kerstinh
Jag har fått en stor löjtnantshjärteplanta (rosa) för någon vecka sedan. Eftersom den kommer från Centraleuropa blommar den redan för fullt, men ser lite ledsen ut efter flytten. Nu har vi dessutom haft två nätter med lite lätt frost, så jag funderar på om det är smart att klippa ner plantan. Är det någon som har erfarenhet av det? Jag har för mig att jag har hört att vissa klipper ner sina löjtnantshjärtan efter blomningen för att få en blomning till samma sommar. Om det funkar, vore det ju trevligt om den här kunde blomma på riktigt också. Men jag hör gärna hur det har gått för andra innan jag klipper ner den, för även om den är hängig nu, så är den ju fortfarande finare än helt nerklippt. ;-)
Annie-72
Jag tror det kan vara vettigt att försöka få den att rota sig först innan du klipper ner den. Är rädd att den blir för störd annars...

Annie
merlin68
Har du redan planterat den skulle jag nog täcka den nattetid med fiberduk, tidningar eller bubbelplast. Bubbelplasten måste du dock komma ihåg att ta bort på morgonen p g a kondensen. Är den krukad är det bra att ha den inomhus på nätterna ett par veckor till. Klipp inte ner den om det går att undvika, även om den grönskar säkerligen igen tar nerklippningen en del energi och det är inte säkert att den orkar blomma igen samma år.
Ingrid Zon3
Spontant förslag: klipp av blommorna och vattna på, men klipp bara av den bladmassa som är bortom räddning. Ju mer blad som kan sparas desto mer energi får plantan, är tanken bakom det.
Gunilla T
Klipp inte - löjtnantshjärtan vissnar ner efter blomningen så det bästa är att låta den följa sin naturliga rytm. Om något är dött kan det klippas bort.
Susalusa
Jag har också hört/läst att man kan klippa ner den efter blomning, för att få en ny blomning. Tror min mamma provade förra året, och det gick alldeles utmärkt.

Men jag skulle nog vänta ett tag, om jag var du. För att låta plantan rota sig först.

Min blommar också nu, men plötslig frost i tre nätter har tagit hårt på den, och den ser lite ledsen ut. Väntar ändå med att klippa, tills blomningen garanterat är över.
Ally
Jag klipper ner efter blommning, inte hela vägen ner till marken men jag klipper där du ser en liten skott växer ut. Då blommar den en gång till.
Om din planta är stor skulle jag göra som Ingrid sa, klipp av blommorna och det bladen som är skadad av frosten. Minska ner blad massan helt enkelt (men inte för mycket) för att rötterna kan utveckla
malcolm
Klipp bort det som är torrt och visset inget annat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon