Jemahe-Zon5
[attachment=59864:h_ck.jpg]Hej!

Tråkig syn som tinade fram i veckan angry.gif . Förutom att sorkarna under vintern kalasat på våra fruktträd hade dom även gått lös på häcken. Det är en aroniahäck som är 4 år gammal/ung. Har aldrig haft problem med sork tidigare, men nu ser hela häcken, ca 20 meter, ut såhär. Är det bara att gräva upp alltihop, eller kan man göra en drastisk beskäring och hoppas att den tar sig? För inte kan man väl tro att det här läker???

Nån som dessutom vet vilka sorters buskar och träd som sorkar INTE är lika förtjusta i? Om man ska plantera nytt kan ju den faktorn vara av intresse...

Tack för hjälp!

/trädgårdsdeppande Jemahe
Huggorm
Är du säker på att det är sork? Dom brukar ju mest äta upp rötterna. Skador över mark är oftare hare.

Det bästa är nog att göra den där beskärningen, och hoppas att häcken kommer sig igen. Är den fyra år gammal borde den vara så väletablerad att den klarar det här angreppet.
Crazy4Flowers
Här har det vart samma skador på allt möjligt, rosor, syren, ek, vinbär, äppelträd osv... det är inte hare här för vi har inga. Det är nog sork och möss. Klipp ner den kommer säkert att ta sig fint, klipp bort allt som är skadat.

Nästa år går ni lite i snön så det packas då är det inte lika lätt för dom att göra gångar i snön för att ta sig fram.
Anna-Karin Lundberg
Har du provat att rycka i plantorna? Sitter de fast i jorden eller är alla rötter också uppätna? Min nyplanterade häck hade fått hela rotsystemen uppätna under vintern, dock inte alla buskar, bara vissa.
Det är inte hargnag, det setr inte ut så. Jag tror på sork och möss.
Bassam
Hej

Det är bra om man lägga rötter i starkt nät (kanske från metal), för att undvika sork skador fram tiden..

Tips :

Du kan använda ( Mole Stop ) , Den kan röra jord så sork blir borta.

H:Bassam
Jemahe-Zon5
Ojoj, kan sorkeländena äta under jord också, det visste jag inte. Ok, ska ut och rycka i häcken imorgon då så får vi se vad domen blir. Men att det är sork är jag rätt säker på, man kan se spår av deras gångar på gräsmattan som tinat fram. Känner att jag fått en ny fiende...

Tack för era tips!
Jemahe-Zon5
Hm... Nu har jag ryckt och dragit i mina häckplantor, men jag vet inte om jag blev klokare av det...

Man kan rucka dem, men dom sitter ju fast ändå. Drar man ihärdigt så att man drar upp en planta så ser man att det ju finns rötter. Frågan är hur MYCKET eftersom de 5 plantor som inte är sorkangripna sitter som berget, dom kan man inte rucka alls.

OK, jag beskär alltihopa och väntar och ser hur det tar sig under sommaren. Ser det tragiskt ut även till hösten gräver jag upp alltihop då och planterar nytt. Så kanske det får bli.

Tur att man är det tålmodiga trädgårdstypen... Not!!

Glad påsk på er!
/Jemahe
Cilla
I år och förra året har jag sett sork äta också ovanjordiska delar, och det lär nog inte vara de enda åren de gjort det. Annars håller jag med om att det är vanligare att hare äter så här. I år med rikliga snömängder kan man nog räkna med att sorkarna ätit det soom varit under snön, medan hararna kommit högre upp på snötäcket och ätit högre upp än normalt.

Jag skulle skurit ned till oskadad ved, tagit bort allt gräs som växer intill plantorna och lagt en droppslang genom hela häcken som fick gå åtminstone hela försommaren lite då och då. Att vattna när man tvingas skära ned radikalt är väsentligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon