Full version: Fikon förgrening
Suz
Hej!

En del av mina fikonskott är uppemot metern höga men de förgrenar sig inte.
Antar att jag måste hjälpa dem på traven lite och beskära dem??
De är ca 2 år gamla (max 3 jag minns inte)

Flaxss, har läst att du rekommenderade att korta av dem, jag tror det var vid trejde ögonparet nerifrån...
Om man nu vill ha ett rejält träd på kanske 160cm, hur och när ska jag korta dem då??

Alexander-VG-zon3
du kan själv bestämma hur du vill klippa dom egentligen, bara man klipper strax ovanför en knopp (vid noden sker tillväxt och läkning).

vill du ha ett träd som toppar du efter den höjd du vill ha stammen, dva vill du ha 160cm hög stam, toppar du efter 160cm. jag tycker ca 50-150cm kan vara lagom stamhöjd. nya grenar som kommer kan du därefter toppa efter 2-3-4knoppar. och igen tills du känner att du fått en fin krona. beskär så att grenarna riktar utåt.

vill du ha ett stamträd så tar veck alla skott under kronan.

annars är dom väldigt stryk tåliga, skulle det bli fel är det ingen fara för den.
Suz
CITAT (flaxss @ 24-04-2011, 20:00) *
du kan själv bestämma hur du vill klippa dom egentligen, bara man klipper strax ovanför en knopp (vid noden sker tillväxt och läkning).

vill du ha ett träd som toppar du efter den höjd du vill ha stammen, dva vill du ha 160cm hög stam, toppar du efter 160cm. jag tycker ca 50-150cm kan vara lagom stamhöjd. nya grenar som kommer kan du därefter toppa efter 2-3-4knoppar. och igen tills du känner att du fått en fin krona. beskär så att grenarna riktar utåt.

vill du ha ett stamträd så tar veck alla skott under kronan.

annars är dom väldigt stryk tåliga, skulle det bli fel är det ingen fara för den.




De har ju bara blad i toppen så då blir det tomt ett tag...men de kanske kommer igen snabbt...
Stort tack vännen för ditt som vanligt snabba svar!! kram2.gif
Alexander-VG-zon3
även om man klipper av bladen så kommer det nytt såklart, annars kan du ju vänta och se i sommar om den grenar sig självt. det är olika för olika sorter har jag märkt. en del grenar sig ganska bra och grenar sig även bra utan beskärning. andra får grenar sig sämre. kompiskram.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon