Gnagare av något slag har varit desperata i vinter och ringbarkat mer eller mindre hela grenar på tre schersminer. Vi funderar nu på om man ska skära ner alltihop, skära ner bara de grenar som är helt ringbarkade eller om det finns något annat att hitta på.

Kanske det enklaste är att ta bort dem och plantera nytt?

Goda råd mottages tacksamt!

Så här ser det ut:
[attachment=59845:gnagd_schersmin.jpg]
Huggorm
Plantera nytt behöver du knappast. Du kan ju börja med att ta bort de stammar som är helt ringbarkade, och ser hur busken ser ut. Ser den bedrövlig ut kan du kapa alla stammar och låta den börja om
mamamaggan
Tror inte heller att du behöver sätta nytt.

Vi har gamla schersminbuskar där vi var/vartannat år tar bort några av de grövsta grenarna för att förnya buskarna.

Jag skulle först vänta för att se om grenarna är döda och sedan ta bort dem om det behövs. Skulle heller inte ta ner hela buskarna , vi har provat det med väldigt dåligt resultat. Till slut , efter flera år med dålig tillväxt , fick vi gräva upp busken.
Ingrid Zon3
Tack, Huggorm och mamamaggan för respons och stöd i att inte ta bort dem!

Det syns redan skillnad på hur långt knopparna kommit på de grenar som är någorlunda oskadda och de som är värre däran. Ska man vänta ett tag med att beskära eller är det lika bra att ta det på en gång?

Vårvintern påstås ju vara rätt tid och den är snart förbi.
Dessutom står det i Beskärningsboken att man ska spara 15-20 cm av stammarna, men det är ju högre än det är avgnagt, och jag antar att man lägger snitten nedanför, eller?
Huggorm
CITAT (Ingrid Zon3 @ 18-04-2011, 22:41) *
Tack, Huggorm och mamamaggan för respons och stöd i att inte ta bort dem!

Det syns redan skillnad på hur långt knopparna kommit på de grenar som är någorlunda oskadda och de som är värre däran. Ska man vänta ett tag med att beskära eller är det lika bra att ta det på en gång?

Vårvintern påstås ju vara rätt tid och den är snart förbi.
Dessutom står det i Beskärningsboken att man ska spara 15-20 cm av stammarna, men det är ju högre än det är avgnagt, och jag antar att man lägger snitten nedanför, eller?

Ja, du kan kapa kortare än 15-20cm, det brukar gå bra. Jag skulle snarare kapa på 5cm höjd, men jag antar att de vet vad de pratar om i beskärningsboken så det är kanske bäst att följa deras anvisningar så långt det går
Aqvakul
Är du osäker på om en gren är helt fördärvad, kan du vänta lite. Ibland hämtar de sig oväntat bra. Om och när du bestämmer dig för att beskära, så gör det nedanför gnagskadorna.
mamamaggan
Säger som Aqkvakul , vänta med att ta bort de skadade grenarna . De kan komma tillbaka så vänta du kanske upp till ett par veckor till så att du är säker .

Håller också med om att om du ska ta av dem så ta nedanför skadan. Råden om 15 - 20 cm är när man gör som vi , fötyngringsbeskär .
Ingrid Zon3
OK, vi avvaktar.

Tack igen!
Cilla
De här ser ringbarkade ut, dvs som att gnaget är runt om. Behåller man lövbärande grenar kommer de säkert att slå ut och kanske till och med kunna stå gröna hela sommaren. Det är grenarnas reserver som sköter detta, och att en hel del näring kan transporteras upp från roten till bladen.

Men ned till roten kommer ingenting. Den ger och ger och får inte tillbaka. Det är ett effektivt sätt att ta kål på vedartade växter - att ringbarka.

Jag skulle ha skurit ned alla skadade grenar till frisk ved, också om det då gällde att ta ned hela buskar till marken. Sedan vattnat rejält en gång i veckan under försommaren.

Schersminer klarar oftast av att startas om helt. Ringbarkat kan man vara säker på inte kalrar sig. och det är mycket bättre att skära nu på våren då beskärning ger skjuts att växa, än att skära senare när beskärning inte ger växter den effekten.
Ingrid Zon3
Cilla, tack för svar! Vi får ta hand om nerskärningen nästa helg.

Alla grenar är inte helt ringbarkade på alla buskarna (fotot var värsta exemplaret av tre). En buske har några grenar som är helt intakta, medan andra (även på någon av de båda andra buskarna) har bark kvar på ca 50% av omkretsen, vissa har bara smalare strimlor kvar.

Är det bättre att såga av alltihop även om vissa grenar har barken intakt, eller delvis intakt? Kan du ge något förslag på när det kan vara läge att "ge upp" - räcker det att strimmor på 25 eller 50% av omkretsen är OK? Eller ska vi bara behålla de grenar som har hela barken kvar? (Om det nu alls går att få av de andra utan att skada de hela grenarna...)

Min tanke är att det borde vara bättre för busken att behålla det som är OK även om busken blir helt sned och sedan kanske skära ner den när det andra (förhoppningsvis) vuxit till sig om ett år eller två av estetiska skäl. Vad tror du om det?

Ska man gödsla om man skurit ner hårt eller helt?
Cilla
Jag skulle ha tagit bort allt som hade mer än säg 1/4 av omkretsen på grenen skadad. Alternativet är att behålla mer skadat, men det kommer att leva en tynande tillvaro och ändå ta energi från nya skott att bildas. det är dessutom nu på våren, ju tidigare desto bättre, som man får effekten att nya skott bildas.

Gödning brukar schersminer inte behöva, men vatten när de skärs ned. Vattna rejält, ca 30 liter i veckan.

Själv var jag tvungen att skära ned en hel del buskar i år som fått fejningsskador av rådjur. Som tröst, och för att slippa väntan på att en från början fin buske ska bli närapå lika fin igen, köpte jag några till och förtätade. Det hjälper att se nytt komma upp när man måste skära ned gammalt kärt!
Ingrid Zon3
Nu är det gjort och jag nästan grät efteråt. På en buske blev det bara en liten pyttegren kvar. Tror att en av tre buskar har chans att klara sig. De förbaskade gnagarna hade ätit av barken ända ner i backen.

Tog ett gäng sticklingar från avskurna grenar med liv i. Mest som symbolhandling, men det kanske kan bli något.

Katten får ovationer för varje sork hon tar in.
Cilla
Usch ja, det här är inte kul. Vattna, gräv upp gräset runt buskarna och betrakta dem som nyplanterade - fast med ett STOORT rotsystem som kommer att få dem att spira snabbt.

Tröstköp något efterlängtat om du kan!
Ingrid Zon3
Tyvärr är vattentillgången ett problem de flesta vårar/försomrar i skärgården så vi kan bara ta så mycket vi vågar, borrad brunn som inte får utsättas för lågt tryck med risk för saltvattenintrång. Nyplantering av buskar är därmed inte en bra idé den tiden på året.

Kommunalt vatten är planerat men när det blir klart står i stjärnorna. Vi köper några buskar i augusti (när sommargästerna åkt hem) och planterar då i stället. Om inte sticklingsfén har hjälpt oss med nya schersminer smile.gif Egengjorda plantor är bäst av allt.
Cilla
Jag förstår. Det man odlar från egen brunn är extra mycket värt!

Gräv upp grässvål och vänd upp och ned kring buskarna. Det hjälper regnet att komma ned bättre till dem. När du har trädgårdskompost (mull) eller något annat soom inte är så näringsrikt, krafsa ned det kring buskarna så behålls fuktigheten bättre. Om du gödslar kommer buskarna behöva mer vatten.
Ingrid Zon3
Stort tack för ditt stöd, Cilla. Jag uppskattar verkligen att du tar dig tid med att svara!

På den busken som det är mest hopp om räfsade jag bort växtligheten i en ring men den är nog lite liten. Antar att den borde vara lika stor som buskarna varit breda, eller hur? Nu vet jag inte om man direkt kan kalla det grässvål för marken är inte så fet, så mångfalden är stor. Buskarna står i en sluttning så jag blev lite tveksam till att göra för stort "hål" i marktäckningen. På flera ställen begränsas man också av stenbumlingar. Men jag provar att vända den upp och ner så kanske man inte behöver oroa sig för erosion också smile.gif

Funderar på att köpa en liten prydnadsapelbuske som tröst, men måste kolla hur mycket sol den vill ha.

Ingrid Zon3
Så här två odlingssäsonger senare kan jag bara konstatera att alla tre buskarna tagit sig, och det trodde jag verkligen inte! I år fick vi lite blommor även på de två små, och tillväxten har varit mycket god. En hel del vattenskott från förra året som jag toppade på lite olika höjd i våras för att buska till det hela.

En helt osannolik växtkraft, återigen stort tack för goda råd! Jag kan varmt rekommendera ovanstående förfarande.

Dessutom har en av sticklingarna tagit sig. Den är bara 20 cm hög än men visar tendenser till att bli en buske i alla fall smile.gif
Cilla
Grattis - och bra jobbat Ingrid!
Roligt att du delger rapport. Tänk att det gått två år! Jag minns din bild och dina frågor så väl.
Ingrid Zon3
Jomen så klart. Dels skrev jag för att tacka Cilla (och er andra) för hjälpen, och dels kan det här vara till hjälp för andra som drabbas av ofrivillig ringbarkning. Två relativt regniga vårar har kanske occkså bidragit.

Jag hade tänkt lägga med en bild men ha glömt att fota den när jag varit ute. Så tills vidare får ni tro mig på mitt ord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon