Linahl
Hej

Har beskurit nästan alla mina äppelträd, dock två kvar, hann inte riktigt med! Min fråga är kan jag beskära dem nu eller är det försent, påverkar det årets skörd? Bor i mälardalen.


Mvh linnea
Åsa, mälardalen zon 2
Hellre vänta äppelträd bör beskäras i juli-sept.

(och ja vårvinterbeskärning påverkar skörden, ofta till det negativa = trädet satsar mera på bladtillväxt som ex. vattenskott än frukt)
bullerbybo
Det är inte för sent, det är för tidigt. I juli kan du sätta igång.

Nyplanterade träd som man vill uppbygnadsbeskära kan man klippa i tidigt på vårvintern men det är inte säsong för det heller nu. Just nu är den absolut sämsta tiden att klippa så ha tålamod, det är ju bara ett par månader kvar.
Jan af Lisö
Skriv gärna hur gamla/stora dina äppleträd är, råden blir helt olika för 2 års gamla träd och 20 år dito.

Men efetrsom du inte hann så kan vi anta att det är stora träd och då är JAS bästa beskäringstid (som du redan fått två svar om).

Du undrar också om vårbeskäring påverkar skörden, svaret är ja, både positivt och negativt. Den normala "villaägarbeskäring" eller "vaktmästarveskäring" brukar minsta skördarna rejält då man tar bort produktiv fruktved. Kunning beskäring, där man tar bort gammal fruktved och låter ny, produktiv fruktved utveckas, kan ge i stället bättre skördar. Finns väl beskrivet på Cillas trädvårdssidorna.
Linahl

de är gamla träd, har ingen aning om vilken sort det är dock. men de har nog stått där i 20-30 år. Antog dock att det är höstäpplen, kommer inte riktigt ihåg. Kan även vara sena sommaräpplen (?) Men det kanske inte spelar någon roll. Som ni märker har jag inte fokuserat så mkt på äpplen förrän nu då jag tänkte skärpa mig.

Om jag tittar runt i villaträdgårdarna nu tycker jag ALLA har beskurit sina äppelträd, innebär det då att i stort sett alla gör fel eller har de andra sorter?


tack för att ni tar er tid.

Linnea
Åsa, mälardalen zon 2
Att beskära på sensommaren är nya rön man vet att träden mår bättre då man beskär den tiden. Förr i tiden äbeskar man på vårvintern som fruktodlarna, men enda orsaken till varför fruktodlarna beskär då (eller beskar kanske man ska säga man har andra tekniker nu) var att det fanns tid då att göra såna arbetsuppgifter, inte att det var rätt tid för träden.
Och kolla inte på grannarna och vad de gör typ 99% av träden i folks trädgårdar är felbeskurna de är snarare slaktade än beskurna.
Jan af Lisö
1. Titta inte på grannarna (annat än skräckexempel)

2. Läs Cillas hemsida om trädvård och beskärning

3. Köp en bra svensk beskäringsbok

4. Gör din beskäring på hösten och njut av äpplen medan grannarna sitter där med sina igelkottsträd utan frukt.
Bassam
Hej

Det står risken nu för vårfrost och vår sol .


H:Bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon